شناسه خبر:61543
1401/7/30 08:54:59
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان خبر داد:

ترافیک و خودروهای فرسوده، متهمان اصلی آلودگی هوا در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان متهم اصلی آلودگی هوا را ترافیک و خودروهای فرسوده خواند و گفت: سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

کارگروه کاهش آلودگی هوای استان همدان 28 مهرماه با حضور استاندار همدان، معاون هماهنگی امور عمرانی وی و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد.
 شهرداری باید 100 دستگاه اتوبوس خریداری کند
استاندار همدان در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از میزان کنترل آلودگی هوا با اقدامات صورت‌گرفته، عنوان کرد: براساس گزارش‌های موجود، مراکز آلوده‌کننده هوا رو به افزایش بوده، اما در سال 1400 و ابتدای سال جاری، کاهش داشته است.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر لزوم استمرار این روند در ماه‌های باقی‌مانده سال، گفت: یکی دیگر از مسائل مهم مطرح‌شده در این کارگروه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل با توجه به تسهیلاتی است که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار است برای بازسازی ناوگان اتوبوس‌رانی با استفاده از این تسهیلات، اتوبوس‌هایی با یارانه 75 درصدی خریداری شود و تنها 25 درصد مبلغ را شهرداری پرداخت کند.
این مقام مسئول افزود: شهرداری همدان از ظرفیت خرید 50 دستگاه اتوبوس تنها برای خرید 27 دستگاه اقدام کرده که باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دریافت تسهیلات بانکی، علاوه‌بر اینکه سهمیه پیش‌بینی‌شده را محقق می‌کند، آن را به دو برابر یعنی 100 دستگاه خودرو افزایش دهد.
قاسمی‌فرزاد به خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا نیز اشاره و اذعان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری به اقتصاد دانش‌بنیان و تأکید بر خرید تجهیزات و دستگاه‌های تولید داخل، اداره کل حفاظت محیط‌زیست می‌تواند از طریق پارک‌های علم و فناوری، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات به‌روز پایش کیفی هوا، استفاده کند.
وی گفت: توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که درصورت افزایش آلودگی و پیش از رسیدن به شرایط اضطرار، کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا باید تشکیل جلسه داده و درباره موضوعات و تکالیف مهم تصمیم‌گیری و نتیجه جلسه را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند.
استاندار همدان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی مدارس در استان صورت می‌گیرد، ابراز کرد: از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست شده که تعطیلی ادارات، دستگاه‌ها و بانک‌ها نیز به استانداران تفویض شود.
قاسمی‌فرزاد به استفاده از سوخت پاک برای نیروگاه شهیدمفتح نیز در بخش بعدی سخنان خود گریزی زد و افزود: تلاش‌ها و تأکیدات بر استفاده از سوخت پاک است، اما در شرایط اضطراری که مصرف گاز در کشور بالا می‌رود می‌توانند از مازوتی که آلایندگی کمی دارد، استفاده کنند؛ کما اینکه مکاتباتی هم با وزیر نفت و سایر مسئولان دراین‌باره صورت گرفته است.
وی با این توضیح که دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در رابطه با گازهای متصاعد از نیروگاه طرحی را در دست بررسی دارد تا مضرات آن را به حداقل برساند، متذکر شد: اجرایی شدن این طرح نارضایتی‌ها را کاهش داده و مضرات را به حداقل می‌رساند؛ ضمن اینکه بخش معاونت عمرانی و دفتر فنی مسئول پیگیری آن خواهند بود.
استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با اشاره به طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین)، خاطرنشان کرد: بخارات نازل‌های موجود در جایگاه سوخت به حداقل رسیده و با ارسال به مخازن، مجدداً به بنزین تبدیل می‌شود.
   مهم‌ترین منبع آلودگی ثابت هوا در استان، نیروگاه شهیدمفتح است
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه در یک رخداد بی‌سابقه امسال پدیده ریزگرد با آلودگی گازی تلاقی دارد چون بارش نداشتیم و خاک تر نشده، عنوان کرد: کمترین کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم، این است که پدیده را تشدید نکنیم.
سیده‌مریم محمدی خاطرنشان کرد: از سال 1396 قانون هوای پاک به تصویب رسیده که برخی مفاد آن نظیر اسقاط خودرو، واردات خودروهای هیبریدی و تولید سوخت‌های پاک در استان‌ها، قابل اجرا نیست.
وی متهم اصلی آلودگی هوا را ترافیک و خودروهای فرسوده خواند و گفت: سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
این مقام مسئول اعلام کرد: تولید و توزیع سوخت استاندارد در داشتن هوای پاک اهمیت بسیاری دارد و ذیل مفاد 34 گانه قانون هوای پاک تعریف می‌شود، از آنجایی که زیرساخت تولید سوخت استاندارد در کشور افزایش پیدا کرده، تقاضا داریم شرکت پخش فرآورده نفتی استان پیگیر توزیع بنزین یورو چهار و یورو پنج به مردم باشد.
محمدی با تأکید بر انجام پایش‌های مستمر از مراکز معاینه فنی، اظهار کرد: ناوگان حمل‌ونقل شهری ما فرسوده بوده و قطار شهری نداریم.
وی از پلیس راه نیز خواست نظارت و بازرسی‌های خود را بر مراکز معاینه فنی بیشتر کند و اضافه کرد: به واحدهای آلاینده اعلام کرده‌ایم تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا به‌کار گیرند که البته امیدوارم با شروع بارندگی آلودگی هوا کاهش یابد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه مهم‌ترین منبع آلودگی ثابت هوا در استان نیروگاه شهیدمفتح است، گفت: این نیروگاه از مازوت استفاده می‌کند که البته نیروگاه در استفاده از سوخت مازوت اختیاری از خود ندارد و مصوب شورای عالی امنیت ملی بوده؛ اما لازم است پیگیری‌ها انجام شود تا مازوت سبک سه درصدی دریافت و استفاده کنند.
   مرگ 250 نفر بر آلودگی هوا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با اشاره به نرم‌افزار جهانی دریافت شاخص آلودگی هوا و مرگ‌ومیر، عنوان کرد: این دستگاه اطلاعات را دریافت کرده و تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی را مشخص می‌کند.
محمدمهدی مجذوبی ادامه داد: سال گذشته در شهر همدان 250 مرگ به‌دلیل آلودگی هوا وجود داشت که بیشتر مربوط به حوادث ریوی، قلبی و مغزی بود.
وی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2019، اظهار کرد: براساس این آمار حدود 47 درصد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا مربوط به مشکلات ریوی، حدود 34 درصد مربوط به مشکلات قلبی و حدود 20 درصد مربوط به مشکلات مغزی عنوان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در پایان سخنان خود ابراز کرد: در سال گذشته 72 روز خوب، 237 روز متوسط، 21 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز ناسالم برای همه اقشار و یک روز خطرناک در شهر همدان به ثبت رسیده است.
   سهمیه خرید 50 دستگاه اتوبوس یارانه‌ای به 27 دستگاه کاهش یافت!
در آخرین بخش این جلسه نیز معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری با اشاره به تهیه یک دستگاه اتوبوس برقی به مبلغ 12 میلیارد تومان در شهر همدان، گفت: این اتوبوس یک هفته در شهر تردد داشت و اگرچه 12 میلیارد تومان مبلغ بالایی است، تلاش می‌کنیم از تسهیلات دولتی برای خرید این اتوبوس‌ها بهره ببریم.
وحید علی‌ضمیر خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری در اختیار دو بخش ناوگان بخش خصوصی و اتوبوس‌های شهرداری قرار دارند؛ درمجموع 210 اتوبوس فعال در شهر همدان داریم که 30 دستگاه به‌دلیل مشکل فنی، زمین گیر هستند و 75 دستگاه مربوط به بخش خصوصی و 135 دستگاه نیز در اختیار شهرداری است.
وی با بیان اینکه عمر متوسط ناوگان بخش خصوصی 14 سال و عمر متوسط ناوگان در اختیار شهرداری 11 سال است، گفت: ظرف یک سال از بین ناوگان حمل‌ونقل عمومی 9 دستگاهی که مشکل آلایندگی، موتور یا سیستم سرمایشی داشتند را از رده خارج کردیم.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری در ادامه سخنان خود افزود: 13 دستگاه خریداری‌شده از ایران‌خودرو در اواخر سال 1399 به ناوگان ما اضافه شد، ضمن اینکه وزارت کشور نیز امتیازاتی برای خرید 50 دستگاه اتوبوس با 75 درصد تخفیف به شهرداری داد که به‌دلیل مشکلات مالی، نتوانستیم از آن استفاده کنیم و این سهمیه به 27 دستگاه تقلیل پیدا کرد که تاکنون پول 12 دستگاه یعنی مبلغی حدود 15 میلیارد تومان واریز شده است.
علی‌ضمیر به چهار هزار و 300 دستگاه تاکسی در شهر همدان نیز اشاره و عنوان کرد: با توجه به جمعیت و مساحت شهر همدان، این آمار زیاد بوده و یک‌هزار و 500 دستگاه تاکسی مازاد در شهر همدان وجود دارد، به همین دلیل اجازه ورود هیچ تاکسی جدیدی را نمی‌دهیم و یک مورد صدور پروانه جدید نداریم، مگر اینکه مسئله نوسازی باشد.
وی در خاتمه از انجام نوسازی خبر داد و گفت: سال گذشته 106 دستگاه نوسازی شده است.

شناسه خبر 61543