شناسه خبر:62855
1401/9/1 00:07:45

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نشاکاشت زاگرس، از تولید بذر هیبریدی صیفی و سبزی به‌عنوان راهکاری برای خشک‌سالی نام برد گفت: بنا بر گسترش خشک‌سالی و استفاده زیاد از کود و سموم شیمیایی در داخل کشور به خصوص در زمینه سبزی و صیفی، تولید گیاهانی که بتوانند در این شرایط بی‌آبی با مصرف مقدار کمتری کود و سموم شیمیایی محصول خوبی تولید کنند، ایده‌ اصلی برای شروع این نوع فعالیت بود.

چندی پیش بود که منصور کبگانیان؛ دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در صد و شصت و دومین جلسه شورای ستاد راهبری و اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: 350 شرکت‌ دانش‌بنیان در زمینه کشاورزی داریم که پنج درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شوند و این رقم رضایت‌بخش نیست زیرا هدف‌گذاری که در این سند پیشنهاد شده یک هزار و 300 شرکت است تا 20 درصد از کل این شرکت‌ها را شامل شود.با توجه به ظرفیت‌های موجود هیچ‌وقت نتوانستیم از دانش بخش کشاورزی به نحو مطلوب استفاده کنیم این در حالی است که بیش از پنج هزار عضو هیئت علمی دانشگاه در بخش کشاورزی و دو هزار عضو هیئت علمی در سازمان تات (تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل کشاورزی داریم که به خوبی از آن‌ها استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کشاورزی 18 درصد از تولید ناخالص ملی و 23 درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد و باوجود کم‌لطفی‌ها در این چهار دهه در بخش کشاورزی این بخش پاسخگوی مهم‌ترین اولویت کشور یعنی امنیت غذایی است.

بر این اساس با توجه به اهمیت فعالیت‌های دانش‌بنیانی در این حوزه برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی با مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان نشاکاشت زاگرس در کرمانشاه ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

قدیر محمدی کنارمرکی با بیان اینکه بنا بر گسترش خشک‌سالی و استفاده زیاد از کود و سموم شیمیایی در داخل کشور به‌خصوص در زمینه گیاهان سبزی و صیفی، تولید گیاهانی که بتوانند در این شرایط بی‌آبی با مصرف مقدار کمتر کود و سموم شیمیایی محصول خوبی تولید نمایند ایده محوری برای شروع این کار بود گفت: به همین منظور سال 1391 فعالیت‌های اولیه و گرفتن مجوزهای لازم را آغاز کرده و در سال 1392 ساخت زیرساخت‌های لازم اعم از گلخانه، ساختمان اداری و نگهبانی، تأسیسات آب و برق انجام و در همین سال تعداد قابل توجهی نشاء پیوندی تولید شد.

وی با تأکید بر اینکه با پیوند ریشه گیاهان دارای مقاومت خاص به ساقه گیاه زراعی، می‌توان صفت مقاومت را به آسانی به گیاه زراعی منتقل کرد گفت: همچنین در کنار این کار بذرهای هیبرید گیاهان سبزی و صیفی با داشتن انواع متفاوت مقاومت‌ها، تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با داشتن هفت هزار متر گلخانه برای 6 نفر به‌صورت مستقیم و برای حداقل 6 نفر به‌صورت پاره‌وقت و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ایم اظهار کرد: ایده این کار ره‌آورد رساله دکتری بنده بود.

این فناور کرمانشاهی با تأکید بر اینکه دانش‌آموخته دکتری فناوری بذر گیاهان سبزی و صیفی از یونان است، تشریح کرد: این شرکت جزء نخستین شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

محمدی کنارمرکی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار واحد گلخانه‌ای احداث کرده‌ایم، ابراز کرد: این شرکت همزمان چند فعالیت فناورانه را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید نشاء پیوندی جزء مهم‌ترین فعالیت ما است، تشریح کرد: تولید بذر گیاهان هیبریدی سبزیجات، صیفی‌جات و نیز تولید نهال انگور پیوندی ازجمله این فعالیت‌ها است.

مدیر عامل شرکت نشاکاشت زاگرس با بیان اینکه کاشت بذرهای هیبریدی به کشاورزان این اجازه را می‌دهد تا دقیقاً بدانند چه چیزی از محصول انتظار می‌رود و از نظر نیاز به آب، حساسیت به بیماری و آفت، نیازهای تغذیه‌ای و عملکرد مورد انتظار، چگونه هستند اذعان کرد: این بدان معنا است که آن‌ها می‌توانند زمان کمتری را صرف کاشت و برداشت محصول مورد نظر نمایند و گیاهان بیشتری را در طول یک فصل رشدی مدیریت کنند.

محمدی کنارمرکی ادامه داد: در حال حاضر تولید بذر هیبریدی در کشاورزی و باغبانی مدرن و پیشرفته انجام می‌شود که منجر به افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی شده است.

وی در خصوص اهمیت فعالیت در این بخش، ابراز کرد: امنیت غذایی در کشورخواستار توسعه فناوری‌های جدید برای افزایش تولید محصولات کشاورزی امن و پر طرفدار در زمین‌های زراعی محدود، آن هم بدون افزایش مصرف آب و کود است؛ به همین خاطر چندین گزینه برای تقویت این عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و اخیراً نیز گسترش منابع ژنتیک و فناوری‌ها، فرصت‌های جدیدی را برای غلبه بر این محدودیت‌ها فراهم کرده که یکی از این فرصت‌های جدید، تولید بذرهای هیبریدی است که توانایی بالایی برای افزایش این عملکرد دارند و طیف وسیعی از امکانات جدید را برای کشاورزان ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه این شرکت دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری کرمانشاه است و تنها ارگانی بوده که در این سال‌ها از ما حمایت کرده است.

این جوان کرمانشاهی با تأکید بر اینکه خوشبختانه از سوی کشاورزان نیز برای خرید محصولات شاهد استقبال خوبی هستم تشریح کرد: در حال حاضر بذر مورد نظر از طریق کشاورز تأمین می‌شود و در اختیار ما قرار می‌گیرد و با پیوند آن با بذر‌های هیبریدی نشا تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

محمدی کنارمرکی با بیان اینکه امکان توسعه فعالیت برای این شرکت دانش‌بنیان نیز فراهم است تشریح کرد: در این راستا به‌دنبال آن هستیم که بذر لازم برای تولید نشاء پیوندی که توسط کشاورزان متقاضی خریداری و تأمین می‌شود را نیز خودمان تأمین کنیم تا کشاورز با فراغت بال بیشتری در این عرصه ورود کند.

وی با تأکید بر اینکه کرمانشاه به لحاظ کشت صیفی و سبزی سطح زیر کشت بالایی دارد تشریح کرد: امیدواریم با افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان استقبال از محصولات این شرکت نیز افزایش پیدا کند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد ایران در خصوص میزان تولید میوه در اکثر صیفی‌های مهم در رتبه دوم تا ششم در بین کشورهای جهان قرار گرفته اما تقریباً تمام بذر اصلاح‌شده مصرفی در کشور، وارداتی است. بیشتر بذرهای وارداتی، با وجود قیمت بالا، تطابق مناسبی با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی ایران ندارند. تولید بذر گیاهان مختلف در جلوگیری از خروج ارز و کارآفرینی وسیع در سطح کشور مؤثر است ضمن اینکه بذر به‌عنوان رکن اصلی تولید در کشاورزی مطرح بوده و اصلاح و تولید آن در شرایط آب و هوایی کشور می‌تواند با افزایش چشمگیر عملکرد محصولات، خدمت بزرگی را ارائه کند، گیاهان حاصل از بذرهای وارداتی سازگاری‌های لازم را ندارند؛ به همین علت مصرف سموم در تولید آن‌ها بالاتر از استاندارد خواهد بود.

بنابراین تولید این بذور در کشور علاوه بر اشتغال‌زایی، کارآفرینی و جلوگیری از خروج ارز، منجر به تولید بذور سازگار به شرایط محیطی ایران و متحمل به آفات و بیماری‌های رایج کشور شده است.

شناسه خبر 62855