شناسه خبر:63673
1401/9/22 08:52:51

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری سهم قابل توجهی در رفع نقاط حادثه‌خیز داشته است،‌ گفت: همچنین از اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری مقرر شده همه نقاط حادثه‌خیز استان را طی دو تا سه سال آینده با مبلغی بالغ‌بر 300 میلیارد تومان رفع خطر کنیم.

صفر صادقی‌راد روز دوشنبه بیست‌ویکم آذرماه به‌مناسبت هفته راهداری نشست خبری با اصحاب رسانه استان همدان در این ادره کل برگزار کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر زمان اعتبار تخصیص یابد آغاز به‌کار خواهیم کرد، افزود:‌ به محض تخصیص هم درخصوص نقاط حادثه‌خیز هم در زمینه نگهداری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی، اقدامات خوبی خواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه اعتبارات ملی راهداری همدان در دو سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است، اظهار کرد: این رشد میزانی بیش از صددرصد نسبت به سال قبل بوده است. اعتبارات استانی قابل توجه نبوده، اما کمک‌های خوب و پیگیری‌های مناسبی توسط استانداری و فرمانداری همدان وجود داشته است.
صادقی‌راد خاطرنشان کرد: این اداره باید از خیرین و شرکت‌های خصوصی نیز استفاده کند؛ با کمک مردم می‌توان از ظرفیت قیر کشوری استفاده کرد و راه‌های استان را بهبود بخشید.
وی درخصوص پرداخت حقوق نیروهای حجمی این اداره طی دو سال گذشته اذعان کرد: خوشبختانه در دو سال گذشته مشکل خاصی برای تأمین حقوق این نیروها وجود نداشته و حقوق این عزیزان که تلاش خوبی برای عبور ایمن مردم دارند، پرداخت شده است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان تأکید کرد: در بحث سامانه‌های هوشمند استان نیز اقدامات خوبی انجام شده، به‌طوری که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد استان همدان همواره حائز رتبه برتر است.
* 31 دستگاه دوربین‌ کنترل سرعت در همدان افزوده خواهد شد
وی تعداد دوربین‌‌های کنترل سرعت را 67 مورد برشمرد و افزود: امسال 31 دستگاه جدید به این تعداد افزوده خواهد شد؛ میانگین سامانه‌های هوشمند استان همدان دو برابر میانگین کشوری است.
* حمل کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی با 40 هزار دستگاه کامیون استان همدان
صادقی‌راد با اشاره به کسب رتبه برتر راهداری همدان در جشنواره شهیدرجایی، تصریح کرد: حمل کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی توسط حمل‌ونقل استان همدان با همکاری 40 هزار کامیون انجام شد که بیشترین اعزام کامیون برای این امر از استان همدان بوده و کمک شایانی برای جلوگیری از تخریب محصولات موجود در بنادر کرده است.
وی از تعمیر راهدارخانه‌ها و پلیس راه‌های استان خبر داد و افزود: در همین راستا یک نمازخانه بین راهی در سوباشی احداث شده است، در چندین گردنه مهم دیزل ژنراتور خریداری شده تا در زمستان مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین سوله انبار نمک در گردنه اسدآباد ظرف 6 ماه آینده ساخته خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه برای تعمیر و نگهداری پایانه بار همدان اقدامات خوبی صورت پذیرفته است، گفت: اعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی کسب شده که پیمانکار درحال انجام کار است.
صادقی‌راد تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی فعال استان را 40 مجتمع برشمرد و افزود: سه مجتمع خدماتی رفاهی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و 17 مجتمع نیز در دست ساخت است.
وی با اشاره به اینکه با وجود تلاش معاندین نظام برای به چالش کشیدن کشور خوشبختانه در استان هیچ‌گونه مشکلی نداشتیم، اظهار کرد: امسال 100 هزار تُن افزایش حمل بار نسبت به سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: اقدامات انجام‌شده در این اداره طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده، به‌طوری که کارهای زیادی در راستای شانه‌سازی، افزایش ایمنی جاده‌ها و حفاظ میانی انجام شده است.
صادقی‌راد در ادامه افزود: در یک‌سال گذشته 37 کیلومتر حفاظ میانی در استان همدان کار شده است؛ در گردنه اسدآباد که هرساله شاهد کشته شدن افراد بودیم، بعد از کار شدن حفاظ خوشبختانه یک مورد تصادف منجر به فوت هم نداشته‌ایم؛ بحث روشنایی آن نیز درسال آینده تکمیل خواهد شد.
این مقام مسئول درخصوص زیرگذر‌های استان همدان نیز تصریح کرد: 13 زیرگذر استان همدان درحال کار است؛ زیرگذر مهم و حیاتی در مسیر همدان به کرمانشاه که پُرترددترین مسیر استان بوده، تا هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این زیرگذر به افزایش ایمنی و روان‌سازی این محور پُرترافیک کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌هایی است که بیشترین اعزام اتوبوس را در اربعین به مهران داشته، اذعان کرد: 50 نیروی حمل‌ونقل با 40 دستگاه ماشین‌آلات طی 20 روز در پایانه مرزی مهران مستقر بوده‌اند و به زائران عزیز ارائه خدمت کرده‌اند.
صادقی‌راد تعداد گشت‌های امسال در سطح استان را 400 مورد برشمرد و افزود: ما آمادگی لازم برای فصل زمستان را داریم و در همه راهدارخانه‌ها و گردنه‌ها نمک دپو شده و ماشین‌آلات هم مستقر خواهند شد تا به ارائه خدمات بپردازند.
وی تعداد ترددهای امسال را 173 میلیون مورد برشمرد و اظهار کرد: این میزان به نسبت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش تردد را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه دو گروه برای بررسی روشنایی در استان حاضر هستند و امسال 21 کیلومتر روشنایی طولی در استان همدان ایجاد شده است، خاطر نشان کرد:‌ با وجود سرقت‌های مکرر، امسال 10 هزار تابلو علائم در استان اضافه شده است.
این مقام مسئول افزود:‌ ما در راهداری خیلی موافق زیرگذر‌ها نیستیم، به این دلیل که در احداث زیرگذرها هزینه زیاد مالی و دفع آب‌های سطحی داریم؛ زیرگذر آبشینه با توجه به نزدیکی مسافت زیرگذر سرخ‌آباد، فعلاً الزام احداث ندارد.
این مقام مسئول درخصوص زیرگذر اسدآباد تصریح کرد: برای راه دولت‌آباد- ورکش هفت کیلومتر عملیات راهسازی در دست اقدام است که با توجه به استانی شدن اعتبارات، دو خیر پای کار آمده و بسیج سازندگی به تأمین قیر این پروژه کمک کرده است.
وی در ادامه بیان کرد: خیر در حین کار از اجرای آن منصرف شد و ما پروژه را پیگیری کردیم که با توجه به شرایط جوی، راه آماده آسفالت نبود و آسفالت آن به فصل مناسب موکول شد.
این مقام مسئول تأکید کرد: کنارگذر غربی همدان ربطی به راهداری ندارد، چراکه کار ما راهداری است و نه راهسازی؛ فقط یک سال است که راه‌های روستایی به این ارگان سپرده شده است.
صادقی‌راد خاطرنشان کرد: اگر زیرسازی در راه‌ها درست نباشد، فقط اتلاف بیت‌المال است؛ پس باید زیرسازی درست وجود داشته باشد تا آسفالت‌های استفاده‌شده در راه‌ها دوام داشته باشند.
وی در مورد استفاده از نمک در سطح راه‌های استان که بزرگ‌ترین آفت آسفالت خوانده شد، افزود:‌ نبود فرهنگ استفاده از زنجیر چرخ در جاده‌ها معضل است که مردم بدون زنجیر در جاده حضور می‌یابند و ما مجبوریم برای ذوب برف از نمک و ماسه استفاده کنیم. البته سعی داریم در راه‌های روستایی از نمک استفاده نشود تا زمین‌های کشاورزی آسیب نبینند.
این مقام مسئول با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار در 6 مسیر روکش آسفالت انجام شده است، ابراز کرد: در 6 مسیر جوکار، زنگنه، سامن، کرفس رزن و شاه‌انگبین راه‌های مشترکی بودند که راهداری آن‌ها را روکش آسفالت کرده است.
وی تعداد نقاط حادثه‌خیز استان همدان را 63 نقطه شناسنامه‌دار برشمرد و اذعان کرد: البته در استان بیش از 100 نقطه معرفی شده تا مشکل آن‌ها حل شود.
صادقی‌راد با اشاره به اینکه در مقطعی که قیمت لاستیک افزایش یافت براساس تفاهم‌نامه ملی بین صنعت و معدن و راهداری لاستیک توزیع شد، گفت: درحال حاضر دیگر توزیع لاستیک وجود ندارد، زیرا این موضوع به‌صرفه نیست؛ تنها توزیع لاستیک بین اتوبوس‌ها برای اربعین به تعداد 36 حلقه را داشته‌ایم.
وی با اشاره به شیارهای لرزاننده‌ و تخلیه نخاله در شانه جاده‌های استان همدان، اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده‌های استان همدان فاقد زیرگذر است، به‌ناچار برای کاهش سرعت در این محورها از شیارهای لرزاننده استفاده می‌شود. تخلیه نخاله شانه جاده‌ها و پاک‌سازی سطح جاده به عهده ما است، اما باید درخصوص بقیه موارد با همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و محیط‌زیست این موضوع پیگیری شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 19 دستگاه از ماشین‌آلات فعال راهداری بازسازی شده، افزود: یک دستگاه گریدر یک آمیتو و یک نمک‌پاش خریداری شده است؛ همچنین 17 دستگاه فرسوده و از رده خارج‌شده وجود دارد که اسقاط خواهند شد.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اقدامات انجام‌شده درخصوص فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی گفت: برای هر راننده حداقل چهار دوره بدو ورود وجود دارد. همچنین آموزش‌هایی برای مدارس حاشیه راه‌ها جهت ایمنی داریم؛ پویش همراهان ایمن سفر در نوروز و اربعین نیز داشته‌ایم که در این راستا بوده است.

شناسه خبر 63673