شناسه خبر:63827
1401/9/26 08:56:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: آمار ولادت در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد کاهش داشته است.

روز پنجشنبه نشست اعضای شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی با حضور مسئولان ذی‌ربط برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در این نشست تأکید کرد: برخی از قوانین قابلیت اجرایی ندارند و ضروری است که در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور ضمانت‌های اجرایی آن‌ها نیز دیده شود.
حسن رضانیا اظهار کرد: فاصله زیادی بین حوزه برنامه‌نویسی، قانون‌گذاری و اجرا وجود دارد که برای کاهش این فاصله باید فکر اساسی کرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از قوانین و دستورالعمل‌ها در حوزه اجرا ضعیف یا غیر قابل تحقق هستند؛ برای نمونه 30 درصد برنامه و احکام برنامه ششم توسعه در مورد تحکیم بنیان خانواده بود که باید به کاهش 20 درصدی طلاق منتج می‌شد، هم‌اینک نه‌تنها به این رقم دست نیافته‌ایم، بلکه آمار طلاق افزایش نیز داشته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه باید برای نوشتن قوانین با قابلیت اجرا حساسیت ایجاد شود، اظهار کرد: تا سال 2050، تحولات فرهنگی ازجمله نظام خانواده یکی از پنج چالش بزرگ جهان بوده و پدیده طلاق یک موضوع جهانی است.
رضانیا عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع می‌توان با تکیه بر آمارهای موجود، طرح‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را اولویت‌بندی کرد و منابع و اعتبارات بر اجرای برنامه‌های دارای اولویت متمرکز شود تا با افزایش بهره‌وری، به نتیجه مطلوب دست یابیم.
وی گفت: دو موضوع و چالش مهم در نظام خانواده شامل مسائل نگرشی و نهادی است و اگر می‌خواهیم اتفاق جدی در این حوزه رخ دهد، باید روی نگرش‌ها و عملکرد نهادی به‌خوبی کار شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اضافه کرد: برخی مواقع مسئولان، متولیان و دستگاه‌های مسئول در زمینه فرهنگ عمومی مسئولیت خود را رها کرده و در حوزه غیر تخصصی نقد و اظهار نظر می‌کنند، درحالی که باید روی مأموریت و تکالیف خود تمرکز داشته باشند.
رضانیا تأکید کرد: متولی فرهنگ عمومی باید در زمینه مباحث فرهنگی پاسخگو باشد و نه اینکه با سرک کشیدن و دخالت در دیگر حوزه‌های غیر تخصصی ازجمله بخش عمرانی و اقتصادی، از رسیدگی به تکالیف و مسئولیت خود کوتاهی کند.
وی با بیان اینکه دخالت و اظهار نظر در حوزه غیر تخصصی فرافکنی است، افزود: راه‌اندازی گروه‌های اندیشه‌ورز فکر خوبی است و باید این گروه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تعامل داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: هرچند فعالیت در مباحث فرهنگی زودبازده نیست و زمان‌بر است، اما کوتاهی و کم‌کاری از هیچ دستگاهی در حوزه فرهنگی قابل پذیرش نیست.
رضانیا گفت: با وجود تصویب قانون تحکیم خانواده و جوانی جمعیت، اما مردم نتایج تصویب این قانون و مشوق‌های پیش‌بینی‌شده را در زندگی خود احساس نمی‌کنند.
وی از دستگاه‌های اجرایی خواست در راستای تحکیم بنیان خانواده و امیدآفرینی در زمینه مشوق‌ها و فعالیت‌های صورت‌گرفته، اطلاع‌رسانی درست داشته باشند و در این مسیر از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنند.
   ضرورت بازنگری عملکرد جمعیتی در همدان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: کاهش 10 هزار نفری متوفیان در هشت‌ماهه 1401 با وجود موج‌های پیاپی و غیر محسوس ویروس کرونا و آنفلوآنزا در کنار رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و انجام فعالیت‌های روزمره، نشان از تأثیرگذاری بالای تزریق واکسن کرونا است.
فاطمه ترکمان‌اسدی اضافه کرد: مرگ‌ومیر کودکان زیر یک‌سال ناشی از ناهنجاری‌های بدو تولد است، همچنین ازدواج و باروری در سن بالا احتمال مرگ نوزاد را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: بیشترین و مهم‌ترین علت مرگ کودکان یک تا چهار سال بروز حوادث به‌ویژه برای ساکنان در مناطق حاشیه راه‌های اصلی است که باید برای این موضوع نیز تدبیر و برنامه استانی اندیشیده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: چرا با وجود دغدغه‌مندی مسئولان، همچنان آمار موالید و ازدواج پایین و سن ازدواج رو به افزایش است؟ همچنین با وجود فراوانی ازدواج در سن 24 سال، اما فاصله بین ازدواج و فرزندآوری افزایش یافته و فراوانی فرزندآوری در استان مربوط به بانوان 35 سال است؟ این آمارها ضرورت بازنگری عملکرد جمعیتی را بیشتر می‌کند.
ترکمان‌اسدی تأکید کرد: به‌منظور کاهش سن ازدواج و افزایش میزان باروری، نیازمند تشکیل یک اتاق فکر با حضور نخبگان علمی، روانشناسان، جامعه‌شناسان در خارج از بدنه اداری هستیم تا راهکارهای علمی، دقیق و بومی را اعضای این اتاق فکر به مسئولان ارائه دهند.
   آمار ولادت در همدان کاهش یافت
مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز گفت: آمار ولادت در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3.7 درصد کاهش داشته است.
بابک بختیاری اظهار کرد: داده‌های آماری گویای این است که نرخ ولادت از سال 90 تا 94 افزایشی بوده است، اما از سال 95 تا 1400 به یکباره کاهشی شده؛ هرچند از سال 99 این رقم رو به بهبود است.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان ادامه داد: 14 هزار و 860 واقعه ولادت در هشت‌ماهه امسال ثبت شده که 52.6 درصد از نوزادان معادل هفت هزار و 817 نفر پسر و مابقی دختر هستند.
وی با بیان اینکه به‌ازای هر 100 دختر 111 پسر امسال متولد شده است، افزود: بیشترین میزان تولد با 13.9 در هزار مربوط به کبودراهنگ، سپس شهرستان همدان با 13.4 در هزار و کمترین مربوط به نهاوند با 10.7 در هزار است.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان ادامه داد: بیشترین میزان موالید مربوط به مادران گروه سنی 30 تا 34 سال با 28 درصد است؛ همچنین مجموع ولادت‌های ثبت‌شده برای زنان با الگوی سنی 15 تا 19 سال، یک‌هزار و 17 نفر است.
بختیاری افزود: درصد ثبت ولادت در مهلت مقرر 15 روزه قانونی 99.8 درصد بوده و این رقم در شهرستان‌های بهار، فامنین، کبودراهنگ و ملایر 100 درصد است.
وی بیان کرد: هشت‌ماهه سال جاری 275 مورد دوقلوزایی و 10 مورد سه‌قلوزایی ثبت شده؛ همچنین هر ساعت سه نفر، در هر شبانه‌روز 60 نفر و ماهانه یک‌هزار و 857 نفر در استان همدان متولد می‌شوند.
بختیاری ادامه داد: بیشترین نام‌های انتخاب‌شده برای پسران به‌ترتیب امیرعلی، امیرحسین، حسین و آریا و برای دختران رستا، فاطمه، زهرا و ماهلین بوده است.
وی درباره آخرین وضعیت و آمار فوت‌شدگان گفت: هفت هزار و 706 نفر در هشت‌ماهه امسال جان باختند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35.9 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان اظهار کرد: چهار هزار و 497 نفر از متوفیان معادل 58.4 درصد مرد هستند و به‌ازای هر 100 زن، 140 مرد در هشت‌ماهه امسال فوت کردند که این آمار در سال گذشته 129 مرد به‌ازای 100 زن است.
بختیاری ادامه داد: نرخ خام ثبت فوت به‌ازای هزار نفر جمعیت در جهان 6 نفر بوده که این آمار در همدان نیز نزدیک به میانگین جهانی است.
وی اضافه کرد: درصد ثبت فوت در مهلت مقرر 10 روزه مجموع استان 98.9 درصد و کمترین میزان مربوط به تویسرکان با 97 درصد است.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان افزود: هر شبانه‌روز سه نفر جان خود را از دست می‌دهند و بیشترین میزان فوتی مربوط به افراد بالای 75 سال با 47.6 درصد بوده و میزان مرگ کودکان زیر یک‌سال 2.1 درصد ثبت شده است.
بختیاری گفت: هشت‌ماهه امسال هشت هزار و 572 واقعه ازدواج و دو هزار و 638 واقعه طلاق ثبت شده است.

شناسه خبر 63827