شناسه خبر:65992
1401/11/23 10:52:00

سپهرغرب، گروه خبر: انقلاب اسلامی اگر چه در تمامی بخش‌ها دستاوردهای عظیمی در سرزمین آفتاب به همراه داشته اما در بخش کشاورزی این سرزمین رشد فزآینده‌ای اتفاق افتاده به طوری که تولید گندم این استان از 80 هزار تن قبل از انقلاب به 280 هزار تن در سال‌ 1401 رسیده است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 55 هزار تن تولید گوشت قرمز، 400 هزار تن شیر، حدود 48 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: امام خمینی (ره) فرمودند کشاورزی محور استقلال کشور است بر اساس همین توصیه، بخش کشاورزی پس از انقلاب پایه‌گذاری و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
«علی صفری» گندم را مهمترین و اساسی ترین محصول تولیدی بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: 80 هزار تن محصول گندم در ابتدای انقلاب(سال 57) در استان مرکزی تولید می‌شد که تولید این محصول در سال 1400 به رغم وجود خشک سالی‌های متعدد به بیش از 280 هزار تن رسیده‌است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تولید محصول گندم در سال‌های گذشته که وضعیت جوی و بارندگی در این استان مناسب بود تا 450 هزار تن نیز رسیده‌ است.
صفری با یادآوری تولید 20 هزار تن گوشت قرمز در استان مرکزی در سال 57 گفت: تولید این محصول اکنون به 55 هزار تن افزایش یافته که مازاد تولید استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه 400 هزار تن شیر در استان مرکزی تولید می‌شود که تولید این محصول در ابتدای انقلاب 100 هزار تن بوده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش تولید شیر، کیفیت این محصول نیز افزایش دامداری‌های صنعتی ارتقا یافته‌ است.
صفری گفت: 17 هزار تن تخم مرغ ابتدای انقلاب (سال 57) در استان مرکزی تولید می‌شد که تولید این محصول هم اینک به 48 هزار تن افزایش یافته و مازاد تولید استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
وی افزود: سالانه 70 هزار تن گوشت قرمز در استان مرکزی تولید می‌شود که تولید این محصولات در ابتدای انقلاب اسلامی 19 هزار تن بوده‌است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان در زمینه تولید گوشت قرمز از جمله استان‌های پیشرو در کشور بوده و مازاد تولید این محصول در استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
صفری افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه 70 تن عسل در استان مرکزی تولید می‌شد اما تولید سالانه این محصول اکنون به یک هزار و 200 تن افزایش رسیده است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه استان مرکزی از جمله استان‌های غیرساحلی کشور به شمار می‌رود تولید آبزیان خوراکی در ابتدای انقلاب در این استان صفر بود اما اکنون پنج هزار و 200 تن انواع آبزیان خوراکی به صورت سالانه در استان تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 579 هزار تن انواع محصولات باغی هم اکنون در این استان تولید می‌شود که تولید این محصولات در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود 45 هزار تن بوده‌ است.
صفری ادامه داد: 480 هزار تن محصولات زراعی سال 57 در استان مرکزی تولید می‌شد که تولید این محصولات هم اینک در استان به بیش از یک میلیون و 700 هزار تن رسیده‌ است.
وی گفت: مکانیزه کردن بخش کشاورزی از جمله بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری از جمله اقدامات مهم در راستای افزایش بهره‌وری از آب بود که استفاده از این روش ابتدای انقلاب اسلامی صفر بود که با اقدامات انجام شده اکنون حدود 75 هزار هکتار از اراضی استان به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: یک هزار و 250 کیلومتر کانال آبیاری در این استان وجود دارد که میزان این کانال‌ها در ابتدای انقلاب اسلامی 20 کیلومتر بوده‌ است.
صفری با یادآوری صادرات 110 هزار دلار محصولات کشاورزی سال گذشته از استان مرکزی گفت: آماری از صادرات محصولات کشاورزی از این استان به خارج از کشور در ابتدای انقلاب اسلامی وجود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت استان مرکزی، امکان افزایش صادرات محصولات کشاورزی از این استان امکان‌پذیر بوده و با کاهش تشریفات گمرکی و بروکراسی اداری می‌توان زمینه افزایش صادرات این محصولات را در استان افزایش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بخش کشاورزی دارای زنجیره‌های متعددی است که یکی از حلقه‌های مهم این بخش که پس از انقلاب نیز رشد مناسبی داشته صنایع تبدیلی است.
صفری افزود: سه میلیون و 800 هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات خام کشاورزی اکنون در استان مرکزی وجود دارد که ظرفیت فرآوری فرآورده‌های خام کشاورزی در ابتدای انقلاب نزدیک به صفر بوده‌ است.
وی ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی در استان مرکزی با هدف افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی کشت قراردادی، اصلاح الگوی کشت و سنددار کردن اراضی کشاورزی را از مصادیق افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: هم اکنون حدود 25 درصد اراضی کشاورزی این استان سند دار شده و استان در این زمینه رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌ است.
صفری گفت: رفع تداخلات انجام شده با اجرای سنددار کردن اراضی کشاورزی کاهش نارضایتی‌ها و حل اختلاف مردم با منابع طبیعی را به همراه داشته است.
وی وظیفه اصلی بخش کشاورزی را تامین امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: این شعار را امام خمینی(ره) مطرح فرمودند و این مهم موجب شد به رغم مشکلات فراوانی که در ابتدای انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم‌هایی به محور توسعه کشور تبدیل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین این مهم موجب شد بخش کشاورزی به عنوان یک محور بخش اقتصادی کشور که محور استقلال است قرار گیرد.
صفری افزود: با توجه به اینکه 98 درصد بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است این بخش خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور بوده و این مهم نقطه مثبی برای بخش به شمار می‌رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مشکلاتی که در بقیه بخش‌ها از جمله نحوه خصوصی سازی و فساد وجود دارد در این بخش به دلیل خصوصی بودن وجود ندارد.
صفری افزود: خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم از جمله اهداف کشور بعد از پیروزی انقلاب بوده و با توجه به جنگی که در مدت یک سال گذشته بین طرفینی که عمده تولید این محصول را در دنیا دارند اهمیت این هدف را بیش از پیش تقویت کرده است.
وی با یادآوری ارتقای کیفیت محصولات غذایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب هم تکنولوژی در بخش کشاورزی ضعیف بوده و هم استانداردهایی که اکنون در بخش کشاورزی وجود دارد، کمتر بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: اکنون نظارت بر رعایت استانداردها توسط دانشگاه علوم پزشکی به عنوان تامین کننده سلامت غذا و دامپزشکی به عنوان ناظرین بر تولید محصولات دامی در حال انجام است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: در راستای توسعه خدمات تشخیصی و درمانی 32 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی اکنون در این استان فعال است که ابتدای انقلاب اسلامی هیچ واحدی در این حوزه فعال نبوده‌ است.
دکتر «محمدی فتاحی» افزود: 45 داروخانه، چهار آزمایشگاه و 68 واحد درمانی بخش خصوصی زیر نظر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اکنون در این استان فعال هستند که ابتدای انقلاب اسلامی تعداد این مراکز صفر بوده‌ است.
وی ادامه داد: با فعالیت این مراکز در استان مرکزی برای 301 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده‌ است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 14 کشتارگاه دام در راستای توسعه نظارت‌های بهداشتی بر استحصال گوشت قرمز و سفید اکنون در استان فعال است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 کشتارگاه در استان فعال بود.
فتاحی افزود: هفت کشتارگاه صنعتی طیور اکنون در استان مرکزی وظیفه استحصال گوشت سفید را برعهده دارند که ابتدای انقلاب اسلامی کشتارگاه صنعتی در این استان فعال نبوده‌ است.
وی ادامه داد: 24 شرکت تولید دارو و مواد ضدعفونی کننده اکنون در راستای توسعه صنعت دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دامپزشکی در استان مرکزی وجود دارد که تعداد این شرکت‌ها در ابتدای انقلاب اسلامی یک واحد بوده‌ است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: پنج درصد فرآورده‌های بیولوژیک دامپزشکی پیش از پیروزی انقلاب در استان تولید می‌شد اما اکنون 95 درصد این تولیدات در استان تامین می‌شود.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

شناسه خبر 65992