شناسه خبر:66178
1401/11/27 11:04:33

سپهرغرب، گروه انتظار: مسئول موسسه تفحص سیره شهدا با بیان اینکه مشروعیت و حقانیت نظام ما به دلیل شان نیابتی عام امام زمان(عج) است، گفت: به برکت انقلاب اسلامی مردم منطقه به دولت موعود میل دارند و برای زمینه‌سازی ظهور تلاش می‌کنند.

به‌منظور بررسی خدمات متقابل انقلاب و مهدویت با حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین جوشقانیان»، مسئول موسسه تفحص سیره شهدا و کارشناس مذهبی گفتگو کرده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:
حجت‌الاسلام جوشقانیان با بیان اینک انقلاب اسلامی در نگاه اعتقادی ما و منظومه فکری امامین انقلاب دو دامنه دارد، اظهار کرد: یکی قیام عاشورای حسینی و دیگری ظهور امام زمان(عج) و تحقق آرمان‌های مهدوی؛ به عبارت دیگر مهدویت و ظهور در عاشورای حسینی پی‌ریزی شد؛ به عبارت دیگر امام حسین(ع) برای استقرار حاکمیت حق نهضتی تاریخی را پی‌ریزی کردند که به دست امام زمان(عج) تحقق می‌یابد.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز با الهام از معارف غدیر و عاشورا انقلابی را شکل دادند که گام‌های موثری به سمت ظهور برداشته است به عبارت بهتر، مشروعیت و حقانیت نظام ما به دلیل شان نیابتی عام امام زمان(عج) است که ولی فقیه جامع الشرایط در راس آن قرار دارد و با شجاعت به میدان آمد و حاکمیت دینی را تحقق بخشید.
وی تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آن جنس حاکمیت دینی که داعیه‌دار نیابت امام زمان(عج) است پیشنیه نداشت اما امام خمینی(ره) با درایت و فقاهت و شجاعت و جامعیت به میدان آمدند و حاکمیت دینی را تحقق بخشیدند، حاکمیتی که قرار است زمینه‌ساز ظهور امام مهدی(عج) شود.
حجت الاسلام جوشقانیان درباره تاثیری که انقلاب اسلامی بر تغییر معنا و مفهوم انتظار فرج داشته است، بیان کرد: هر واژه دو معنا دارد، یک معنای حقیقی و یک معنای غیرواقع و بدلی؛ انتظار نیز از واژه‌هایی است که دو معنا از آن برداشت می‌شود؛ امام راحل و رهبری معظم انقلاب انتظار را تلاش حداکثری برای رسیدن به قله‌های سعادت و تعالی می‌دانند.
وی تاکید کرد: انتظار چه در عرصه تربیت، چه فرهنگ و چه در عرصه تولید علم و چه در عرصه‌های امنیتیِ انقلاب شکوهند، به سمت قله ظهور در حرکت است چنان که به برکت انقلاب اسلامی مردم منطقه به دولت موعود میل دارند و برای زمینه سازی ظهور در تلاش هستند.
حجت الاسلام جوشقانیان افزود: از برکات انقلاب ما این بود که ملت‌ها را متوجه مصلح موعود از نسل پیامبر اعظم(ص) کرد، در عصر غیبت باید به تاسی از نائب عام امام عصر(عج) اهداف حضرت(ع) را تحقق ببخشیم. ازجمله این اهداف آن است که مسلمانان و شیعیان و مظلومان عالم باید یکدیگر را پیدا کنند اتفاقی که به برکت انقلاب رخ داده و امروز از غرب آفریقا تا لبنان و یمن و عراق و سوریه به لطف خدا همه منتظر شنیدن فریاد عدالت‌خواه در گیتی از کنار کعبه هستند!
وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مدیریت، تربیت، سیاست و صنعت به سمت ظهور در حرکت است.
این کارشناس مذهبی درباره الزامات مهدوی انقلاب در گام دوم از حیات خویش، تاکید کرد: از پنج مرحله مدنظر مقام معظم رهبری در رسیدن به تمدن نوین اسلامی دو مرحله شکل گرفته است یکی پیروزی انقلاب اسلامی که بی‌نظیر بود و همه مردم از اقشار مختلف را به میدان مبارزه آورد؛ انقلاب ما به لحاظ مبدأ و مقصد بی نظیر است و با انقلاب‌های اکتبر، فرانسه و الجزایر و... تمایز اصلی دارد و توانسته 44 سال شکوهمندانه به حرکت خود ادامه دهد.
وی اضافه کرد: مرحله دوم نظام سازی است و نظام اسلامی توسط امام راحل تاسیس شد و ما اکنون در مرحله دولت سازی قرار داریم و باید به مسیر تمدن سازی زمینه‌ساز ظهور حرکت کنیم.
حجت الاسلام جوشقانیان تاکید کرد: توفیقات ما در خدمت به مهدویت کم نبوده در زمینه عدالت اجتماعی اگرچه عقب هستیم اما در مقایسه با گذشته، پیشرفت خوبی داشته ایم که باید ارتقا بیابد.
وی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی از مهمترین دستاوردهای حاکمیت امام زمان(عج) است، گفت: زمانی دو قدرت جهانی شرق و غرب با پیمان‌های ورشو و ناتو بر جهان حاکمیت می‌کردند اما امام خمینی(ره) قدرتی را با تکیه بر فرهنگ اهل‌بیت(ع) بنا نهادند که قدرت غرب و شرق را کنار زد و زمین‌گیر کرد! به گونه‌ای آمریکا را که ابرقدرت است و 700 پایگاه نظامی در جهان دارد و دلار آن محور اقتصاد دنیا است، بارها تحقیر کرده ایم.
حجت الاسلام جوشقانیان در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی هیمنه آمریکا را را شکست چنان که در طول 44 سال، آمریکا از هیچ یک از میادین اعم از جنگ ترکیبی، تحریمی، شناختی و... علیه ایران پیروز بیرون نیامده است؛ اینها نشان می‌دهد چینش انقلاب اسلامی در راستا و جایگاه و پایگاهی که باید به امر ظهور نزدیک شویم، بسیار دقیق است و آن شاءالله پرچم انقلاب را به دست امام زمان(عج) می‌رساند.

شناسه خبر 66178