شناسه خبر:67738
1402/1/22 09:25:21
معاون امور اقتصادی استاندار ایلام:

جلوگیری از ورود گندم بی‌کیفیت به استان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: باید از ورود گندم‌های آلوده و بی‌کیفیت یا مشکوک به استان جلوگیری شود.

شهریار عباسی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی برداشت غلات و دانه‌های روغنی استان ایلام اظهار کرد: سال گذشته مواردی از ورود گندم بی کیفیت یا آلوده و مخلوط با شن و ماسه در استان مشاهده شد که این گندم‌ها کیفیت و مرغوبیت گندم استان را نیز خدشه دار می‌کند.
وی افزود: باید مطلوب‌ترین زمان ممکن برای برداشت محصولات گندم، جو و کلزا در استان مد نظر دستگاه‌های مرتبط باشد و تمهیدات لازم از سوی فرمانداری‌های هر شهرستان برای پیشگیری، کنترل و مدیریت مخاطراتی چون وقوع آتش‌سوزی در مزارع لحاظ شود.
معاون استاندار ایلام یادآور شد: تأمین سوخت کمباین ها، نظارت بر سهمیه سوخت کمباین‌ها توسط شرکت نفت و جهاد کشاورزی برای جلوگیری از قاچاق احتمالی سوخت و کنترل ورود و خروج کمباین‌های دارای مجوز و جلوگیری از تردد کمباین‌های فاقد پلاک مورد نظر باشد.
عباسی خواستار کاهش فاصله بین خرید محصول تضمینی و پرداخت مطالبات کشاورزان توسط بانک‌های عامل و تامین منابع مالی محل پرداخت مطالبات از سوی مسئولان ذی‌ربط شد.
وی تأکید کرد: جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی‌های مدون سطح کشت تولید کلزا با شیب ملایمی در سال زراعی آتی نسبت به امسال افزایش دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم گفت: 420 هزار تن محصول کشاروزی شامل گندم، کلزا و جو در سال زراعی جاری از مزارع استان برداشت خواهد شد.
آذرنوش عموزاده اظهار کرد: این مقدار محصول در 205 هزار هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود.
وی افزود: برای برداشت این مقدار محصول 987 دستگاه کمباین مورد نیاز است که 160 دستگاه آن در داخل استان و مابقی نیز از دیگر استان‌های کشور برای مبادرت به برداشت محصول تأمین خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه از نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت ماه برداشت غلات و کلزا آغاز می‌شود، یادآور شد: پاکسازی انبارها، آموزش مسئولان و مباشران خرید، ایجاد آتش‌بُر در مزارع، تنظیم و استانداردسازی باسکول‌ها انجام شده است.
عموزاده ادامه داد: صدور کارت معاینه فنی برای کمباین داران، تأمین سوخت برای این خودروها از سوی شرکت توزیع گاز استان و فراهم ساختن شرایط تردد کمباین‌های دارای مجور فراهم شود.
وی یادآور شد: باتوجه به امکان قاچاق گندم به خارج از کشور به علت قیمت پایین خرید تضمینی باید از خروج گندم از استان توسط نیروی انتظامی جلوگیری به عمل آید.

شناسه خبر 67738