شناسه خبر:68973
1402/2/21 09:44:51

سپهرغرب، گروه مشکات: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پیامی به سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نوشت: تعامل با قرآن و حس قرآنی پیدا کردن را باید در نظام فرهنگی و تربیتی، تقویت کنیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در این پیام آورده است: قرآن کریم نص و متن محوری تمدن اسلامی است. تمدنی که قرن‌ها پیشقراول و پیش آهنگ علم، فکر، اندیشه و کاروان دانش بشری بود. این حرکت بزرگ علمی در تمدن اسلامی برآمده از رویکرد حکیمانه و عالمانه قرآن کریم بود و در پرتو قرآن، عترت هم با همین رویکرد شکل گرفت.
وی افزود: تحقیقات نشان داده کسانی که از کودکی و نوجوانی در محضر قرآن حضور یافته‌اند از روان سالم تر و از مصونیت بیشتر در حوزه‌های اخلاقی و روحی برخوردار اند. ارتباط با قرآن کریم در هر سطح آن بسیار کارساز و در معماری و مهندسی شخصیت انسان کارآمد است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در معارف دینی ما و فقه و احکام، هر احترامی نسبت به قرآن ارزش دارد. هر تماسی با قرآن مورد احترام است. از نگاه به قرآن تا خواندن قرآن تا فهم و غوطه ور شدن در دریای معارف قرآن تا عمل به قرآن تمام این مراتب مورد تاکید است و از جمله مسائل مهم قرآن هم جلوه‌های هنری قرآن است.
قرآن کتابی است که در آن محتوا با معارف بلند با شور، هیجان، هنر و عاطفه همراه شده است. این شور و هیجان، حماسه و هنر و روح حماسی و عاطفی که در قرآن آمده، به محتوا جذابیت بیشتری بخشیده است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: تعامل با قرآن و حس قرآنی پیدا کردن را باید در نظام فرهنگی و تربیتی، تقویت کنیم. به فضل الهی در پرتو انقلاب اسلامی و با همت ملت بزرگ ایران که پدید آورنده انقلاب شکوهمند اسلامی بود و با همت دانشمندان، دانشوران و دانشجویان و حوزویان، فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های گوناگون توسعه و عمق پیدا کرده و گسترش یافته است.
عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همه اینها پدیده‌های مبارک و درخور تحسین و تقدیر است. این اقبال و استقبال قرآنی در فضای دانشگاه مایه افتخار و کمال تشکر و امتنان است. امیدوارم دانشجویان، استادان فرهیخته و بزرگوار و مدیران ارجمند دانشگاهی و دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه دانشگاه و وزارت علوم در یک خط، کاروان فرهنگ و علم و دانش با روح قرانی و معارف الهی پیش ببرند.
گفتنی است، سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم 17 اردیبهشت در دانشگاه لرستان آغاز شد و تا امروز (نوزدهم اردیبهشت) ادامه دارد. در روز اول این جشنواره قاریان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مداحی، دعاخوانی صحیفه سجادیه، اذان و تواشیح (بخش آقایان) در گروه‌های بانوان و آقایان با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین در روز دوم افراد برتر جشنواره در رشته‌های قرائت، تحقیق و ترتیل معرفی شدند.

شناسه خبر 68973