شناسه خبر:70299
1402/3/27 09:02:11

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: استان کردستان زلزله‌خیز است و پتانسیل زلزله بالای هفت ریشتر را نیز دارد.

جهانگیر الیاسی چهارشنبه‌شب در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در سالن جلسات‌ اداره کل منابع طبیعی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در سنوات گذشته 26 دستگاه لرزه‌نگار در استان نصب شده و هشت دستگاه نیز از مرکز تحقیقات مسکن دریافت کردیم که کردستان در حال حاضر از این نظر کامل‌ترین استان غرب کشور در لحاظ تعداد لرزه‌نگار است.
وی خاطرنشان کرد: برای تقویت سازه‌های شهرستان سنندج و مدیریت بحران 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه گفت: کردستان استانی زلزله‌خیز است و پتانسیل زلزله بالای هفت ریشتر را نیز دارد.
شهردار سنندج نیز در این جلسه اظهار کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری بزرگی در سنندج تهیه شده که در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک به معرض نمایش در خواهد آمد.
به گفته سیدانور رشیدی، اجرای این بسته‌های سرمایه‌گذاری نقش بسزایی در زیباسازی شهر و جذب گردشگر خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در مدیریت بحران با هدف حفاظت از منابع طبیعی چهار مؤلفه مهم پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی به‌صورت ویژه در دستور کار مدیریت شهری در سنندج قرار دارد، گفت: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و پارک‌های جنگلی صورت گرفته است.
شهردار سنندج خاطرنشان کرد: طرح کاشت نهال در کشور از اسفند سال گذشته کلید خورده که در قالب همین طرح سه هزار اصله نهال در کوه آبیدر سنندج غرس شد.
رشیدی افزود: با هدف پیشگیری از حریق نیز 150 هکتار علف‌زنی در پارک‌های جنگلی در سطح شهر به‌ویژه در نقاط مختلف آبیدر انجام گرفته است.
به گفته وی، به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی از روش آتش بر در ضلع غربی آبیدر به سمت روستاهای حسن‌آباد و نوره استفاده شده است.
شهردار سنندج با بیان اینکه شناسایی نقاط پرخطر در آبیدر به‌ویژه در بخش‌هایی که فعالیت‌های کشاورزی وجود دارد انجام شده و برای پیشگیری از آتش‌بر استفاده می‌شود، اضافه کرد: با هدف آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با آتش‌سوزی در پارک‌های جنگلی تجهیزات مقابله با حرق عرصه‌ها از جمله دمنده و آتش‌بر خریداری شده است.
رشیدی عنوان کرد: دو اکیپ آتش‌نشانی در میدان حافظ و پارک کودک آبیدر مستقر شده است تا در صورت وقوع آتش‌سوزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد عمل شوند.
وی اضافه کرد: در حوزه بازسازی نیز دو هزار اصله نهال در سال گذشته برای بازسازی مناطق دچار حریق در آبیدر غرس شده تا فضاهایی آسیب دیده ترمیم شود.
شهردار سنندج خاطرنشان کرد: سال 1400 نیز سه هزار اصله نهال در آبیدر غرس و امسال نیز برنامه‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است و در آذرماه و اسفند انجام می‌شود.
رشیدی گفت: طی یکسال اخیر با هدف زیباسازی و کارهای عمرانی در آبیدر پنج میلیارد و 200 میلیون تومان طرح در سه فاز اجرا شده و در حال حاضر نیز سه پیمانکار مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه 60 نفر نیرو در حوزه حفظ و نگهداری از آبیدر فعالیت می‌کنند که ماهیانه بالغ بر 900 میلیون تومان هزینه دارد عنوان کرد: با وجود اینکه هزینه‌های آبیدر از درآمد آن برای شهرداری بیشتر است، اما با توجه به حساسیت خاصی که نسبت به آن در بین مردم به ویژه فعالان زیست‌محیطی وجود دارد از ظرفیت‌های مختلف برای حفظ این سرمایه عظیم بهره گرفته‌ایم.
شهردار سنندج گفت: در همین راستا باهدف کاهش بار ترافیکی و فشار بر پارک آبیدر این سرمایه عظیم گردشگرپذیر ایجاد پارک بزرگ20 هکتاری در اراضی جنوبی آبیدر در قالب احاله مدیریت در ضلع شرقی و پارک هشت هکتاری در جنوب آبیدر این کار باعث می‌شود بار ترافیکی و فشار بر پارک آبیدر کمتر شود.
رشیدی خاطرنشان کرد: اخطارهای لازم نیز به ساختمان اداری، تجاری ناایمن در شهر داده شده که مستندات آن وجود دارد.
وی در زمینه اقدامات انجام گرفته در حوزه جلوگیری از مصرف آب شرب در فضاهای سبز هم عنوان کرد: شهرداری سنندج کمیته‌ای برای حذف آب شرب از آبیاری فضای سبز شهر تشکیل و اقدامات مختلفی را در این حوزه انجام داده است.
وی افزود: در همین راستا استفاده بهینه از منابع آب موجود و همچنین حذف آب شرب و استفاده از آب خام در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی توسط پیمانکار انجام گرفته است.

شناسه خبر 70299