شناسه خبر:70826
1402/4/10 10:53:42

27 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان هنوز اجرایی نشده است.

حامد قادرزاده در یک‌صد و نود و پنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با هدف بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان کردستان با تمرکز بر واحدهای تولیدی مشکل‌دار شهرستان‌های قروه و دهگلان برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از رونق تولید اظهار کرد: مسائل و موانع پیش‌روی فعالیت و توسعه واحدها باید شناسایی و اولویت‌بندی شود.

وی گفت: در مواردی که بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به دلیل مقررات نمی‌توانند پاسخگوی درخواست متقاضیان باشند، قانونگذار مصوب کرده که در کارگروه تسهیل با بررسی جوانب مختلف مطرح و امکان پرداختن به آن وجود دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بر ضرورت تهیه و نگه‌داشت منابع آب و رفع مشکلات واحدهای تولیدی مشکل‌دار قروه و دهگلان تأکید کرد و افزود: واحدهایی که سالیان زیادی از عمر اجرا و سابقه فعالیت آنها می‌گذرد و اکنون با مشکلاتی همچون کمبود آب مواجه شده‌اند، باید تدبیری اساسی اندیشیده شود.

وی اذعان کرد: تعطیلی چنین واحدهایی به دلیل اشتغال بالا و تولید مناسب منجر به ایجاد هزینه و بیکار زیادی از نیروهای خواهد شد، بنابراین باید ضمن حمایت، موانع پیش‌روی فعالیت آنان را برداریم.

قادرزاده با تأکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند، یادآور شد: امیدواریم با اجرای طرح خط انتقال آب سد آزاد به شهرستان دهگلان و قروه، مشکل آب روستاهای این مناطق برطرف شود.

***آخرین وضعیت واحدهای تولیدی

رئیس سازمان صمت استان کردستان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت واحدهای تولیدی اظهار کرد: تاکنون 195 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح استان برگزار شده که دو هزار و 960 مصوبه داشته و 73 درصد مصوبات اجرایی شده، در همین راستا تاکنون اشتغال 21 هزار نفر تثبیت شده است.

بختیار خلیقی، با اشاره به اینکه 27 درصد دیگر مصوبات در دست اجراست، گفت: با اجرایی شدن کامل مصوبات، 23 هزار و 463 نفر اشتغالزایی پایدار و حفظ شده خواهیم داشت.

وی با ذکر اینکه بیشتر مصوبات کارگروه در بحث بانکی و هزار و 619 مصوبه مالیاتی و 57 مصوبه دیگر نیز مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی بوده است، تصریح کرد: در این کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی از جمله «کمبود زیرساخت‌ها به ویژه آب، سرمایه در گردش و استمهال وام» مطرح و در این رابطه تصمیم‌گیری شد.

خلیقی حمایت از واحدهای تولیدی را جزو برنامه‌های اولویت‌دار عنوان کرد و افزود: هر واحد تولیدی و صنعتی که مشکل‌دار باشد و به اقتصاد استان و کشور کمک کند، وظیفه ماست که از آن حمایت کنیم.

***راه‌اندازی مجتمع صنعتی سپید دام

حمید معتصمی، فرماندار دهگلان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت و روند فعالیت واحدهای تولیدی شهرستان پرداخت و خواستار راه‌اندازی مجتمع صنعتی سپید دام که از چهار سال گذشته در تعطیلی به سر برده، شد و اظهار کرد: در این صورت بدون دریافت تسهیلات، برای یکصد نفر اشتغال مستقیم نیز ایجاد می‌شود.

نماینده اداره کل دامپزشکی کردستان نیز در واکنش معناداری، این اظهارات را رد کرد و گفت: براساس بازدیدهای انجام شده هنوز پروانه بهره‌برداری این مجتمع فعال است.

***وعده حمایت از واحدهای مرغداری

مدیر یکی از بانک‌های استان کردستان نیز با وعده حمایت از واحدهای مرغداری، از تداوم و پیشبرد این رویکرد در سال‌جاری نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: سال گذشته تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی با نرخ 10 درصد پرداخت شد و اگر امسال خواستار امهال وام خود شوند با نرخ 23 درصد محاسبه می‌شود، غیر از این شرایط نمی‌توانیم تسهیلات دیگری پرداخت کنیم.

مشکلات طرح مرغ تخمگذار از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد که مدیر این بانک اعلام کرد: سال 1374 به این طرح تسهیلات پرداخت شده و سرمایه‌گذار مطالبات معوق دارد و اقدام به برگشت وام دریافتی نکرده و از سال 1396 به تملک بانک درآمده و به زودی در مزایده‌ای به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهد شد.

***فراهم نبودن زیرساخت‌ و آب

نماینده ناحیه صنعتی سنگ قروه که به گفته خود بیش از 35 واحد در آن مستقر است، از فراهم نبودن زیرساخت‌ و آب در این ناحیه ابراز گله‌مندی کرد و خواستار تسریع هر چه بیشتر در رفع این کم‌وکاستی‌ها شد.

در این نشست درخواست استمهال وام 37 واحد تولیدی در استان کردستان که از این تعداد 21 واحد مرغداری گوشتی بود، مطرح شد.

 

 

شناسه خبر 70826