شناسه خبر:71185
1402/4/18 11:46:03

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: یک نویسنده کودک و نوجوان همدانی با بیان اینکه نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ است، گفت: در نویسندگی کودک و نوجوان با مخاطبانی مواجه هستیم که قدرت تحلیل و بررسی دارند و اگر نویسنده به خطا برود، مورد نقد کودک قرار می‌گیرد.

18 تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است. روزی که با نام‌های بزرگی همچون مهدی آذریزدی شناخته می‌شود که توانسته با بازنویسی متون کلاسیک و کهن به نحوی کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند و با کتاب‌هایی همچون «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در دل و جان کودکان و نوجوانان بنشیند.
این روز را با نام قصه‌گویی نیز می‌شناسیم، روزی که یادآور متون کهن و همچنین قصه‌های کهن ادبیات پارسی است که توانسته تمدن و پیشینه ما را سینه به سینه منتقل کند و کودک و نوجوان و پیر و جوان را به خود جذب کند.
یک نویسنده کودک و نوجوان همدانی ضمن گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان، از اهمیت آن گفت و افزود: من از کودکی می‌نوشتم و زبان نوشتنم هم کودکانه بود و وقتی بزرگ هم شدم، مخاطبان کودک و نوجوان برایم اهمیت خاصی داشتند؛ چون می‌دانستم جامعه‌ای که بتواند بر روان کودکان و نوجوانانش اثر بگذارد، قطعاً جامعه فرهیخته‌تری خواهد بود.
مونا اسکندری ادامه داد: وقتی بچه‌ها بزرگ شوند، دیگر هنجارها و ناهنجاری‌ها در آن‌ها حک شده که برای تغییرشان انرژی زیادی لازم است و گاهی هم تغییرناپذیر هستند؛ پس باید خوراک روحی و فکری سالمی داشته باشند.
   نوشتن برای کودک و نوجوان سخت‌تر از بزرگ‌سالان است
این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: اگر به دنبال جامعه هدفمندی هستیم که تعریف خوبی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد و بتواند آن‌ها را وارد جامعه ایده‌آل کند، باید از کودکی و نوجوانی شروع کنیم.
وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند نوشتن برای کودکان و نوجوانان خیلی آسان‌تر از بزرگ‌سالان است، افزود: نوشتن برای کودکان و نوجوانان سخت‌تر است؛ زیرا شرایط و مقتضیات سنی مخاطبان کودک و نوجوان نویسندگی را برای آن‌ها بسیار مشکل کرده است.
   دایره لغات و جهان‌بینی کودکان متفاوت است
اسکندری بیان کرد: در حوزه کودک به‌خاطر اینکه دایره لغات و جهان‌بینی آن‌ها با بزرگ‌سالان متفاوت بوده و منطبق شدن کانون نگاه نویسنده با کانون نگاه کودک تلاش زیادی می‌طلبد، نوشتن هم سخت خواهد بود.
وی یادآور شد: نوشتن برای کودک و نوجوان تقریباً مثل راه رفتن روی لبه تیغ است؛ اما نوشتن برای بزرگ‌سال این‌گونه نیست.
   دغدغه، چالش و آرزوهای نوجوانان نوشتنی سخت دارد، اما لذت‌بخش است
این نویسنده کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: ما در نویسندگی کودک و نوجوان با مخاطبی مواجه هستیم که قدرت تحلیل و بررسی دارد و حتی اگر نویسنده به خطا برود، کودک او را نقد خواهد کرد.
وی در ادامه سخنانش افزود: برای نوجوان نوشتن هم به این لحاظ سخت است که با جامعه و طیفی مواجه هستیم که نه کودک و نه بزرگ‌سال است و این مابین بودن کمی کار را سخت می‌کند.
اسکندری تأکید کرد: من همواره تلاش کردم کارم در حیطه نوجوان باشد و به این خاطر کتاب‌های بسیاری راجع به نوجوانان می‌خوانم و رمان‌های نوجوانان مورد علاقه‌ام است.
وی اضافه کرد: هدف اصلی فعالیت من در زمانی که مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم نیز آشنایی با این گروه سنی بود تا بتوانم دغدغه‌ها، چالش‌ها، نگرانی‌ها و آرزوها را بفهمم و لمس کنم که بتوانم راحت‌تر برای آن‌ها بنویسم.
نویسنده کودک و نوجوان همدانی با بیان اینکه نوشتن برای کودکان بسیار لذت‌بخش است،افزود: گاهی اوقات ما نویسندگان کودک و نوجوان ناچاریم که در حوزه‌های دیگری نیز ورود کنیم و این شد که در حیطه تاریخ شفاهی و رمان جوان و بزرگ‌سال هم وارد شدم و سعی کردم در این موارد نیز توانایی خودم را نشان دهم.
وی تأکید کرد: علاقه خاص خودم به نویسندگی کودک و نوجوان است و اکنون هم رمانی در دست انتشارات جماران دارم که مخاطبان آن نوجوانان هستند و به‌زودی وارد بازار می‌شود.

شناسه خبر 71185