شناسه خبر:72032
1402/5/9 10:25:46

سپهرغرب، گروه کاردانش: یک مطالعه تازه نقش هوش مصنوعی در بهبود خدمات دولتی را بررسی کرده است.

بسیاری از کشور‌ها در حال بررسی پتانسیل هوش مصنوعی (AI) برای بهبود عملیات و خدمات خود هستند، با این حال، همه فناوری‌های هوش مصنوعی برای هر سرویس یا فرآیند دولتی مناسب نیستند، چراکه شفافیت و مسئولیت‌پذیری همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی بخش عمومی است.

بگیل گارسیا، مدیر مرکز فناوری در دولت (CTG UAlbany)، و پروفسور یی لانگ از دانشگاه علوم سیاسی و حقوق شانگهای، در مقاله جدیدی که در مجله بین‌المللی تحقیقات دولت الکترونیک (IJEGR) منتشر شده، فرآیند‌های هوش مصنوعی که در حال حاضر در چین برای مدیریت خدمات دولتی استفاده می‌شود و اینکه آیا سایر اشکال اتوماسیون می‌توانند گزینه‌های بهتری برای اطمینان از شفافیت باشند را بررسی کرده اند.

گیل گارسیا می‌گوید: انواع بسیاری از فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، در چین، یک ابتکار تحت عنوان "آزمایش و تأیید هوشمند" (SEA) به سرعت در حال گسترش است که یک نوآوری جالب دولت مبتنی بر هوش مصنوعی است.

SEA برای اولین بار توسط استان گوانگشی در سال 2017 ترویج شد و دارای برخی ویژگی‌های متمایز است، مانند درخواست برای خدمات دولتی (راه‌اندازی یک کسب‌وکار) از طریق سیستم درخواست آنلاین، و بررسی و تأیید خودکار در سمت سیستم با قوانین کدگذاری شده که فوری نتیجه می‌دهد.

گیل گارسیا که همچنین استاد مدیریت عمومی، سیاست و امور بین‌الملل است، ادامه داد: درک این پتانسیل مهم است، اما همچنین چالش‌هایی که دولت‌ها هنگام استفاده از نوآوری‌های هوش مصنوعی در مقایسه با اشکال سنتی ارائه خدمات با آن مواجه هستند، نیز مهم است.

گیل گارسیا و یی همچنین بر اساس تحقیقات خود، استدلال می‌کنند که دولت‌ها می‌توانند رویکرد‌های ترکیبی را در نظر بگیرند.

گیل گارسیا گفت: به‌عنوان مثال، می‌توانید یادگیری ماشینی را برای اعتبارسنجی با سیستم‌های خبره ترکیب کنید تا در مورد موارد فردی تصمیم نهایی را بگیرید.

محققان همچنین با بررسی میزان اتوماسیون و شفافیت فرآیند‌های مورد نیاز برای انواع مختلف خدمات، دسته‌بندی خدمات را پیشنهاد می‌کنند.

گیل گارسیا افزود: این فقط مختص چین نیست، زیرا دولت‌های سراسر جهان به طور فزاینده‌ای از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و اطلاعات کمی در مورد مزایا و چالش‌های بالقوه آن‌ها برای دولت و جامعه وجود دارد.

او توضیح داد: به عنوان مثال، کارمندان دولت ممکن است برای بررسی پرونده‌ها از متقاضیان رشوه بخواهند، اما با این وجود، خدمات سنتی رو در رو نیز مزایایی را به ویژه در مناطقی که ارائه خدمات آنلاین سخت است، دارند.

شناسه خبر 72032