شناسه خبر:73044
1402/6/7 08:22:55

سپهرغرب، گروه خبر: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه ساخت بزرگترین کارخانه شیشه خاورمیانه در ملایر آغاز شد گفت: دولت قدردان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است که با فعالیت خود چرخ‌های تولید میهن اسلامی را به گردش درمی‌آورند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در آیین افتتاح یک کارخانه تولید دستکش‌های بهداشتی و جراحی در شهرستان ملایر که هم‌زمان با پنجمین روز از هفته دولت فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، ابراز کرد: هر کجا مردم و بخش خصوصی با عشق و علاقه وارد کار شدند، توفیقات و دستاوردهای بزرگی را کسب کردیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم حامی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است، اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی همچون شرکتی که امروز برای افتتاح آن حضور داریم، آنچنان به شهر و زادگاهشان عشق و علاقه دارند که با وجود همه سختی‌ها وارد کار تولید و سرمایه‌گذاری شده‌اند که جای خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: وجود این سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان افتخار برای کشور و نظام است که با تلاش‌های خود چرخ تولید را به گردش درآورده و توسعه می‌دهند.

معاون علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور همچنین از تمامی مسئولان استانی و شهرستانی که بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران را در راه‌اندازی واحدهای تولیدی حمایت کردند تا واحدهای بزرگ و دانش‌بنیانی همچون کارخانه تولید دستکش جراحی افتتاح شود، قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت سهل‌گستران درمان ملایر نیز اظهار کرد: برای احداث این واحد یک‌هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که دو هزار و 500 میلیارد ریال هم برای فاز دوم سرمایه‌گذاری خواهد شد.

سیدرضا حسینی افزود: در فاز نخست از خروج پنج میلیون دلار ارز جلوگیری و در فاز دوم از خروج 12 میلیون دلار جلوگیری می‌شود.

وی زیربنای این واحد را 16 هزار متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: سه هزار و 500 متر برای فاز نخست احداث شده و شامل دو سالن تولید دستکش لاتکس و جراحی است.

سرمایه‌گذار کارخانه دستکش جراحی و لاتکس گفت: با راه‌اندازی فاز دوم که سال آینده تکمیل خواهد شد، زمینه هفت میلیون دلار صادرات فراهم می‌شود و دو خط مشابه خط فعلی با طول و ارتفاع بیشتر نصب خواهد شد.

حسینی ادامه داد: در فاز نخست این واحد زمینه اشتغال 120 نفر فراهم شد و در فاز دوم میزان اشتغال به 450 نفر اشتغال مستقیم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این واحد تولیدی را در شرایط سختی احداث کردیم، افزود: جوانان این استان و شهرستان ملایر سختکوش، تحصیل‌کرده و مستعد هستند که امیدواریم بتوانیم زمینه اشتغال بیشتری را برای آن‌ها مهیا و از تخصصشان استفاده کنیم.

برای احداث واحد تولیدی افتتاح‌شده یک‌هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و در قطعه دوم نیز دو هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد شد.

   تولید کروسین و سیگار از زعفران در ملایر

در ادامه شرکت دانش‌بنیان «لبخند خورشید» در زمینه تولید کروسین و سیگار از زعفران در شهرک صنعتی شوشاب با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان و با ظرفیت فرآوری 44 محصول از زعفران و تولید 500 میلیون نخ سیگار در سال با حضور معاون رئیس‌جمهور، استاندار همدان و مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.

مدیرعامل شرکت «لبخند خورشید» در این آیین از ایجاد اشتغال برای 50 نفر در این شرکت خبر داد و مطرح کرد: اگر جهاد کشاورزی زمین مناسب در اختیار ما قرار دهد، ملایر به قطب کشت و صنعت زعفران تبدیل و از خام‌فروشی زعفران جلوگیری می‌شود.

توفیق فرزانه با بیان اینکه این شرکت پس از راه‌اندازی ظرفیت صادرات سالانه 50 تُن محصول فرآوری‌شده از زعفران را دارد، گفت: با صادرات سالانه 200 محصول، 10 هزار میلیارد تومان آورده خواهیم داشت.

استاندار همدان نیز کلنگ‌زنی یا افتتاح بیش از 56 میلیارد و 500 میلیون تومان پروژه در سطح استان را در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه دانست و گفت: پروژه‌های با اعتبار بیش از 12 هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شوند که نقطه عطفی در تاریخ ملایر است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه تمام توان و تلاش دولت هموار کردن مسیر پیشرفت و توسعه است، افزود: با وجود مشکلات مختلفی که به ارث رسیده بود، دولت توانست توفیقات بسیار خوبی به‌ویژه در عرصه‌های علمی کسب کند.

وی ادامه داد: رشد و پیشرفت کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون قابل مقایسه با گذشته نیست و به دنبال گام‌های بلندی در عرصه‌های مختلف هستیم.

قاسمی‌فرزاد به توفیقات کسب‌شده در عرصه‌های علمی، صنعتی، پزشکی و نظامی اشاره و مطرح کرد: کشوری که روزی محتاج به کوچک‌ترین قطعات بود، امروز محصولات خود را صادر می‌کند که همه این‌ها مرهون تلاش‌های جوانان کشور با حمایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی ضمن اشاره به کسب توفیقات عزتمندانه در عرصه‌های دیپلماتیک، گفت: در استان همدان نیز با وجود مشکلات پیشرفت و رشد قابل‌ توجهی در بخش صنایع، معادن، گلخانه‌ها و حوزه گردشگری و ثبت جهانی هگمتانه داشتیم.

استاندار همدان از افتتاح و کلنگ‌‍‌زنی بیش از یک‌هزار و چهار پروژه با اعتبار بیش از 16 هزار میلیارد تومان هم‌زمان با هفته دولت در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: 105 پروژه با اعتبار 40 هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس نیز با بیان اینکه امروز برای نخستین‌بار واحد تولیدی دستکش‌های معاینه در ملایر افتتاح شد، مطرح کرد: عزم مدیرعامل این شرکت برای بهره‌برداری از فاز دوم مجموعه راسخ‌تر از گذشته است. در چنین پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی است، دولت نقش حمایتی دارد.

   بازنگری در آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان در دستور کار قرار دارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با دانشگاهیان، نخبگان و واحدهای فناور نیز گفت: بازنگری در فرآیندها و آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان با هدف تسهیل در ارائه خدمت به نخبگان کشور در دستور کار این معاونت قرار دارد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: بسیاری از فرآیندهای بنیاد ملی نخبگان نیازمند اصلاح بوده و کهنه و ناکارآمد شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان نیازمند تغییر هستند و در این خصوص از ظرفیت نخبگان استفاده می‌شود تا بتوان این مجموعه پُراهمیت را به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگرداند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: جدا کردن بنیاد نخبگان از مردم درست نیست و باید این مجموعه به یک نهاد تسهیل‌گر تبدیل شود که این کار در دولت سیزدهم شروع شده است.

وی با بیان اینکه باید روی محتوای مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری متمرکز شویم، اظهار کرد: اگر قرار است سرمایه‌گذاری کنیم، باید این اتفاق روی محتوا انجام شود تا سودبخش و اثرگذار باشد.

معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه نزدیک به 80 پارک علم و فناوری و 400 مرکز رشد در کشور وجود دارد، افزود: صرف درست کردن مرکز رشد اتفاق خاصی نمی‌افتد، بلکه باید محتواها را تقویت کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه روش‌های بنیاد نخبگان تاکنون اشتباه بوده است، ابراز کرد: با توجه به سیر کاهش دانشجو باید برای جذب اعضای هیئت‌علمی واقع‌نگر باشیم، همه تلاش این است که اساتید تا پنج برابر حقوق خود کمک هزینه و وام یا گرنت دریافت کنند.

وی از همدان به‌عنوان مهد خانه‌های خلاق نام برد و گفت: همه تلاش ما این است که فرآیندهای مربوط به خدمات‌دهی به دانش‌بنیان‌ها تسهیل شود.

   تقویت و توسعه خانه‌های خلاق در دستور کار قرار دارد

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه صنعتی که فناورانه نباشد خلاق نیست، اظهار کرد: تقویت و توسعه خانه‌های خلاق ازجمله در حوزه‌های مرتبط با هنر و میراث فرهنگی و صنایع دستی برای ما اولویت دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای تجهیز آزمایشگاه‌های خود از ظرفیت صاحبان سرمایه استفاده کنند، گفت: باید از توان علمی اساتید دانشگاه‌ها برای کمک به پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور به شکل بهتری استفاده شود.

وی با تأکید بر لزوم تعریف یک مدل همکاری متناسب با ظرفیت‌های شهرستان ملایر، عنوان کرد: تا پایان شهریورماه یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت‌های علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد و در قالب موافقت‌نامه‌هایی در محورهای مختلف، حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ملایر صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه براساس یک مدل اقتصادی حفظ شده و ارتقا پیدا کند، افزود: باید با کمک نخبگان و اساتید در حوزه کشاورزی و باغداری یک مدل صحیح اقتصادی و کارآمد پیاده‌سازی شود که در آن تحقیقات، بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه از مدل‌های کارآمد و اشتغال‌زا و اقتصادی در حل مسائل کشاورزی حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: مسائل استان همدان ازجمله چالش‌های حوزه کشاورزی، صرفاً با مدل‌ها و روش‌های دولتی حل نمی‌شود؛ چراکه دولت نقش تسهیلگر را ایفا می‌کند و باید توجه داشت اگر یک مدل مناسب اقتصادی و متناسب با نیاز قشر کشاورز تعریف شود، قطعاً کارآمد خواهد بود و کشاورز و باغدار نیز از آن استقبال خواهد کرد.

در ادامه عملیات اجرایی 202 واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای ملایر، ازندریان، جوکار و زنگنه آغاز شد؛ عملیات اجرایی 140 واحد در شهر ملایر، 11 واحد در جوکار، 88 واحد در ازندریان و 44 واحد در زنگنه آغاز شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این آیین اظهار کرد: استان همدان در عرصه‌های مختلف ازجمله ساخت و تحویل مسکن به مردم ‌پیشگام است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: شهرستان ملایر نیز در استان همدان جزء پیشروها در حوزه زیرساخت‌های مسکن، درمان و صنعت است.

وی بیان کرد: در جریان سفر به ملایر نشست صمیمی و کاربردی با نخبگان، دانشجویان و اساتید داشتم و بسیار خوشحالم که نخبگان بسیار پرانرژی و با انگیزه در مراکز علمی این شهرستان حضور دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: تا پایان شهریورماه یک نشست مفصل‌تر با همکاری رئیس دانشگاه ملایر و فعالان حوزه دانش‌بنیان استان و شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

دهقانی‌ فیروزآبادی گفت: حمایت در مورد تحقیقات کاربردی تا یک‌هزار میلیارد ریال برای دانشگاه ملایر تصویب می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد.

   بیش‌ از 7500 واحد مسکونی در استان همدان واگذار شده است

استاندار همدان نیز در ادامه اظهار کرد: بیش از هفت هزار و 500 واحد مسکونی در استان همدان واگذار شده که چهار هزار و 10 واحد روستایی و مابقی شهری است.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: در شهرستان ملایر نیز بیش از 560 واحد مسکونی روستایی واگذار می‌شود.

قاسمی‌فرزاد یادآور شد: همدان جزء سه استانی است که بیشترین تعداد افتتاح و واگذاری‌ها در حوزه نهضت ملی مسکن را در کشور داشته است.

در ادامه عملیات اجرایی بزرگ‌ترین کارخانه شیشه خاورمیانه و ایران با سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد ریال در شهرستان ملایر آغاز شد؛ این کارخانه در مرحله نخست برای 250 نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در آیین آغاز عملیات اجرایی کارخانه شیشه ملایر گفت: این کارخانه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ ملایر است که دولت سیزدهم به مردم هدیه می‌دهد.

«سلمان اسماعیلی» بیان کرد: این پروژه در مرحله پایانی با 80 هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود و مقرر شده تا هفته دولت سال آینده مرحله نخست آن به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: عمده محصول تولیدی این طرح صادراتی است و تلاش کردیم در نزدیکی خط آهن ملایر اجرایی شود تا صادرات به عراق و ترکیه و اروپا به‌راحتی انجام پذیرد.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: در مرحله پایانی برای یک‌هزار و 500 نفر شغل ایجاد می‌شود که اقدام سرمایه‌گذار در ایجاد این پروژه بزرگ ستودنی است.

اسماعیلی همچنین از حمایت‌های ویژه استاندار همدان از تولید و سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌گذار کارخانه شیشه قدردانی کرد و افزود: در مسیر اجرای این پروژه فرازونشیب زیادی طی شد که با نگاه دولت مردمی سیزدهم و حمایت استاندار همدان، امروز شاهد کلنگ‌زنی این پروژه هستیم.

روز دوشنبه با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و استاندار همدان بیش از 120 هزار میلیارد ریال طرح و پروژه افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد؛ ملایر به مرکزیت شهری به همین نام دومین شهر و شهرستان استان همدان بوده و در جنوب شرقی این استان قرار دارد.

شناسه خبر 73044