شناسه خبر:73199
1402/6/11 08:40:03
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در دفتر تحریریه سپهرغرب:

تقویت امور پرورشی از اولویت‌های ماست

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در کنکور امسال رشته پرورشی ایجاد شده است، تأکید کرد: ورود رشته پرورشی به بدنه آموزش‌وپرورش موضوع خوبی است که امسال دانشگاه فرهنگیان همدان نیز پذیرای این دانشجویان خواهد بود.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : محمود نقوی در دفتر تحریریه گروه خبری سپهرغرب حضور یافت و با اعضای این رسانه دیدار کرد که بخش نخست مصاحبه حضوری با وی در شماره 2655 روزنامه سپهرغرب انتشار یافت و در این شماره ادامه سخنان مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان به اطلاع مخاطبان می‌رسد:نقوی با اشاره به اینکه موضوع نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های ما در یک‌ونیم سال پیش بوده است، اظهار کرد: ما در کل کشور با بحران نیروی انسانی روبه‌رو هستیم؛ منشأ این موضوع به سال 92 برمی‌گردد که آقای فانی اعلام کرد ما 300 هزار نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش داریم و آمار علمی و دقیقی نبود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون اعلام می‌شود که با کمبود 300 هزار نفری نیرو مواجه هستیم، افزود: به‌واقع 300 هزار نفر آن زمان جذب نشده که با کمبود 300 هزار نفر امروز، 600 هزار نفر نیرو لازم داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: سال 92، 251 هزار دانش‌آموز و 25 هزار نیروی آموزش‌وپرورش داشتیم؛ این آمار نشان می‌دهد که به‌ازای هر 10 دانش‌آموز یک نیرو در آموزش‌وپرورش درنظر گرفته شده بوده است.

نقوی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1402 تعداد دانش‌آموزانمان 330 هزار نفر خواهد بود، درحالی که 20 هزار نیرو در آموزش‌وپرورش داریم که نشان‌دهنده افزایش 80 هزار نفری دانش‌آموز در کنار کاهش پنج هزار نفری کارکنان است؛ درنتیجه این موضوع باعث خواهد شد تراکم کلاس‌ها افزایش یابد و به دنبال آن کاهش کیفیت آموزشی، اُفت تحصیلی و اُفت رتبه در امتحانات نهایی و کنکور داشته باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: امسال 60 هزار ساعت اضافه‌تدریس در استان همدان داریم؛ یعنی اگر هر معلم بخواهد 12 ساعت اضافه‌تدریس داشته باشد، باید پنج هزار نفر یک‌ونیم برابر کار کنند. حال آنکه از تعداد 20 هزار نفر نیروی ما، یک‌هزار و 700 نفر خدماتی، یک‌هزار و 500 نفر در دانشگاه فرهنگیان، یک‌هزار نفر اداری، 500 نفر مأمور و مرخصی هستند و کمتر از 14 هزار نفر به تدریس می‌پردازند.

نقوی ادامه داد: البته باید توجه داشت که از این 14 هزار نفر، چهار هزار نفر عوامل اداری مدرسه را شامل می‌شوند و تنها 10 هزار نفر معلم خواهند بود که این موضوع کاهش کیفیت آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال دو هزار و 400 بازنشسته داریم و سهمیه ورودی نیروی انسانی تا سال گذشته یک و دو دهم بوده است که امسال این میزان به دو و دو دهم افزایش یافته تا ما به رتبه یازدهم در کمبود نیروی انسانی برسیم.

این مقام مسئول یادآور شد: امسال سهمیه ما در ماده 28 تعداد 649 نفر عشایر و استثنایی، هنرآموز دبیری 504 نفر، دانشگاه فرهنگیان 522 نفر، پرورشی و مشاوره هم 300 نفر خواهد بود و تعداد افراد جدید به‌جز دانشگاه فرهنگیان که برای سال بعد است، بیش از یک‌هزار و 400 نفر است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان ضمن تأکید بر اینکه ما سهمیه و ردیف استخدامی را می‌گیریم اما آزمون‌دهنده هم باید ازنظر علمی خود را به حد نصاب قبولی در آزمون برساند، گفت: وقتی آزمون‌دهندگان ازنظر علمی خود را به حد نصاب نرسانند، این جایگاه خالی باقی خواهد ماند؛ همدانی‌ها از هم‌اکنون برای آزمون‌های استخدامی آینده درس بخوانند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 450 ردیف استخدامی گرفتیم و نیاز شهر هم بود، اما متأسفانه 85 ردیف آن خالی ماند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به‌دلیل کمبود نیرو از بازنشستگان خواهش کردیم تا بمانند و در امر آموزش به ما کمک کنند. در تبدیل وضعیت نیروی انسانی برای پیش‌دبستانی و طرح امین همدان در گذشته سخت‌گیری بیش از حدی شده و تعداد زیادی از استخدام جا مانده‌اند و مجوز استخدام دوباره نیز به ما داده نشده است؛ مثلاً در طرح امین تنها دو نفر از استان همدان موفق شدند شرکت کنند، چراکه اطلاع‌رسانی مناسب نشده است.

وی با بیان اینکه سال آینده تعداد بازنشستگان ما 700 نفر خواهد بود، افزود: با گرفتن مجوز استخدام‌های جدید، امیدواریم این وضعیت به‌مرور بهبود یابد. ما با تقسیم ساعات اضافه‌تدریس و سایر موارد، تلاش کرده‌ایم تعادل در همه مناطق وجود داشته باشد.

نقوی با بیان اینکه آمایش سرزمینی ما در توسعه و تحصیلات تکمیلی با نیاز جامعه هماهنگ نبوده است، ابراز کرد: درحال حاضر نیز با توجه به توسعه هنرستان‌ها و نیاز شغلی در همدان، باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی لازم وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در کنکور امسال رشته پرورشی ایجاد شده است، تأکید کرد: ورود رشته پرورشی به بدنه آموزش‌وپرورش موضوع خوبی است که امسال دانشگاه فرهنگیان همدان نیز پذیرای این دانشجویان خواهد بود.

نقوی تصریح کرد: همکاری آموزش‌وپرورش با برخی از ارگان‌‌ها همچون کانون پرورش فکری، حوزه علمیه و سپاه و بسیج را به‌دلیل جزیره‌ای فکر کردن، نداشته‌ایم و یادواره شهدا نیز در مدارس اجرا نمی‌شد که در طول یک‌سال گذشته همه این موارد احیا شد.

نقوی اظهار کرد: ورود روحانیون به مدارس قبل از ما 90 نفر بوده است که امسال به 580 نفر رسیده است؛ بسیج دانش‌آموزی و جهاد تبیین بالای 150 نفر در هر شهرستان بوده است، برگزاری راهیان نور و میدان تیر برای دانش‌آموزان نیز ازجمله این موارد بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال درس آمادگی دفاعی توسط نیروهای سپاه قابل تدریس است، خاطرنشان کرد: ما در گذشته تنها یک مرکز مشاوره داشتیم که هم‌اکنون در 19 منطقه شهرستان مرکز مشاوره راه‌اندازی شده و سامانه 1570 از ساعت 8 صبح تا 12 شب آماده پاسخ‌گویی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در ادامه عنوان کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، کمک گرفتن از سایر نهادها است. تمام مجوزهای مهد کودک‌ها به آموزش‌وپرورش داده شد که برای آن‌ها جلسه‌ای با امام‌جمعه همدان برگزار شد.

وی با اشاره به ایجاد مدارس وابسته، توضیح داد: سال گذشته پنج مدرسه به حوزه علمیه داده شد که امسال به 25 مدرسه افزایش یافته است؛ یعنی مدرسه، معلم و تجهیزات را ما به آن‌ها می‌دهیم و کارهای پرورشی، دینی و مذهبی با حوزه خواهد بود. همچنین لازم است فضاهای خالی در حوزه‌های علمیه برای آموزش مورد استفاده قرار گیرند و یا مدرسه‌ها در نزدیکی مساجد ساخته شوند.

این مقام مسئول افزود: سال گذشته آموزش‌وپرورش دو هزار یادواره در مدارس استان برگزار کرده است؛ امسال نیز بیش از 35 هزار دانش‌آموز از باغ‌موزه دفاع مقدس بازدید کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 40 هزار نفر برسد.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری اردوی راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان، تصریح کرد: به همین منظور از شرکت گاز، پایگاه شکاری و صنایع هوا فضا بازدید شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون سه میلیارد تومان بودجه برای رنگ‌آمیزی مدارس دریافت کرده‌ایم، افزود: این میزان رنگ توسط بسیج دانش‌آموزی در مدارس مورد استفاده قرار گرفت و عموم مدارس ما با نیروهای جهادی رنگ‌آمیزی شدند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در ادامه تصریح کرد: جشن عبادت در دورترین روستاهای استان همدان برای دانش‌آموزان برگزار شد؛ هیئت‌داری نیز به جامعه هدف آموزش داده خواهد شد. همچنین دو میلیارد تومان پول برای برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی گرفته شده تا دانش‌آموزان در اردوگاه‌ها حضور یابند.

وی تأکید کرد: همه مدارس غیر دولتی موظف شدند مربی پرورشی مورد تأیید اداره را در مدارس خود داشته باشند، همچنین کمیته نظارت پرورشی و آموزشی در مراکز غیر دولتی تشکیل شده تا از اول مهرماه بر مدارس غیر دولتی نظارت داشته باشند.

نقوی با اشاره به تعاونی مصرف فرهنگیان، افزود: این تعاونی‌ها در همه شهرستان‌ها تشکیل شده است و درصورتی که نتوانند امور را به‌درستی پیگیری کنند، از سایر ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

شناسه خبر 73199