شناسه خبر:73342
1402/6/14 10:09:58
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

52 درصد تعهد اشتغال‌ استان تحقق یافت

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: 52 درصد تعهد اشتغال استان طی سال جاری بر مبنای میزان اشتغال ثبت‌‌شده در سامانه رصد، تحقق یافته است.

یوسف شعبانی روز دوشنبه با اشاره به اینکه تعهد اشتغال امسال 20 هزار و 706 نفر است، اظهار کرد: تاکنون 10 هزار و 800 شغل ایجاد و در سامانه رصد ثبت شده؛ همچنین پایش و نظارت بر اشتغال، صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و انجام مشاوره، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد نظارتی برای اشتغال ایجاد شده و صحت‌سنجی اشتغال ثبت‌شده برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و اکنون نیز درحال اجرا است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: سه مرحله نظارت و صحت‌سنجی مشاغل ایجادشده در سامانه صورت می‌گیرد؛ در مرحله نخست از سوی وزارت کار پیامکی جهت مراجعه به سامانه استعلام شغلی برای مشاهده داده ثبت‌شده مجری ارسال می‌ شود و در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

شعبانی با تأکید بر اینکه سهمیه اعتبارات هریک از دستگاه‌های اجرایی و شهرستانی مشخص شده، ادامه داد: ضروری است دستگاه‌های اجرایی با همکاری بانک‌های عامل ضمن شناسایی افراد واجد شرایط و متقاضیان، در پرداخت این تسهیلات اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: سامانه رصد اشتغال با هدف تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رئیس‌جمهور برای جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال و خدمات‌رسانی به متقاضیان و جویندگان کار ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: در چهار ماه نخست سال مبلغ 20 میلیارد ریال از تسهیلات تکلیفی تبصره 16 و سایر با همکاری بانک‌های عامل پرداخت شده است و تا آخر سال نیز از محل تبصره 18 سال جاری 15 هزار میلیارد ریال پرداخت می‌شود.

شعبانی اظهار کرد: هر دستگاهی با توجه به سیاست‌گذاری‌ها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های استان به رشته‌های مورد نیاز و در اولویت استان وام می‌پردازد و طرح‌هایی مانند گلخانه‌ها و کشت‌های کم‌آب‌بر در اولویت پرداخت تسهیلات اشتغال هستند.

   نرخ بیکاری در استان تک‌رقمی ثبت شده است

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان 9.4 ثبت شده است، ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تأکیدات و پیگیری‌های استاندار همدان مبنی بر ارتقای شاخص‌های اشتغال در کشور، البته با آمارهای واقعی، حرکتی عظیم در استان‌ شکل گرفت؛ آمارگیری با دقت بیشتری انجام شد و آمار نرخ بیکاری استان شفاف‌سازی شده و صددرصد واقعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: سال‌های گذشته معمولاً افراد با مراجعه به اداره کار تقاضای شغل داشتند، اما هم‌اکنون کارفرماها به اداره کار مراجعه می‌کنند و درخواست نیروی فنی و ماهر، حسابدار و کارگر ساده دارند و این موضوع تاکنون بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده تک‌رقمی بودن نرخ بیکاری است؛ به حد کافی سرمایه‌گذاری در استان انجام شده است.

شعبانی اظهار کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، استان همدان در سال گذشته جزء 6 استان برتر کشور در ایجاد بیشترین شغل دائمی و پایدار بود.

وی یادآور شد: رویکرد اصلی دولت مردمی سیزدهم ایجاد اشتغال ثابت و پایدار با هدف افزایش رفاه اجتماعی است و اولویت‌های درنظر گرفته‌شده اشتغال استان به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و نظارت‌ و پایش انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به 10 برابر شدن سرعت صدور مجوزهای کسب‌وکار برای تسهیلگری اشتغال در دولت سیزدهم، گفت: زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌صورت ثبت‌محور و تأییدمحور است که برای بیش از 95 درصد مجوزهای مشاغل خانگی به کارشناس ارجاع نشده و به‌صورت برخط و در لحظه ثبت شده و مشکل و مراحل کاغذبازی اداری حذف و روان‌سازی شده است.

   راه‌اندازی سامانه «کار اینجا»

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اظهار کرد: سامانه «کار اینجا» https://karinja.iran.liara.run/ برای جست‌وجوی شغل در استان مطابق دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در استان راه‌اندازی شده است.

شعبانی افزود: این سامانه‌ برای ایجاد اشتغال هدفمند راه‌اندازی شده و این امکان فراهم خواهد شد که بدانیم در کدام شهرستان چه تعداد افراد، با چه میزان تحصیلات، تخصص و در چه رشته‌ای وجود دارند تا در پی مشخص شدن این آمار بتوان صنعت و تولید را با توجه به ظرفیت موجود طراحی، ایجاد و تثبیت کرد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های حوزه اشتغال نبود آمار جهت برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازار کار و فراهم کردن فرصت‌های اشتغال برای جویندگان کار و کارفرمایان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: سامانه‌ «کار اینجا» به‌منظور ثبت اشتغال ایجادی و شناسایی فرصت‌های شغلی راه‌اندازی شده و موجب دسترسی بهتر و آسان‌تر متقاضیان کار، کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و به‌عنوان یک پنجره واحد برای جست‌وجوی شغل و سامان‌دهی مشاغل موجود در استان است.

شعبانی افزود: متقاضیان کار به این سامانه مراجعه کرده و با درج شغل مد نظر با توجه به مهارت، تخصص، دانش و شرایط خود، شغل موجود با شاخص‌ها به او معرفی می‌شود.

شناسه خبر 73342