شناسه خبر:75554
1402/8/15 12:39:22

سی‌وپنجمین جشنواره‌ تئاتر استان همدان از 16 تا 18 آبان‌ماه و با حضور 16 گروه نمایشی در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به میزبانی شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از پنج سال، این شهرستان میزبان بزرگ‌ترین رویداد هنری استان همدان است و با حضور هنرمندان مطرح استان و شهرستان اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر رقم خواهد خورد.

فرشاد کشاورزیان افزود: 16 گروه نمایشی از سراسر استان همچون شهرهای همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، بهار و رزن در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی حضور دارند که هشت گروه در بخش صحنه‌ای و هشت گروه در بخش خیابانی به رقابت می‌پردازند.

وی بیان کرد: از همدان هفت گروه نمایشی و از ملایر چهار گروه هستند، همچنین دو گروه از نهاوند و از شهرهای تویسرکان، رزن و بهار هرکدام یک گروه نمایشی در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی با بیش از 130 هنرمند در این جشنواره حضور دارند.

کشاورزان ادامه داد: در بخش صحنه‌ای نمایش «دل‌دادگی کهن» به کارگردانی «حسین حبیبی» از رزن، «لم‌یزرع» به کارگردانی «اتابک مهراد» از نهاوند و «راز فنا» به کارگردانی «امین مظفری» از تویسرکان به سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان همدان راه یافتند.

وی افزود: از ملایر نیز دو گروه نمایشی شامل «آماسه» به کارگردانی «محمد قاسمی»، «ممود ممودی» به کارگردانی «بهرام حاجی علی‌اکبری» و از همدان سه نمایش «دماغ» به کارگردانی «محمدمهدی کلهری»، «بازی خنده‌دار شاعر و دکتر» به کارگردانی «مهدی شادمانی روشن» و نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به کارگردانی «منیژه احمدی» به این جشنواره راه پیدا کردند.

کشاورزان بیان کرد: در بخش خیابانی نیز هشت اثر شامل «یه روز پُردردسر» به کارگردانی «حمید رضایی»، «چهل پنبه» به کارگردانی «سعید باغبانی»، «بادکنک‌های مهربانی» به کارگردانی «مهدی کوثری» و «رسم چادر» به کارگردانی «وحید عبداللهی» هر چهار گروه از همدان، «پنج و بیست‌وپنج دقیقه» به کارگردانی «شیرین کرمی» و «اقتباب» به کارگردانی «مهدی روزبهانی» هر دو از ملایر راه یافتند.

وی افزود: «المنت آشاپور» به کارگردانی «صحبت‌الله روشن‌فکر» از نهاوند و «خیابان میعاد» به کارگردانی «ابراهیم یمین‌اسماعیلی» از بهار، از دیگر آثار راه‌یافته به بخش خیابانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان همدان هستند.

کشاورزیان یادآور شد: در بخش داوری صحنه‌ای جشنواره «امین زندگانی»، «قاسم زارع» و «علی ایزدی» هستند و سه داور نیز در بخش خیابانی آثار راه‌یافته به جشنواره را داوری می‌کنند.

وی گفت: اجراهای صحنه‌ای در تماشاخانه مؤسسه فرهنگی و هنری باران، مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد و مرکز آموزش هنر و اجراهای خیابانی در فضاهای گردشگری همچون مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد و دیگر فضاهای سطح شهر به‌منظور معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری شهر انجام خواهد شد.

کشاورزان بیان کرد: نمایش‌ها از ساعت 9 صبح تا 20 شب در مکان‌های مورد نظر اجرا خواهند شد و بازدید برای عموم مردم رایگان است. رشد و اعتلای تئاتر و فرهنگ عمومی جامعه، ترویج فرهنگ والای ایرانی و اسلامی، تلاش برای ترویج فرهنگ شهروندی و معرفی شهرستان ملایر از طریق اجرای صحنه‌های نمایشی و خیابانی، ایجاد فضای شاد و پویا برای شهروندان، کمک به تولید تئاتر و تشویق هنرمندان این رشته و دعوت از گروه‌های نمایشی منتخب از شهرهای استان جهت تبادلات فرهنگی و هنری، ازجمله اهداف برگزاری این جشنواره استانی است.

وی همچنین به تشکیل هفت کمیته در راستای برگزاری جشنواره اشاره کرد و افزود: به‌تازگی تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با شهرداری ملایر و مؤسسه فرهنگی و هنری باران منعقد شد. از همراهی و همکاری خوب شورای اسلامی شهر و شهرداری ملایر در تأمین زیرساخت‌ها و امکانات خوابگاهی و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری هرچه مطلوب این جشنواره قدردانی می‌کنم؛ ملایر قطب تئاتر استان همدان بوده و در این حوزه موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده است.

 

شناسه خبر 75554