شناسه خبر:77205
1402/9/27 11:06:42

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان مشخص شد پروژه‌های در راه‌ مانده آب منطقه‌ای تحرک پیدا کرده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند.

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش : در استان همدان پروژه‌های ملی و استانی متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها سال‌ها است به سرانجام نرسیده و گویا برخی قرار است به‌عنوان آثار تاریخی! در کنار محوطه تاریخی هگمتانه و کتیبه‌های گنجنامه ماندگار و نیمه‌کاره باقی بمانند.

پروژه‌هایی همچون آب‌رسانی از سد تالوار به همدان و سدهای نیمه‌کاره همچنان در دست انجام هستند، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

وضعیت نابه‌سامان این پروژه‌ها به کمبود بودجه و دست‌های خالی دولت هم گره‌ خورده و نبود اعتبار، بخش ثابت پاسخ همه مسئولان درخصوص وضعیت پروژه‌ها است!

البته هستند مسئولانی که درباره وضعیت پروژه‌ها سخنانی ایراد کرده و وعده‌های افتتاح در زمان‌هایی همچون طی چند ماه آینده، اواخر سال جاری و یا در دهه فجر سال بعد را اعلام می‌کنند؛ هرچند این وعده‌ها در افکار عمومی هم به‌علت تکرار، ماندگار شده است.

پروژه‌های همدان که قرار بود این استان را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد، امروز خود به معضلی بدل شده‌اند. وضعیت برخی از پروژه‌ها و پیشرفت کُند آن‌ها به حدی خسته‌کننده شده که بعضی از نمایندگان استان همدان این‌روزها در کسوت مدیران اجرایی وارد عمل شده‌اند! بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص پروژه‌های مرتبط با شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، گفت‌وگویی را با رضا اخلاص‌مند، مدیرعامل این شرکت ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سامانه سد سرابی تویسرکان شامل سد سرابی، خط انتقال و تصفیه‌خانه آب شرب است، گفت: ظرفیت سد سرابی بیش از 9 میلیون متر مکعب است که درحال حاضر تقریباً دو میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.

رضا اخلاص‌مند با تأکید بر اینکه خط انتقال آب از سد سرابی تا شهر تویسرکان به طول بیش از 15 کیلومتر است، افزود: این پروژه شامل چهار کیلومتر خط انتقال آب خام از سد تا تصفیه‌خانه و بیش از 11 کیلومتر خط انتقال آب پاک یا تصفیه‌شده از تصفیه‌خانه به مخازن داخل شهر تویسرکان است.

وی اعتبار هزینه‌شده برای پروژه خط انتقال آب از سد سرابی تا شهرستان تویسرکان را تاکنون حدود 350 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: عملیات خط انتقال آب در مرحله تحویل موقت و قطعی است و همچنین خط انتقال تصفیه‌خانه به مخزن و حوضچه‌ها به‌طور کامل انجام شده است.

این مقام مسئول نوع لوله‌های به‌کاررفته در خط را از نوع چدن داکتیل و GRP عنوان کرد و افزود: قطر لوله‌ها 500 و 600 میلی‌‎متر است.

این مدیر ارشد حوزه آب استان همدان با اشاره به احداث پروژه تصفیه‌خانه سد سرابی به روش BOT، از پیشرفت فیزیکی این پروژه تا 98 درصد خبر داد و گفت: ظرفیت تصفیه‌خانه شهرستان تویسرکان 330 لیتر در ثانیه است.

اخلاص‌‌مند مجموع فعالیت عمرانی باقی‌مانده تصفیه‌خانه را اقدامات پدافندی، محوطه‌سازی، حفاظت هوشمند و فنس‌کشی یاد کرد و افزود: در آینده نزدیک عمیات عمرانی این تصفیه‌خانه به پایان می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه تصفیه‌خانه به روش BOT ساخته شده است، گفت: طبق گفته سرمایه‌گذار تاکنون بیش از دو هزار و 200 میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.

اخلاص‌مند با اشاره به آخرین وضعیت سد خرمرود، اذعان کرد: ارتفاع سد از پی 52 متر و از بستر رودخانه برابر 46 متر بوده و طول تاج این سد برابر 710 متر و عرض در پی آن برابر 302 متر است.

وی با بیان اینکه 850 هزار متر مکعب از خاک‌برداری و سنگ‌برداری بدنه سد انجام شده و پیشرفت فیزیکی طرح برابر با 73 درصد است، ابراز کرد: یک میلیون و 688 هزار متر مکعب از حجم خاک‌ریزی بدنه نیز انجام شده و در حدود 500 هزار متر مکعب از خاک‌ریزی آن باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: هم‌اکنون از مجموع بتن‌ریزی که بالغ‌بر 32 هزار متر مکعب است، 24 هزار متر مکعب انجام شده و اقدامات در پروژه سد خرمرود تویسرکان درحال پیشروی است.

وی با تأکید بر اینکه البته 53 درصد این پروژه با استفاده از مجوز ماده 56 و از طریق سرمایه‌گذاری انجام شده، گفت: اعتبار مورد نیاز این پروژه معادل یک‌هزار و 600 میلیارد تومان پیش‌بینی و برآورد شده است.

اخلاص‌مند با بیان اینکه حجم ذخیره مخزن آب این سد بیش از هشت میلیون متر مکعب است، ابراز کرد: تأمین آب شرب 55 روستای هدف، تخصیص یک میلیون و 500 هزار متر مکعب جهت صنعت و تنظیم حق‌آبه کشاورزی، از اهداف این سد است.

وی با بیان اینکه آب‌رسانی از تالوار در 17 سال گذشته پیشرفت 32 درصدی داشته و در دولت سیزدهم به 88 درصد رسیده است به‌عبارتی این پروژه در 17 ماه اخیر با 56 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده، خاطرنشان کرد: آب‌رسانی از تالوار مهم‌ترین پروژه آب‌رسانی همدان است و کل خط انتقال 148 کیلومتر آن صددرصد اجرایی و لوله‌گذاری نیز انجام شده؛ همچنین خط بای پس آن هم تکمیل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در مسیر خط انتقال آب تالوار به همدان سه ایستگاه پمپاژ ایجاد شده است، بیان کرد: درحال حاضر ایستگاه اول و دوم این خط پیشرفت تقریباً 90 درصدی و ایستگاه سوم نیز پیشرفت بالای 86 درصدی دارد؛ همچنین پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه تقریباً 82 درصد است.

اخلاص‌مند با بیان اینکه مجموع ارتفاع ایستگاه‌های پمپاژ آب ایجادشده 576 متر بوده به‌طوری که ارتفاع ایستگاه اول و دوم هرکدام 220 متر و ایستگاه سوم 136 متر است، اظهار کرد: پمپ‌ها، الکتروموتور‌ها و تابلوی برق ایستگاه‌ها نصب شده و تنها یک‌سری محوطه‌سازی باقی مانده که اگر اعتبارات به‌موقع ابلاغ شود، کار به‌طور کامل انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه درحال حاضر یک‌هزار و 400 لیتر آب در ثانیه توسط تصفیه‌خانه مهاجران تصفیه می‌شود، افزود: این امکان وجود دارد که یک‌هزار و 800 لیتر آب تصفیه‌شده منتقل شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرچه سابقه کلنگ‌زنی برخی از پروژه‌ها به‌لحاظ تاریخی به دو دهه پیش بازمی‌گردد، اما گویی همچنان سدی پیش روی آن‌ها قرار دارد تا به اتمام نرسند! مثلاً سابقه آغاز عملیات عمرانی سد سرابی به سال 82 و سابقه شروع کار سد خرمرود به سال 92 و سابقه انتقال آب از سد تالوار به همدان به سال 83 بازمی‌گردد. حال سؤال این است که کدام مدیر و نماینده قبل در قِبال این ناکارآمدی‌ها، تاکنون بازخواست شده و درعین‌حال جبران هدررفت بیت‌المال بر اثر سهل‌انگاری چگونه جبران خواهد شد؟ زیرا طی این سال‌ها یقیناً هزینه برآوردشده برای هریک از پروژه‌ها بنا به تورم لجام‌گسیخته، چندبرابر شده و درعین‌حال در پی عدم تکمیل برخی از پروژه‌ها مثل انتقال آب به همدان، این کارآمدی نظام بود که در پی بی‌مبالاتی مدیران مرتبط، زیر سؤال رفت.

شناسه خبر 77205