شناسه خبر:78053
1402/10/17 11:29:12

سپهرغرب-گروه کشاورزی:با توجه به اثر اصلاح نظام یارانه و جراحی اقتصادی سال گذشته بر تولید و بازار محصولات پروتئینی، اتخاذ سیاست در زمینه نهاده دامی باید کاملاً منطقی باشد تا حوزه تولید و مصرف دچار مشکل نشود.

سال گذشته بعد از اصلاح نظام یارانه و افزایش یک‌باره قیمت ذرت و کنجاله سویا، نرخ تمام‌شده تولید محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات به یک باره چندبرابر افزایش یافت که این موضوع منجر به نوسان قیمت نهایی کالا در بازار شد. براین اساس دولت با افزایش یارانه دهک‌های یک تا 9 به‌دنبال جبران بخشی از این نوسانات بود.

علیرغم حذف ارز ترجیحی و مشکلات چندنرخی بودن، اما بازهم به سبب پرداخت ارز 28 هزار و 500 تومانی به واردات نهاده‌های دامی شاهد برخی سودجویی‌ها و مشکلات ناشی از توزیع نهاده یارانه‌ای در بازار آزاد هستیم که برخی مسئولان آزادسازی نهاده دامی را راهکار رفع این مشکلات می‌دانند و در مقابل برخی کارشناسان اجرای این سیاست را به معنای تکرار تجربه اشتباه سال گذشته می‌دانند.

در همین رابطه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ ارز مسئله‌ای است که برای کشور ما که در تحریم قرار دارد مهم است و زمانی که نرخ بر مبنای آزاد باشد سفره مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه بخش عمده صنعت غذایی ما وابسته به ارز واردات است، می‌گوید: یک سری کالا‌ها جزء کالا‌های اساسی و سبد معیشتی مردم است. بر این اساس در شرایط فعلی باید ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی داده شود تا تولید دچار چالش نشود.

بنابر آمار اعلامی قائم مقام وزیر جهاد، سالانه 14 تا 15 میلیارد دلار واردات نهاده‌های دامی داریم به طوری که حدود 80 درصد حوزه گوشت وابسته به واردات نهاده‌های دامی است.

*تکرار تجربه اصلاح نظام یارانه ضربات سنگینی به حوزه تولید وارد می‌کند

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: سال گذشته با اصلاح نظام یارانه، وعده وعیدهای مختلفی به تولید داده شد، از این رو بخش تولید به‌دلیل دورنمایی که برایش ترسیم کرد، پیشنهاد را پذیرفت.

به گفته او، علیرغم وعده وعیدهای متعدد اصلاح نظام یارانه به تولیدکنندگان طی یک سال گذشته با حذف ارز علاوه بر کوچک شدن سفره مردم، ضربات سنگینی به حوزه تولید گوشت، شیر، مرغ و تخم مرغ وارد شد که جبران این ضربات سخت و زمان‌بر است.

وی ادامه داد: امروز تجربه یک سال گذشته اصلاح نظام یارانه را می‌بینیم که تکرار دوباره آن موجب شده شرایط را برای بخش تولید سخت کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با اصلاح نظام یارانه و حال آزموده را آزمون کردن، نتیجه را در سفره مردم می‌بینیم. کمااینکه سال گذشته به لحاظ وفور کالا و قیمت گوشت قرمز و مرغ قابل قیاس با امسال نیست.

**امکان آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی وجود ندارد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفت: تا زمانی که ثبات اقتصادی و نرخ ارز در کشور ما نباشد، دولت نمی‌تواند سیاست جدیدی را اتخاذ کند چراکه معلوم نیست با آزادسازی نرخ نهاده‌ها، نوسان قیمت ارز تا چه حد ادامه یابد.

ناصر نبی‌پور ادامه داد: در تمام دنیا به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند، در حالی که کشور ما کمترین یارانه را می‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران گفت: با آزادسازی کامل نرخ نهاده‌های دامی به شرط ثبات اقتصادی و نرخ ارز موافق هستیم.

*سیاست دستوری راهگشای تنظیم بازار نیست

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: سال گذشته پس از جراحی اقتصادی، دولت وزارت جهاد را تنها گذاشت و به وعده‌های قبلی عمل نکرد که همین امر منجر به نگرانی بخش تولید شده است.

به گفته حمیدرضا کاشانی، در کل دنیا یارانه به حلقه آخر داده می‌شود چراکه شفاف‌ترین راه است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دستوری و یارانه هیچ کجای دنیا جواب نمی‌دهد، افزود: در همه جای دنیا کشاورزی اولویت اول است و دولت‌ها تنها دخالت‌های حمایتی دارند، در حالی که طی 1.5 سال گذشته با اصلاح نظام یارانه قرار بود وزارت جهاد همین شیوه را پیاده کند که متأسفانه عزمی برای اجرا وجود نداشت.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: در شرایط کنونی اوضاعی که در گوشت، مرغ، شیر و تخم مرغ می‌بینیم، ناشی از عدم سیاست‌های حمایتی است، در حالی که باید این حمایت‌ها از بخش تولید صورت بگیرد.

*صنعت دامپروری مستلزم حمایت از بخش تولید

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام گفت: یک بخش جهش قیمت گوشت ناشی از اصلاح نظام یارانه سال گذشته است که از این حیث بخشی از دام سبک و سنگین دچار مشکل شد.

به گفته منصور پوریان، با حذف ارز 28 هزار و 500 تومان و بار دیگر تغییر رویکرد، کالای نهایی با قیمت سرسام‌آور عرضه می‌شود که اتخاذ این سیاست کاملاً نادرست است.

وی ادامه داد: صنعت تولید به حمایت همه‌جانبه نیاز دارد تا بتواند در بحث پایین آوردن قیمت نهاده‌های دامی، نرخ تمام‌شده تولید کاهش یابد.

*آزادسازی نرخ نهاده و پرداخت یارانه به مصرف‌کننده راهکار تنظیم بازار مرغ

دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: با آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی و پرداخت یارانه به مصرف‌کننده، تولید بر مبنای عرضه و تقاضا به فروش می‌رسد که براین اساس رقابت میان تولیدکنندگان ایجاد می‌شود.

به گفته پرویز فروغی، با آزادسازی قیمت نهاده‌ها، دولت در قالب کالابرگ باید یارانه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد تا تولیدکننده از ناحیه سرکوب قیمت متضرر نشود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دولت قیمت مصوب برای مرغ تعیین کرده است، اما بازار تبعیت نمی‌کند. همچنین با آزادسازی نرخ نهاده و ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان بعید است که قیمت‌ها چندان افزایش داشته باشد.

دبیرکانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: هم‌اکنون مرغداران با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند و همواره نگرانند که نتوانند به قیمت عرضه کنند، در حالی که با برداشتن چوب تعزیرات و ایجاد رقابت، احتمال عرضه با نرخ منطقی وجود دارد.

در شرایط کنونی با توجه به وابستگی صنعت دامداری و مرغداری به واردات نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که سیاست نادرست یا یکباره ای در این حوزه مجدد انجام نشود تا شاهد کاهش سرانه مصرف محصولات پروتئینی، کوچک شدن سفره مردم و چالش تولید نشویم.

 

شناسه خبر 78053