شناسه خبر:78494
1402/10/27 11:08:42
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمانشاه:

ایجاد 2 شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در کرمانشاه تصویب شد

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به تلاش‌های دولت برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور با صدور مجوز بیش از 10 هزار و 200 مگاوات برق؛ از تصویب راه‌اندازی 2 شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در شهرستان‌های هرسین و گیلانغرب استان کرمانشاه خبر داد.

 
جعفر الفتی‌نیا روز سه‌شنبه توضیح داد: در این شهرک‌های صنعتی، زمین برعکس شهرک‌های صنعتی دیگر که برای راه اندازی واحدهای تولیدی قطعه‌بندی می‌شود؛ برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی قطعه بندی می‌گردد.

وی تصریح کرد: ابتدا زمین مساعد برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی در این شهرستان‌ها را باید شناسایی و سپس با هم افزایی با دیگر ارگان‌ها مانند اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تملک نماییم بعد از آن در طی تفاهم نامه ای با شرکت شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌ها را برای ورود سرمایه گذاران فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه گفت: زمین از نظر تابش نور خورشید و شیب دار بودن باید مساعد و همچنین به شبکه برق نزدیک باشد تا بتوانیم برای احداث نیروگاه خورشیدی در آنها اقدام کنیم.

الفتی‌نیا در ادامه همچنین از تفاهم نامه احداث 2 نیروگاه 60 مگاواتی و 20 مگاواتی با شرکت مانا انرژی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: مجوز احداث این 2 نیروگاه خورشیدی صادر شده و با شرکت مانا انرژی قرارداد احداث تضمینی آن نیز بسته شده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کار احداث این نیروگاه‌های خورشیدی خردادماه سال آینده آغاز می‌شود.

الفتی‌نیا اظهار کرد: درحال‌حاضر فقط یک نیروگاه 90 کیلو واتی خورشیدی در جاده سراب نیلوفر در کرمانشاه فعال و برق تولید می‌کند.

این مسوول همچنین گفت: 2 نیروگاه کوچک مقیاس یک مگاواتی خورشیدی در شهرستان صحنه توسط بخش خصوصی و شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در دست اجرا است.

درآمد یک میلیون و 600 هزار تومانی مددجویان از پنل‌های خورشیدی

الفتی نیا در ادامه یکی از طرح‌های توسعه برق خورشیدی را نصب پنل‌های خورشیدی در پشت بام خانه‌ها اعلام کرد و افزود: در حاضر این طرح در کمیته امداد و شرکت توزیع نیروی برق استان در حال اجرا است.

وی با توضیح اینکه هر ساختمانی مناسب نصب پنل‌های خورشیدی نیست، شرایط نصب این پنل‌ها را اینگونه اعلام کرد که نباید سایه ساختمان همسایه روی آنها قرار گیرد و باید آفتاب‌گیر باشد، زیرا سایه تولید برق از این پنل‌ها خورشیدی را کاهش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شکرت برق منطقه‌ای کرمانشاه در حال حاضر نصب پنل خورشیدی پنج کیلو واتی تا یک میلیون و 600 هزار تومان با فروش برق به شبکه برای مددجویان درآمد دارد.

الفتی‌نیا هزینه نصب هر کیلو وات پنل خورشیدی را بین 220 تا 300 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: برای نصب یک پنل پنج کیلو واتی به اعتباری نزدیک یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیاز است.

 

شناسه خبر 78494