شناسه خبر:81818
1403/2/6 16:32:21

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از انجام مبارزه علیه سِن مادر در 28 هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان خبر داد.

رحمان ایرانپور روز پنجشنبه با اشاره به اینکه مبارزه علیه سِن غلات از ابتدای سال بدون وقفه ادامه دارد، افزود: حدود 50 هزار هکتار از اراضی زراعی از ابتدای سال تاکنون مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سِن غلات از مهم‌ترین آفات گندم و جو است، ادامه داد: این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد و به‌عبارتی خسارت کمی و از بین بردن خاصیت نانوایی و خسارت کیفی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: سِن‌های مادر پس از ترک محل‌های زمستان‌گذرانی به طرف مزارع سبز غلات پرواز کرده و از شیره ساقه و برگ‌های جوان و سبز گندم تغذیه می‌کنند؛ ازاین‌رو خسارت در این مرحله کم و به جمعیت و تراکم حشره بستگی دارد، اما چنانچه تعداد حشره در حد نرم مبارزه باشد، مبارزه شیمیایی ضرورت پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون 28 هزار و 315 هکتار مبارزه با سِن مادر در شهرستان همدان انجام شده است، اضافه کرد: مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در سطح 14 هزار و 400 هکتار در مزارع غلات صورت گرفته است.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها در سال زراعی 1402- 1403 حدود 43 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش مبارزه با سِن غلات قرار می‌گیرد.

ایرانپور با بیان اینکه علف‌های هرز رقیب گیاهان زراعی در جذب آب و عناصر غذایی به‌شمار می‌روند، اظهار کرد: تأثیر علف‌های هرز در کاهش عملکرد محصولات زراعی قابل توجه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان اقدام به‌موقع بهره‌برداران در این حوزه را مؤثر دانست و بیان کرد: اقدام مناسب این مانع بزرگ تولید را کنترل می‌کند؛ از همین رو آگاهی کشاورزان در شناسایی عوامل مؤثر در کاهش عملکرد محصول و مبارزه جهت کنترل عوامل خسارت‌زا، در حفظ کیفی و کمی محصول تأثیر بسزایی دارد.

شناسه خبر 81818