شناسه خبر:82497
1403/2/24 12:31:40

سازمان جهاد کشاورزی استان همدان طی جوابیه به متن منتشرشده توسط روزنامه سپهرغرب مورخ شنبه 8/2/1403 در رابطه با آفت زنجره مو، مطالبی را توضیح داد.

درخصوص متن منتشرشده در روزنامه سپهرغرب مورخ شنبه 8/2/1403 با عنوان «باغات دره جوزان گرفتار در زنجیره آفت زنجره» به استحضار می‌رساند آفت یادشده دارای راهکار اجرایی کنترلی است که ازجمله آن‌ها:

1- بیل زدن سطحی پای درختچه‌ها در خردادماه به‌منظور بستن حفره‌های سطح خاک برای جلوگیری از ورود دوباره پوره‌های جوان نسل جدید آفت.

2- عدم آبیاری در دهه نخست تیرماه به‌منظور خشک نگه داشتن خاک جهت جلوگیری از نفوذ پوره‌های نسل جدید آفت.

3- شناسایی شاخه‌های آلوده و هرس و سوزاندن آن‌ها قبل از خروج پوره‌های نسل جدید آفت.

که در این رابطه همه‌ساله ضـمن ارسال دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی کنترل زنجره مو به کلیه شهرستان‌های تابعه و ازجمله شهرستان ملایر روش‌های مدیریت آفت یادشده در کلاس‌های آموزشی ترویجی که در 6 ماهه دوم سال برگزار میشود، به باغداران آموزش داده می‌شود.

ضمناً به اطلاع می‌رسانـد زنجره مو هر چهار الی پنج سال یک نسل داشـته و پوره‌های آفت (نوزادان) در این مدت با اسـتقرار روی ریشه و تغـذیه از شـیره گیاهی، موجب ضـعف درختان و ایجاد خسارت می‌شوند؛ بنابراین مبارزه با آن در مقایسه با سایر آفـات گیاهی دشوارتر است. این آفت در بسـیاری از اسـتان‌های کشور نظیر کرمانشاه، کردسـتان، همـدان، لرسـتان، خوزسـتان، آذربایجان شـرقی، آذربایجان غربی، چهارمحال بختیاری، مرکزی، قزوین، قم، تهران، اصـفهان، سـمنان و کرمان وجود دارد و تنش‌های دمایی و رطوبتی و اسـتمرار خشـک‌سالی‌ها طی دو دهه اخیر، دلیل اصـلی اسـتقرار، پراکنش آفت فوقالذکر است.

در خاتمه یادآوری می‌شود به‌منظور احیای باغات موجود و کاهش خسارت آفت زنجره مو، طی چندسال اخیر اقدامات ویژه‌ای نظیر اصلاح، جایگزینی، تغذیه گیاهی، سرشاخه‌کاری، اجرای پایلوت‌های کنترل غیر شیمیایی، مبارزات مکانیکی و غیره در حوزه باغبانی و گیاه‌پزشکی تاکستان‌های شهرستان ملایر صورت گرفته که نتایج بسیار مطلوبی داشته است.

ثبت 24 هزار کیلوگرم میانگین عملکرد هر هکتار شهرستان ملایر در مقایسه با 14 هزار و 400 کیلوگرم میانگین عملکرد کشوری و 11 هزار کیلوگرم عملکرد جهان نیز مصداق عملکرد اسـتان و شهرسـتان ملایر درخصوص مبـارزه به‌موقع و اصولی با این آفت است.

اما برای موفقیت کامل در امر کنترل آفت، مشارکت همگانی باغـداران جهت انجام دقیق دسـتورالعمل فوق‌الذکر طی

یک برنامه چهار الی پنج ساله، ضروری است.

شناسه خبر 82497