شناسه خبر:83099
1403/3/8 17:10:29

مدیر بنیاد مسکن ملایر گفت: بیش از 20 هزار و 200 واحد مسکن روستایی در این شهرستان بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن استان همدان، مسکن و شرایط آن عامل مهم و محوری در کیفیت زندگی افراد، گروه‌ها و نواحی محسوب می‌شود؛ موضوع مسکن روستایی به‌طور خاص از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. به همین منظور یکی از این برنامه‌ها ارائه تسهیلات در جهت مقاوم‌سازی و ارتقای کیفی مساکن روستایی در قالب طرح بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی است؛ در مدت سال‌های گذشته در کشور بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که زلزله‌های زیادی رخ داده و همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستا‌ها شده است.

ایران کشور نیمه‌روستایی است و بنابراین نیمی از سکونت‌گاه‌های آن بر بنیاد معماری بومی وسنتی و به مفهومی گویاتر، معماری روستایی بنا شده است؛ بر این اساس ضرورت پرداختن به بحث بهسازی و مقاوم‌سازی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

در این میان ملایر یکی از شهرستان‌هایی است که تاکنون واحدهای مسکونی زیادی در روستا‌های آن به‌ویژه در روستا‌های بالای 20 خانوار آن بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.

باتوجه به اهمیت این موضوع با روستاییان شهر ملایر هم‌صحبت شدیم:

یکی از روستانشینان ملایری گفت: اجرای این طرح در حمایت از افراد بی‌بضاعت و کم‌درآمد خوب بوده، اما باید برخی مشکلات موجود دراین‌باره برطرف شود.

آقای محمودی می‌گوید: برخی بانک‌ها تعامل و همکاری مطلوبی با متقاضیان دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی ندارند و شرایط دریافت این تسهیلات سخت و طولانی است.

آقای حسینی که یکی دیگر از اهالی روستانشین شهر ملایر است، مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی را طرح خوب و اساسی بیان می‌کند و در ادامه می‌گوید: تلاش‌های خوبی در این بخش صورت گرفته، اما نظارت بیشتر بر فرایند بازسازی ضروری است.

او با ابراز رضایتمندی از اجرای عملیات بهسازی و مقاوم‌سازی، گفت: رونق روستایی مبنای توسعه پایدار هر منطقه است که در این خصوص بنیاد مسکن ملایر تاکنون به خوبی عمل کرده است

این جوان 32 ساله ادامه داد: مسکن روستایی در مقایسه با مسکن شهری به‌دلیل نیروی کار ارزان و زمین ارزان، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد و در این میان بهسازی مسکن روستایی نیز زمینه اشتغال بسیاری از بیکاران به‌خصوص جوانان را فراهم می‌کند تا از مهاجرت جوانان به شهر‌ها جلوگیری شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، با مدیر بنیاد مسکن شهرستان ملایر نیز هم‌صحبت شدیم:

عبدالملکی در این زمینه گفت: یکی از خدمات ارزنده‌ای که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته، توجه ویژه به توسعه روستا‌ها بوده و هست به همین منظور بعد از بازدیدی که مقام معظم رهبری در سال 1383 از روستا‌های مناطق زلزله‌زده شهرستان زرند استان کرمان داشتند، بر اهمیت مقاوم‌سازی مساکن روستایی تأکید کردند و همین امر باعث شد دولت به‌صورت جدی این موضوع را پیگیری کند و مجلس هم حمایت کرد و مقرر شد سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی در سطح کشور بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی شود که خوشبختانه این مهم هم به‌عنوان بخشی از تکلیف سالانه قانون جهش تولید مسکن لحاظ شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر با همکاری خوب مسئولان محلی و مدیرکل بنیاد مسکن استان و نظام بانکی گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده و اثرات آن در تثبیت و ماندگاری روستاییان و تغییر ارزشمند این طرح در ابعاد مختلف و همچنین در راستای توسعه پایدار متوازن و همه‌جانبه کاملاً مشهود است، افزود: این امر موجب ماندگاری جمعیت، جلوگیری از مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی، ارتقای توسعه سکونت‌گاه‌های روستایی و موارد دیگری مانند پیشگیری از آسیب روستاییان در حوادث طبیعی همچون زلزله، رانش زمین، طوفان و غیره شده است.

عبدالملکی ابراز کرد: طرح بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی اهداف دیگری را نیز مد نظر دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به بالا رفتن نرخ امید به زندگی، تولید اشتغال، احیای کشاورزی و دامداری، رونق بخشیدن به تولید در روستا و ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و سطح بهداشت اشاره کرد.

مدیر بنیاد مسکن ملایر در ادامه با بیان اینکه در ملایر 32 هزار 183 خانوار وجود دارد که این تعداد در 25 هزار و 606 واحد ساکن هستند، اظهار کرد: این نشانه آن است در برخی از واحد‌ها دو تا سه خانوار ساکن هستند؛ همچنین براساس این آمار می‌توان گفت 6 هزار و 567 خانوار نیازمند مسکن روستایی هستند.

عبدالملکی گفت: از 25 هزار و 616 واحد مسکن روستایی تاکنون، 20 هزار و 200 واحد در این شهرستان بازسازی و بهسازی شده و پنج هزار و 416 واحد غیر مقاوم است.

وی افزود: درمجموع 11 هزار و 983 واحد مسکن روستایی باید در این شهرستان نوسازی و مقاوم‌سازی شود که اگر بهسازی این تعداد انجام گیرد، صددرصد برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی ملایر محقق خواهد شد.

عبدالملکی با اشاره به جامعه هدف بنیاد مسکن که روستاییان هستند، اظهار کرد: در بهمن‌ماه 93 نامه‌ای از سوی وزیر راه و شهرسازی وقت به وزیر کشور مبنی بر ضرورت اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با موضوع الزام رعایت مقررات ملی ساختمان و مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی در ساخت‌وساز‌ها ابلاغ و قرار شد همه روستاییان اعم از کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند یا نمی‌کنند، با این فرایند پیش بروند.

مدیر بنیاد مسکن ملایر ابراز کرد: قبل از صدور پروانه ساختمانی از مرجع صدور پروانه دهیاری‌ها باید موقعیت ملک روستاییان را ازلحاظ طرح هادی در بنیاد مسکن بررسی کرد و بعد تهیه کروکی و جانمایی از سوی بنیاد مسکن و کارشناسان انجام شود تا از ساخت‌وساز‌های غیر مجاز و ریزدانگی در روستا‌ها جلوگیری شود؛ از طرفی نیز ارتقای کیفیت ساخت‌وساز بالا می‌رود و در زمان وقوع حوادث قهری مثل زلزله، سیل، طوفان و حوادث، روستاییان در معرض آسیب‌های جدی نخواهند بود.

وی درخصوص بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بیان کرد: شاخص بهسازی و نوسازی مسکن در کشور 51 درصد، در استان 68 درصد و در شهرستان ملایر 78 درصد بوده که در این خصوص ملایر رتبه قابل قبولی را کسب کرده است.

عبدالملکی اضافه کرد: از یک‌هزار و 631 فقره سهیمه‌ای که به بنیاد مسکن این شهرستان در سال 1400 در طرح ویژه مسکن روستایی ابلاغ شد، یک‌هزار و 38 فقره به بانک‌های عامل معرفی شدند و تعداد 468 نفر عقد قرارداد کردند.

وی گفت: سهمیه 1401 تعداد یک‌هزار و 506 فقره بوده که یک‌هزار و 301 نفر به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و یک‌هزار و 176 نفر عقد قرارداد کرده‌اند.

این مقام مسئول در پایان سخنانش سهمیه سال 1402 را تعداد یک‌هزار و 491 فقره اعلام و اظهار کرد: یک‌هزار و 308 نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند و یک‌هزار و 9 نفر عقد قرارداد داشتند.

کلام آخر؛ روستا به‌عنوان بخش مولد و زیرساخت جامعه، در حیات اقتصادی، توسعه و استقلال همه‌جانبه کشور، نقش اساسی و مهمی دارد. همچنین روستا‌ها نقش اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و باید اقدامات مثبت در حوزه توسعه اقتصاد روستایی و مناطق محروم انجام شود که برای تحقق این امر یکی از اساسی‌ترین موضوعات توجه به بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و به دنبال آن مهاجرت معکوس است که تاکنون بنیاد مسکن نیز با اجرای طرح ویژه مسکن روستایی با عنوان طرح بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و با تغییر ساختمان‌های بی‌دوام به بنا‌های بادوام، طی یک دوره مشخص 10 ساله و ساخت واحد‌های روستایی و حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، نقش اساسی در تحقق این امر داشته است.

شناسه خبر 83099