شناسه خبر:83422
1403/3/19 19:28:13
در نخستین رویداد مردمی اشتغال استان همدان مطرح شد:

«اشتغال تحصیل‌کرده‌ها»، اولویت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه تحصیل‌کرده‌ها نخستین چالش فضای کسب‌وکار استان هستند، گفت: اشتغال تحصیل‌کرده‌ها در اولویت کار ما قرار دارد؛ طی طول سال گذشته شاهد افزایش 10 هزار نفری بیمه‌شدگان در استان همدان بودیم که نشان از ایجاد این تعداد شغل در استان است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

یوسف شعبانی صبح روز شنبه 19 خردادماه در نخستین رویداد مردمی اشتغال استان همدان که با استفاده از ظرفیت سامانه جستجوی شغل shoghl.mls.gov.ir و با هدف تأمین نیروی مورد نیاز کار کارفرمایان و بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان در محل ساختمان شماره دو اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برگزار شد، با بیان اینکه استان همدان در فضای کسب‌وکار با فرصت‌ها و تهدیدهای مختلف مواجه است، ابراز کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا فرصت‌ها به نقاط قوت و تهدید‌ها به فرصت در جهت توسعه کسب‌وکار تبدیل شوند.
شعبانی در ادامه اظهار کرد: این مهم با هم‌پوشانی و هم‌افزایی حداکثری بین عوامل تأثیرگذار در این حوزه مانند ادارات، بخش خصوصی، کارفرما و کارگر میسر خواهد بود.

* کارفرماها به دنبال افراد با مهارت، کارگران به دنبال تأمین آینده اقتصاد خانواده

وی با اشاره به اینکه در گذشته مشکل در همدان کمبود نیروی کار بود اما امروز عکس این موضوع را شاهدیم، تأکید کرد: درحال حاضر کارفرماها به دنبال کارگر با مهارت هستند و کارگران نیز به دنبال تأمین آینده اقتصاد خانواده خود هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: البته حاکمیت نیز در این میان تکالیفی را انجام می‌دهد، اما این تکالیف افاقه‌ای در جهت جلب رضایتمندی کارگری و کارفرمایی استان نکرده است.

وی افزود: به‌شدت در حوزه اشتغال تحصیل‌کرده‌ها مشکل داریم و لازم است تا تدابیری برای حل این مهم اندیشیده شود؛ از زیرساخت‌ها و ظرفیت بخش خصوصی، فضای فعالیت برای آن‌ها تأمین شود.

* افزایش زمان تحصیل، یکی از چالش‌‎های اساسی کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها برای فعالیت در فضاهای کسب‌وکار حائز اهمیت است، عنوان کرد: یکی از چالش‎‌های اساسی در کشور ما افزایش طول دوره تحصیل است که جوان تا سن 26 الی 27 سالگی درحال تحصیل بوده و توجهی به فضای کار ندارد.

وی با اشاره به اینکه امسال اشتغال تحصیل‌کرده‌ها در اولویت کار ما قرار دارد، اذعان کرد: طی طول سال گذشته شاهد افزایش 10 هزار نفری بیمه‌شدگان در استان همدان بودیم که نشان از ایجاد این تعداد شغل در استان بوده و یک نقطه قوت است. اگر این تعداد جزء بومی‌ها باشند، در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت شغلی برای تحصیل‌کرده‌ها و دیگر افراد، مؤثر بوده است.

* در کسب‌وکار به یک زنجیره خدمات برای اشتغال فارغ‌التحصیلان نیاز داریم

شعبانی اظهار کرد: انجام کارهای جزیره‌ای و پراکنده مشکل فعلی ما است، چراکه برای بهبود حوزه کسب‌وکار به یک زنجیره خدمات جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان نیاز داریم تا موفق شویم؛ قدم نخست آن در اداره ما با محوریت اشتغال و شعار سال برداشته شده و سه مدیریت ما موظف به اجرای آن شده‌اند.

* 42 درصد تسهیلات استان مختص اشتغال فارغ‌التحصیلان

این مقام مسئول تأکید کرد: امسال با محوریت استاندار همدان، 42 درصد تسهیلات را مختص اشتغال فارغ‌التحصیلان قرار داده‌ایم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان دومین چالش را حوزه‌های کارفرمایی و ایجاد واحد‌های جدید معرفی کرد و گفت: ما در تعریف کدهای کارگاهی جدید دچار مشکل هستیم و دو مسئله در این رابطه وجود دارد؛ نخست کدهای کارگاهی پُرجمعیت و بزرگ با تأثیرگذاری زیاد در فضای کسب‌وکار به جهت اشتغال کارگران دارای بیمه اجباری و دوم کدهای کارگاهی کوچک، البته در استان همدان بیشتر واحدهای کوچک و متوسط را شاهدیم.

* خلاقیت، اولویت فعالیت‌های اقتصادی امروز

شعبانی اظهار کرد: در گذشته در دنیا اولویت فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی به سمت تولید علم و ثروت بود، اما درحال حاضر این اولویت‌ها تغییر کرده و خلاقیت و کارآفرینی در اولویت قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: فضای اقتصادی کشور از شرایط خاص حاکم مانند تحریم، ارتباطات خارجی و شرایط بیرونی تأثیر می‌پذیرد.

وی گفت: از جمعیت حدود یک میلیون و 850 هزار نفری استان ما، تقریباً حدود 580 هزار نفر جمعیت فعال به‌‌شمار می‌آیند که در عرصه‌های مختلف مانند خدمات، صنعت و کشاورزی درحال فعالیت هستند.

* در همدان بیش از جمعیت فعال فرصت شغلی موجود است

شعبانی تأکید کرد: در استان همدان بیش از جمعیت فعال فرصت شغلی وجود دارد و بیش از 600 هزار مورد است؛ به‌واقع موضوع مذکور هم فرصتی برای استان بوده و هم تهدید.

وی توضیح داد: فرصت از این جهت که به ما خدماتی را ارائه می‌دهند و تهدید به این دلیل که ما در فصول مختلف سال با مهاجرین از دیگر استان‌ها جهت حضور در این فرصت‌های شغلی مواجه هستیم که فرصت‌های شغلی ما را اشغال می‌کنند.

* فعالیت 24 هزار واحد تولیدی، خدماتی و کشاورزی در همدان

شعبانی با اشاره به اینکه در استان شاهد 24 هزار واحد تولیدی، خدماتی و کشاورزی فعال در بخش‌های مختلف هستیم، افزود: در این 24 هزار کد کارگاهی بالغ‌بر 148 هزار کارگر بیمه‌شده اجباری وجود دارد.

شعبانی در ادامه به گزارش تعداد افرادی که در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند پرداخت و تصریح کرد: یک‌هزار و 800 نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند؛ اگر تدبیری اندیشیده شود تا این افراد به فرصت‌های شغلی موجود هدایت شوند، نخست تأمین اجتماعی از ورشکستگی و فشار مالی نجات پیدا می‌کند و دوم از ظرفیت این افراد در فرصت‌های شغلی موجود استفاده می‌کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه درحال حاضر با چند چالش در حوزه کارگری و کارفرمایی مواجه‌ایم، اظهار کرد: بیکاری فارغ‌التحصیلان، کمبود نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر، خالی بودن بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های شغلی، آمار پایین طرح‌های کارفرمایی، عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در فضای کسب‌وکار و ناترازی عرضه و تقاضا در فرصت‌های شغلی، ازجمله این موارد هستند.

شعبانی درخصوص نقطه قوت فضای کسب‌وکار استان یادآور شد: درحال حاضر ما مستعد جذب نیرو به‌جای طرد نیرو هستیم و این باعث خواهد شد تا چالش‌های فضای کسب‌وکار را به فرصت تبدیل کنیم.

شعبانی افزود: ما در مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت سند توسعه‌بخش تعاون موفق شدیم 25 درصد از تسهیلات ابلاغ‌شده به استان را به سمت این حوزه سوق دهیم.

وی در ادامه گفت: برای نهادهای دیگر نیز تکالیفی درنظر گرفته شده؛ برای مثال مراکز هدایت و مشاوره شغلی با محوریت هدایت شغلی کارجویان، ضمن هدف‌گذاری صحیح، این افراد را به فرصت‌های شغلی موجود برسانند.

شعبانی تأکید کرد: کاریابی‌ها وظیفه ارائه فرصت‌های شغلی به افراد را دارند؛ همچنین این مراکز با محوریت سامانه‌هایی که در اختیارشان است و سامانه جدید جستجوی شغل، موظف شدند نسبت به ثبت‌نام کارجویان و کارفرمایان اقدام کنند تا بانک اطلاعاتی ما در این خصوص تکمیل شود.

وی تصریح کرد: سامانه جستجوی شغل دووجهی است و متقاضیان شغل از حوزه کارگری و کارفرمایی را در بر می‌گیرد؛ می‌بایست هردو در آن ثبت‌نام کنند تا بر اساس نیازهای موجود بتوانند از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان تصریح کرد: ما در حوزه کارفرمایی دو اصل مهم را مد نظر داریم؛ تسهیل‌گری بیش از وضعیت فعلی و ایجاد فضای مناسب جهت حضور کارگرانی که با تقاضای نامتعارف وارد فضای کسب‌وکار می‌شوند، یعنی افراد فارغ‌التحصیل فوق لیسانسی که به آن‌ها فضای شغلی ساده پیشنهاد می‌شود.

وی در ادامه درخصوص حوزه کارگری افزود: در حوزه کارگری نیز نیاز به واقع‌نگری ‌ نسبت به وضعیت موجود و قبول شرایط است.

* معضلات ما در حوزه اشتغال بیشتر به آموزش بازمی‌گردد

در ادامه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز با بیان اینکه معضلات ما در حوزه اشتغال بیشتر به آموزش بازمی‌گردد، گفت: آموزش رکن اصلی حوزه اشتغال است و باید به آن توجه ویژه داشت.

وهب مختاران با اشاره به اینکه کارآفرینان درصد کمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: کارآفرین کسی است که ایده را به سود و کسب‌وکار تبدیل می‌کند و این فرد باید خلاقیت‌محور، خطرپذیر و با شناخت کافی از بازار هدف باشد.

وی با تأکید بر اینکه تأمین منابع مالی در مرحله‌های بعدی برای ایجاد کسب‌وکار قرار دارد، توضیح داد: در راه‌اندازی کسب‌وکار، شناسایی توانایی‌ها و استعدادها، تعیین اهداف و انگیزه‌ها، ایده کسب‌وکار، تدوین طرح کسب‌وکار، آموزش و توسعه مهارت و مشاوره در اولویت قرار دارند و تأمین منابع و سرمایه در مرحله ششم است؛ اما این مرحله در اولویت افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، قرار دارد که درست نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در ادامه افزود: در ادامه این روند راه‌اندازی کسب‌وکار، ارزیابی، بهبود و بازخورد مشتری، شبکه‎‌‌ها، مواجهه با چالش‌ها و انعطاف‌پذیری و حل مسئله قرار دارد.

مختاران در پایان با اشاره به اینکه باید جوانان در همه این حوزه‌ها آموزش کافی دیده باشند، تصریح کرد: راه‌اندازی، پیگیری و ریل‌گذاری در حوزه اشتغال موضوعی است که مغفول مانده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است؛ در این رویداد نماینده کارفرمایان، نماینده شرکت‌های خدمات مشاوره و هدایت شغلی و نماینده شرکت‌های کاریابی غیر دولتی درخصوص چالش‌ها و فرصت‌های حوزه خود ایراد سخن کردند.

شناسه خبر 83422