شناسه خبر:87025
1403/7/11 20:55:00
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور:

دادگاه‌های صلح، کاهش اطاله دادرسی را به دنبال دارند

معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: اهداف ایجاد دادگاه‌های صلح، کاهش اطاله دادرسی و تضمین حقوق و تکالیف طرفین پرونده است و امکان اعتراض ثالث را هم فراهم می‌کند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دادگاه‌های صلح شهرستان همدان ابراز کرد: دادگاه‌های صلح و شوراهای حل اختلاف باید با هماهنگی در کنار یکدیگر برای ایجاد صلح پایدار برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را عملیاتی کنند.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود قضات دادگاه‌های صلح به نوآوری‌های قانون جدید شوراها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهید در شوراهای حل اختلاف صلحی پایدار ایجاد کنید باید در پهنه قدرت قضائی باشد، گفت: درواقع هدف از ایجاد دادگاه‌های صلح که در جوار شوراهای حل اختلاف وظایف خود را دنبال می‌کنند، ارائه قدرت رای و اجرا و تضمین قانونی برای آرای صادره در پرونده‌های ورودی است که سبب‌ساز اعتماد بیشتر مردم می‌شود.
* نرمش در برابر کفار معنا ندارد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی در ادامه با تبریک و تسلیت به‌مناسبت شهادت شهدای اخیر جبهه مقاومت، اظهار کرد: خداوند در آیات متعددی دستوراتی برای تنظیم روابط دوستان و دشمنان به روشنی بیان کرده است؛ اینکه نرمش در برابر کفار معنا ندارد.
وی تصریح کرد: روابط ما با کفار صمیمانه نیست و بر پایه تعریفی است که خداوند متعال تعیین کرده است؛ چراکه باری‌تعالی می‌فرمایند دشمن دست از دشمنی با شما برنمی‌دارد و حتی نرمش آنان اگر گاهی هم هست، از سر دشمنی است.
معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور افزود: در همه امور باید دانست که یاری حقیقی از جانب خدا است و این پیروزی رقم‌خورده از سوی سپاه پاسداران از جانب پروردگار هستی بود و ضربه مهلکی بر پیکر نحس و نجس صهیونیست وارد کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی عنوان کرد: این عملیات بزرگ قبل از تشییع پیکر سید شهدای مقاومت، دل امام عصر (عج) و یک جهان آزاده را شاد کرد و نشان داد هیچ‌گاه نباید به وعده‌های کفار و سگ هاری به مانند اسرائیل غاصب اعتماد کرد و هرگونه تجاوزی را بلافاصله باید پاسخ داد تا درس عبرتی برایشان باشد.
رئیس کل دادگستری همدان نیز در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت به‌ویژه شهید مقاومت سیدحسن نصرالله، گفت: عملیات غرورآفرین شب گذشته ایران در تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی سبب خوشحالی آزادی‌خواهان جهان و قوت قلب آنان شده است.
بهروز محمدی‌مهر با اشاره به اجرایی شدن قانون جدید شوراهای حل اختلاف در همدان به‌عنوان چهارمین استان کشور، اظهار کرد: پیش‌بینی شده 14 دادگاه صلح در استان همدان در فاز نخست راه‌اندازی شود و تاکنون تعداد قابل توجهی از این دادگاه‌ها افتتاح شده است.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: دادگاه‌های صلح در ابتدا در حوزه‌های قضائی بخش‌های استان و اینک به‌تدریج در شهرستان‌های استان ازجمله بهار، همدان، کبودراهنگ، تویسرکان و فامنین افتتاح شده است و در مابقی شهرستان‌ها نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.
در این آیین دادگاه‌های صلح شهرستان همدان آغاز به کار کرد.

شناسه خبر 87025