شناسه خبر:87545
1403/7/12 09:41:37

استاندار جدید همدان گفت: برای انتصابات در همدان تخصص، انگیزه و حُسن خلق، شرط لازم مدیریت و مد نظر بنده است.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : پنجشنبه‌شب مراسم تکریم و معارفه استاندار همدان با حضور جمعی از مسئولان و مردم در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

به انتخاب‌های وزارت کشور اعتماد کنید

معاون سیاسی وزیر کشور در این مراسم با ابراز قدردانی از سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شادی قلب‌های محرومان و مهجوران عالم، گفت: امیدوارم عملیات وعده صادق دو ارمغانش امنیت و آرامش ایران عزیز باشد و حتماً همین‌طور خواهد بود.

علی زینی‌وند افزود: سرسپردگی و تسلیم در برابر حاکمان زورگو نتیجه‌ای جز خواری دنیا و آخرت ندارد؛ باید قدر قدرت بازدارندگی ایران عزیز را بدانیم و با هر دیدگاهی از وطن خود دفاع کنیم.

وی با ابراز تأسف از شهادت رئیس‌جمهور و جمعی از خدمت‌گزاران نظام، بیان کرد: از دل آن حادثه تلخ انتخاباتی پُرشور، سالم، فراگیر و امن برگزار و رئیس‌جمهوری انتخاب شد که مردمی، مقبول، متخصص، مورد اعتماد رهبری و با فضای گفتمانی جدید در کشور است.

معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: در طول این ادوار دولت‌ها جناحی تشکیل می‌شد، اما امروز رئیس‌جمهوری آمده که می‌گوید همه بیایند و کار کنند که تخطئه کردن هیچ سودی ندارد.

زینی‌وند عنوان کرد: در این دوره با نخبگان و کارشناسان زمینه حضور مردم در همه عرصه‌ها فراهم خواهد شد تا فارغ از تمام اختلاف‌ سلیقه‌ها، به وفاق ملی و شعار رئیس‌جمهور دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: حقیقتاً یکی از مجامع نمایندگان خوب در کشور، مجمع نمایندگان همدان بود که اعلام کرد به جمع‌بندی وزارت کشور احترام گذاشته و با شخص منتخب، نهایت همکاری و تعامل را خواهد داشت؛ ما هم بهترین گزینه را با توجه به شرایط استان انتخاب کردیم.

این مقام مسئول با اشاره به نکات کلیدی نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان، گفت: استانداران حاکمان محلی هستند، اما هنوز حکمران نیستند؛ من این صحبت آقای شعبانی‌موثقی را با تمام وجود قبول دارم و تلاش ما رسیدن به این سطح است.

زینی‌وند اضافه کرد: 10 سال قبل مقام معظم رهبری دستور دادند نظام جامع قانون‌گذاری تدوین شود؛ امیدوارم با این امر راه برای رشد استان فراهم‌ شود.

وی با این توضیح که استان با بودجه دولتی کاری از پیش نمی‌برد، افزود: باید به سمت جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بروید و بتوانید این استان را به جایگاه واقعی خود برسانید.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: این استان شهدای برجسته افتخارآفرینی داشته و جایگاه والایی نیز در پازل کشور دارد؛ هرکس سابقه وزارت کشوری دارد نیز موفق عمل می‌کند و مجموع این‌ دارایی‌ها همدان را متعالی خواهد کرد.

زینی‌وند تأکید کرد: تغییرات باید در راستای وفاق ملی باشد، اما چه اشکالی دارد مدیری که موفق عمل کرده، همچنان در دولت خدمت کند؟ قاعدتاً مردم باید تغییر را حس کنند و امیدوار شوند، اما از ظرفیت مدیران فنی و کاربلد سابق نباید غافل شد.

وی در پایان سخنان خود این را هم گفت که فهرست حدود 180 نفر از افراد در دست ما وجود دارد که همه قابل هستند، اما ما به دنبال 28 نفر هستیم که با شرایط استان‌ها بتوانند بدرخشند؛ بنده عرض می‌کنم به انتخاب‌های وزارت کشور اعتماد کنید. آقای ملانوری از بخشداری شروع کرده و تجارب ارزنده‌ای در شهرداری، فرمانداری و استانداری دارد؛ همچنین تعامل‌گرا است و من مطمئنم دوره بسیار خوبی را در این استان در تعامل با نماینده ولی‌ فقیه در استان، مجمع نمایندگان و شورای تأمین خواهد داشت.

استان همدان سیاسی‌کاری برنمی‌دارد و آنچه مردم از ما می‌خواهند، خدمت است

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با بیان اینکه بعد از عملیات وعده صادق مستضعفان عالم دیدند که صاحب دارند، عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی نشان داد پشتیبان مظلومان عالم است؛ ما قدردان این نعمت و دستبوس حافظان امنیت کشور هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدرئیسی، خاطرنشان کرد: فرصت‌ خدمت محدود است و آنچه می‌ماند، خدمت صادقانه به مردم و رفع مشکلات آنان است.

وی سپس تأکید کرد: پرونده خدمت زود بسته می‌شود، باید این فرصت را قدر دانست، آن‌هم خدمت به این مردم؛ همدانی‌ها مردمی رشدیافته در شهر عقل و عرفان‌ هستند، چراکه اینجا دیار ابوعلی‌سینا (عقل) و باباطاهر (عرفان) است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری سپس با ابراز قدردانی از استاندار سابق همدان، گفت: امیدوارم اقداماتتان مایه خیر و برکت شود؛ شما در بحث آب همدان بسیار تلاش کردید، از طرف مردم همدان به شما خداقوت می‌گویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه با بیان اینکه گردشگری و صنعت دو مسئله مهم این استان است، تصریح کرد: باید با برنامه‌‌ریزی دقیق طبق گفته دکتر پزشکیان مطابق با نظرات کارشناسی، کارها را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: مردم همدان نیازمند مسکن و شغل هستند؛ این دو مهم باید به‌طور جدی با نظر کارشناسان مورد توجه قرار بگیرد.

امام‌جمعه همدان با اشاره به بحث فرهنگی در استان و تدوین سند فرهنگی، ابراز کرد: حرکت‌های ما در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر تجربه دیگران است؛ این سند را الگوی کار خود قرار داده و با حمایت دولت چهاردهم امور را پیش ببرید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی بیان کرد: ساختارهای حقوقی و اداری کشور با مشکل مواجه است، ما باید ساختارهای جدید ایجاد کنیم. تقاضای من این است که دولت دست از سر استان بردارد، ما مشکل مسکن را حل می‌کنیم، نباید نظر یک کارشناس در مرکز ارجح بر استاندار همدان باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید توزیع قدرت رقم بخورد، گفت: باید فراتر از ساختارها اقدام کنید، ساختارهای فعلی محدودکننده است و کار را عقب می‌اندازد؛ 45 سال از مواضع دهه 60 درخصوص تمرکز قدرت گذشته، باید فکری نوین کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: به بهانه اینکه قانون اجازه نمی‌دهد، خودمان را گرفتار کرده‌ایم؛ بخشی‌نگری مدیران هم یک آفت است و هرکس به فکر حفظ ساختار و ساختمان خود است! امیدوارم در ساختار موجود استاندار محترم همدان بتواند با طرحی نو پیش برود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تصریح کرد: بنده در خلوت و جلوت متعهد شده‌ام منافع مردم اولویتم باشد و بارها گفته‌ام موظفیم به دولت کمک کنیم؛ هرکس مدعی انقلابی‌گری است، باید کمک کند دولت موفق شود و موفقیت دولت توفیق نظام و مردم است.

وی تأکید کرد: همه ما قسم خورده‌ایم که به فکر مردم، نظام و کشور باشیم.

امام‌جمعه همدان اعلام کرد: در استان همدان وحدت خوبی حاکم و فضای بین نمایندگان مجلس و مجموعه مدیران منسجم است؛ استان ما سیاسی‌کاری برنمی‌دارد و آنچه مردم از ما می‌خواهند، خدمت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در خاتمه خطاب به استاندار جدید اظهار کرد: در انتصابات فارغ از نگاه سیاسی با نظر کارشناسی عمل کنید تا این استان پیشرفت کند و خودتان هم رشد کنید.

نیاز امروز کشور وفاق است و نیروهای کارآمد باید کار کنند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اقتدار ایران در حمله موشکی به اسرائیل، این اقدام افتخارآمیز را به مردم ایران تبریک گفته و بیان کرد: برای همیشه از شهادت سیدحسن نصرالله ناراحت خواهیم بود، اما نیک می‌دانیم شهادت میراث دین‌داری ما است و از آن ابایی نداریم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: از این پس هرگونه تحرک غیر عقلانی توسط آمریکا و اسرائیل به‌جد با پاسخ ایران مواجه خواهد شد؛ امیدوارم عاقل باشند و دست به کاری نزنند، چراکه ایران پیام اقتدار خود را صادر کرد.

نایب‌رئیس اول مجلس در ادامه افزود: خدمت به اسلام، ایران و انقلاب، امروز وظیفه همه ما است و باید در این راه همدیگر را کمک کنیم.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: نیاز امروز کشور وفاق است و نیروهای کارآمد باید کار کنند؛ هیچ‌کس حوصله حاشیه‌سازی ندارد و همه این را الحمدلله دریافته‌اند.

وی همدان را یک استان فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: استاندار سابق همدان فردی صادق بود، بنده در این جایگاه 10 استاندار دیده‌ام؛ قاسمی‌فرزاد بسیار صادق و اخلاق‌مدار بود و با هماهنگی کارها را پیش می‌برد، من از او ممنونم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استان در همه حوزه‌ها درحال حرکت و رشد است و باید این مسیر را ادامه داد؛ همدان با استان‌های دیگر متفاوت بوده و درک این تفاوت پیش‌برنده امور است.

حاجی‌بابایی سپس با اشاره به اینکه استاندار فعلی همدان آقای ملانوری منتخب وزارت کشور بوده و اهل تعامل است، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید او را فلانی به این استان آورد و فلانی حمایت کرد؛ او با صلاح و خیر به استان آمده و همه او را حمایت می‌کنیم.

وی با این بیان که نیاز استان وحدت است و مگر چه می‌خواهیم که نتوانیم وحدت کنیم؟ متذکر شد: هماهنگی، کارآمدی و خدمت صادقانه به مردم چیزی است که مردم می‌خواهند و ما هم تلاش می‌کنیم.

از سوی نمایندگان هیچ‌گونه کم‌کاری در تعامل با استاندار صورت نخواهد گرفت

نماینده مردم شهرستان اسدآباد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نعمت ولایت در ایران عزیز دنیا را انگشت به دهان کرده، گفت: اقدام ایران در دفاع از مظلومان کام همه را شیرین کرد.

علی‌اکبر رنجبرزاده سپس با ابراز قدردانی از استاندار سابق همدان، او را فردی مردمی و اخلاق‌مدار خواند و افزود: نمایندگان جزء فرهیختگان هستند و عقلانیت نیز در این بین زیاد است.

وی در ادامه گفت: بنا بر جمع‌بندی عقلانی صورت‌گرفته، مقرر شد آقای ملانوری در همدان سکاندار مسئولیت باشد؛ اطمینان داریم او می‌تواند در مسیر توسعه و تعالی استان با سرعت حرکت کند و غیر بومی بودن هیچ منافاتی با تعهد و تخصص ندارد.

رنجبرزاده سپس خطاب به استاندار جدید ابراز کرد: همه ما برای رسیدن به دغدغه‌های استاندار در استان تلاش می‌کنیم؛ ضمن اینکه نیاز اساسی و اصولی استان ما مسائل معیشتی و اقتصادی است. امروز رسیدن به بالاترین درجه رضایت پروردگار، خدمت به مردم است.

وی با این بیان که وعده الهی حق است و خداوند یاری‌کننده خدمت‌گزاران است، گفت: از سوی نمایندگان هیچ‌گونه کم‌کاری در رشد و پیشرفت استان صورت نخواهد گرفت؛ ما در کنار شما می‌مانیم تا با نمایندگان توانمند و فرهیخته و مردم نجیب و همراه و دلسوز استان این دیار را به جایگاه خود برسانیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: شأن ما به‌عنوان نماینده خدمت‌گزاری به مردم است، منتی نیست و آماده‌ایم.

تزریق اعتبار به پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز استان است

استاندار سابق همدان نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب و مقاومت و عملیات موفق وعده صادق دو علیه رژیم سفاک صهیونیستی، گفت: با افتخار توفیق داشتم در طول سه سال خدمت‌گزار مردم همدان بودم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ما پیشرفت استان و پیشبرد اهداف عالیه نظام منبعث از قوانین بالادستی به شکل متوازن بود.

وی سپس با اشاره به اقدامات حوزه سلامت، به تبیین عملکرد دوران شیوع کرونا پرداخت و افزود: اقدامات جهادی مدافعان سلامت در استان موجب شکست این ویروس در استان با کمترین آسیب شد.

وی سپس تصریح کرد: پروژه آب‌رسانی همدان که 17 سال روی زمین مانده بود، با تزریق اعتبار دو هزار میلیاردی در این دوره اجرا شد و زمانی که ما با بحران اساسی مواجه بودیم، مردم و شهر را نجات داد.

استاندار سابق همدان این ابرپروژه را مرهون تلاش نمایندگان و مردم خواند و تأکید کرد: نیاز است برای پایداری منابع آب در استان همچنان تلاش کرد و مقابل بحران‌های احتمالی ایستاد.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: پیگیری ثبت جهانی هگمتانه نیز در حوزه گردشگری از دیگر اقدامات بود که 20 سال معطل مانده بود.

وی با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری به همدان، توضیح داد: 14 هزار میلیارد تومان در این بخش مصوب و 56 درصد آن جذب شد؛ توجه به زیرساخت‌های نیمه‌تمام اساس کار در دولت سیزدهم بود که مورد توجه قرار گرفت.

استاندار سابق همدان بیان کرد: حدود 108 سفر شهرستانی در این سه سال صورت و احیای واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفت؛ خوشبختانه در این بخش نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و 317 واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشت.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به جایگاه دو شهر جهانی سفال و منبت در استان، متذکر شد: پیگیری توسعه منطقه ویژه جهان‌آباد، تلاش برای اصلاح قوانین کار معادن، جذب سرمایه‌های خارجی، پتروشیمی، رونق اقتصادی و کاهش نرخ تورم ازجمله اقدامات صورت‌گرفته بود؛ به‌طوری‌ که در شهریورماه پایین‌ترین نرخ تورم کشور مربوط به همدان بود.

وی اضافه کرد: تحقق بیش از 115 درصدی اشتغال، تدوین سند توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش عرصه شهرک‌های صنعتی، رشد 30 درصدی تعاونی‌ها، اعزام و پذیرش 22 هیئت خارجی با فعال‌سازی اتاق بازرگانی، افزایش 73 درصدی خرید گندم در استان، استفاده بهینه از آب با افزایش 100 درصدی گلخانه‌های استان، رشد 16 درصدی واحدهای صنعتی و رشد 20 درصدی پروانه‌های واحدهای صنعتی در استان، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بود.

استاندار سابق همدان ادامه داد: افتتاح بیمارستان کودکان، رشد 600 درصدی وصول حقوق معاون، تدوین سند جامع فرهنگی استان، تولید کاغذ از صنایع سنگی و راه‌اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نیز در این سه سال انجام شد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به پروژه تأمین آب روستایی، بیان کرد: آب‌رسانی به 160 روستا انجام شده و کار 200 روستای دیگر نیز در نوبت دوم انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: در بخش نهضت ملی مسکن نیز مشکل تأمین زمین داشتیم، اما اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و همه شهرهای استان درحال حاضر در بخش زمین بدون مشکل هستند.

استاندار سابق همدان با اشاره به لزوم تزریق اعتبار به پروژه‌های نیمه‌تمام استان، گفت: این پروژه‌ها سرمایه‌های ملی هستند و نباید راحت از کنار آن‌ها عبور کرد.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه با ابراز قدردانی از تلاش و رهنمودهای نماینده ولی‌ فقیه در استان، نمایندگان، مسئولان و مردم عزیز همدان، سخنانش را به پایان برد.

مدیر پشت‌میزنشین به‌کار نمی‌گیرم

استاندار جدید همدان نیز در ابتدای سخنان خود با ابراز قدردانی از رئیس‌جمهور و وزیر کشور در انتخاب وی به‌عنوان استاندار، گفت: استان همدان دارالمؤمنین و دارالمجاهدین و مهد پرورش انسان‌های بزرگ و نخبه است. اینجا دیار هشت هزار شهید گلگون‌کفن و پایتخت تاریخ و تمدن ایران عزیز بوده و بنده چقدر خوشحالم که امروز همراه با شادی مظلومان عالم، وارد این استان شدم.

حمید ملانوری‌شمسی خاطرنشان کرد: استان همدان دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده و باید منابع غنی و سرشار آن با شخصیت‌های ممتازی که دارد، قدر دانسته شود‌.

وی منابع انسانی استان را بی‌نظیر خواند و گفت: ظرفیت کشاورزی با محصولات سیب‌ زمینی، انگور، زعفران و وجود یک‌هزار و 700 جاذبه‌ تاریخی و طبیعی در این استان، صنعت گردشگری را به‌عنوان صنعت ثروت‌آفرین، رشد خواهد داد.

استاندار همدان در ادامه تأکید کرد: مشکلات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی با صنعت گردشگری حل می‌شود و می‌توان آن را محور توسعه قرار داد‌؛ بنده هم تجارب خود در این بخش را به میدان می‌آورم.

ملانوری‌شمسی با این بیان که استان یک میلیارد و 700 میلیون تُن ذخایر معدنی دارد، تصریح کرد: من مطمئنم دارایی استان همدان بیش از این‌ها است و تلاش می‌کنم ظرفیت‌ها آشکار شود.

وی با اشاره به چالش‌های استان، توضیح داد: بیکاری، کمبود آب، ضعف در محورهای مواصلاتی، زیرساخت‌های گردشگری، صنایع تکمیلی، فاضلاب شهری، پروژه‌های راکد، خام‌فروشی و کشاورزی سنتی، از مشکلات این استان است که با اتکا به منابع علمی و افزایش بهره‌وری، می‌توان این مشکلات را حل کرد.

استاندار همدان گفت: نخستین اقدام بنده در این استان، تعامل و ارتباط است؛ بنده معتقدم هر کسی در هر جایگاهی با هر درجه تخصص، بدون تعامل موفق نخواهد بود. قوه مقننه و مجریه هر دو مهم است، اما بدون تعامل با هم، خدمت به مردم میسر نیست.

ملانوری‌شمسی تأکید کرد: جدای از قوا شخصیت‌ها و افراد هم مؤثر هستند؛ فعالان سیاسی، سمن‌ها، شوراها، اصحاب رسانه، جوانان، زنان، جامعه دانشگاهی، کارگران، کارکنان نظام سلامت، حوزه امنیت و همه اقشار مردم مؤثر هستند و بنده دست یاری به سمت آنان دراز می‌کنم.

وی بیان کرد: همه باید تلاش کنند، به‌ویژه اصحاب رسانه؛ آن‌ها می‌توانند بین مسئولان و مردم ارتباطی محکم برقرار و خدمت‌کنندگان و خدمت‌گیرندگان را به هم متصل کنند.

استاندار همدان دومین هدف خود را تقویت و حمایت از دستگاه‌های فرهنگی و هنری خواند و تشریح کرد: بزرگ‌ترین سرمایه ما فرهنگ دینی و ایرانی است؛ باید با اتکا به این فرهنگ برای شادی و نشاط مردم تلاش کنیم.

ملانوری‌شمسی اضافه کرد: ما باید از جزیره‌ای فکر کردن‌ و عمل کردن پرهیز کنیم و هر اقدامی صورت می‌گیرد، باید با توسعه متوازن، عادلانه و پایدار باشد؛ نمی‌توان دید نقطه‌ای از استان با اتکا به داشته‌های خود، پیشرفته و نقطه دیگر محروم باشد.

وی از پیگیری امور مربوط به زیرساخت‌های محورهای مواصلاتی، حوزه مسکن، سلامت، گردشگری و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، معدن و صنعت با ارزش‌افزوده خبر داد و ابراز کرد: مدیریت پایدار در بخش آب، خاک، هوا و محیط‌زیست، نیاز این استان است.

استاندار همدان با این بیان که ما آب داریم اما مدیریت نمی‌کنیم، بر بهبود منابع تأکید کرد و سپس گفت: منابع ما بیشتر از مصارف بوده و سرمایه‌گذاری باید در این بخش به تناسب انجام شود.

ملانوری‌شمسی حمایت از واحدهای تولیدی و کوتاه کردن مراحل گرفتن مجوز برای سرمایه‌گذاران واقعی را اولویت دیگر خود در اقدامات خواند و افزود: افزایش گفتمان، مشارکت اجتماعی، استفاده از روش‌های نو و خلاقانه، ایجاد دیپلماسی داخلی با تکیه بر جوامع محلی و استفاده از ظرفیت مردم، بهره‌وری را بالا می‌برد و بنده به این امر اعتقاد جدی دارم.

وی متذکر شد: مدیریت استان براساس ظرفیت و نیاز همدان انجام خواهد شد و بنابراین در انتصابات سه شاخصه برای بنده مهم است؛ تخصص، کاربلدی، و مجهز بودن به دانش روز و هرکس متخصص نیست، منصبی نمی‌گیرد.

استاندار همدان ادامه داد: داشتن انگیزه کافی و تلاش برای اجرای سیاست‌های نظام و دولت وفاق ملی مؤلفه دوم مد نظر بنده است؛ ما مدیر پشت میزنشین نمی‌خواهیم، هرکس توان ندارد، خودش نباید بماند.

ملانوری‌شمسی در خاتمه مردم‌داری و حُسن خلق را مؤلفه سوم مدیریت در دولت وفاق عدالت‌محور توصیف کرد و افزود: ما حق نداریم باعث رنجش مردم شویم. اگر کار پیش نمی‌رود، نباید با مردم تندی کنیم؛ اخلاق خوب شرط مدیریت در این دولت و البته استان همدان است.

شناسه خبر 87545