شناسه خبر:88029
1403/8/7 14:48:00

مجری طرح تحقیقاتی کشت پنبه در ایلام گفت: کشت پنبه در استان ایلام با ویژگی‌های اقلیمی خاص، دارای مزایای رقابتی و اقتصادی بالایی است که مدیریت دقیق آن می‌تواند ظرفیت عملکرد این گیاه را تا 90 درصد افزایش دهد.

طاهره امامی هفتم آبان گفت: پنبه، پرکاربردترین الیاف طبیعی، در صنایع مختلفی ازجمله پوشاک، ریسندگی، خوراک دام، گلیسیرین، الکل، مقوا و کاغذسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: به‌دلیل ویژگی‌های اقتصادی و اقلیمی استان ایلام، کشت این گیاه در استان مزایای رقابتی و اقتصادی بالایی دارد.مجری طرح تحقیقاتی کشت پنبه در ایلام گفت: ایلام با داشتن تعداد زیادی روز آفتابی و بدون یخ‌بندان، مناسب کشت پنبه است و کاشت آزمایشی این گیاه در استان نشان داده که این منطقه ظرفیت بالایی برای توسعه کشت پنبه دارد و تاکنون، برداشت‌های انجام‌شده از این مزارع آزمایشی نتایج رضایت‌بخشی داشته است.
مجری طرح تحقیقاتی کشت پنبه در ایلام، به حساسیت بالای پنبه نسبت به شرایط تنش اشاره کرد و گفت: تنش خشکی و دمای بالا می‌تواند باعث ریزش گل‌ها و غنچه‌های پنبه شود. این گیاه به رطوبت و ازت حساس است و در شرایط خاص نیاز به استفاده از هورمون‌های کنترل رشد برای افزایش عملکرد دارد.
امامی افزود: مدیریت دقیق می‌تواند ظرفیت عملکرد این گیاه را تا حدود 90 درصد افزایش دهد.این محقق گفت: پنبه در صنایع ریسندگی، خوراک دام، کاغذسازی، روغن‌کشی خوراکی و بهداشت کاربرد گسترده‌ای دارد و ایلام با داشتن خاک و آب‌وهوای مناسب، شرایط مطلوبی برای کشت این محصول دارد.
وی افزود: کاشت پنبه می‌تواند وابستگی کشور به پنبه وارداتی را کاهش دهد، در صنعت نساجی اشتغال‌زایی کند و از خروج ارز جلوگیری کند.
وی درباره آفات پنبه گفت: آفاتی چون کک، سنک و شته در مراحل رشد پنبه به گیاه آسیب می‌رسانند و در صورت کنترل نشدن، باعث ریزش گل‌ها و کاهش تولید می‌شوند.
مجری طرح تحقیقاتی کشت پنبه در ایلام، اشاره کرد: خوشبختانه به‌دلیل آب‌وهوای تابستانی استان، بیماری‌های قارچی و باکتریایی که نیازمند رطوبت هستند، در این منطقه کمتر مشاهده می‌شود.
امامی در پایان گفت: این طرح باهدف کاهش وابستگی به پنبه وارداتی و توسعه صنعت نساجی در حال اجراست و محققان امیدوارند که بتوانند با توسعه کشت پنبه در استان ایلام، ضمن تأمین نیازهای داخلی، به اقتصاد استان نیز رونق ببخشند.

شناسه خبر 88029