محمد مقدم گفت: علی پارسا نتیجه تحقیقات 5 ساله خود را در کتابی به نام «بادبانهای جنوب» منتشر کرده است.
با حمایت و اصرارهای او، «بوم ایرانی» را براساس «بادبانهای جنوب» ساختم.
محمد مقدم در رابطه با ایده ساخت مستند «بوم ایرانی» گفت: ایده ساخت این مستند از تحقیق و پژوهشهای علی پارسا شکل گرفت. او در پژوهشهایش درباره آشناییاش با پیرمردان دریانوردی که مهارت کشتیسازی سنتی داشتند صحبت کرده و چگونگی احیای این هنر را توضیح داده است. همین موضوع مرا جذب کرد. احساس کردم که این روایت یک بخش گمشده از تاریخ ماست و باید به تصویر کشیده شود.
وی در ادامه توضیح داد: علی پارسا نتیجه تحقیقات 5 ساله خود را در کتابی به نام «بادبانهای جنوب» منتشر کرده است. او بعدها این پیشنهاد را به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ارائه داد که این هنر کهن را احیا کنند. با حمایت و اصرارهای او، 2 نفر از دانشجویان علاقهمند کار را آغاز کردند و توانستند دوستان دیگری را نیز با خود همراه کنند. هدف این بود که این هنر که بیش از 50 سال از آن گذشته بود، دوباره زنده شود.
مقدم مطرح کرد: احیای این هنر کار سادهای نبود. از یک سو، نیاز به مهارتهای سنتی بود که تنها پیرمردان دریانورد میدانستند. با این حال، گروه پس از 7 یا 8 ماه تلاش توانستند کشتی را بازسازی کنند و کشتی در زمستان 1398 برای بهرهبرداری آماده شد.
کارگردان مستند گفت: من تلاش کردم این مستند فقط درباره کشتیسازی نباشد. میخواستم جنبه انسانی ماجرا را هم نشان بدهم. اینکه چگونه گروهی از افراد با عشق و انگیزه دست به احیای یک میراث زدند و چگونه این عشق با موانع روبهرو شد. هدفم این بود که هم تلاشهای آنها و هم چالشهایشان را به نمایش بگذارم تا برای آیندگان الهامبخش باشد.
مقدم در پایان تاکید کرد: این داستانها بخش مهمی از هویت ما هستند. اگر این روایتها ثبت نشوند، ممکن است در آینده فراموش شوند. این مستند را بهعنوان سندی از یک تلاش بیوقفه و شکستخورده میبینم که میتواند به آیندگان نشان دهد چگونه عشق به میراث فرهنگی میتواند حتی در دشوارترین شرایط نیز شعلهور باشد.
محمد مقدم در رابطه با ایده ساخت مستند «بوم ایرانی» گفت: ایده ساخت این مستند از تحقیق و پژوهشهای علی پارسا شکل گرفت. او در پژوهشهایش درباره آشناییاش با پیرمردان دریانوردی که مهارت کشتیسازی سنتی داشتند صحبت کرده و چگونگی احیای این هنر را توضیح داده است. همین موضوع مرا جذب کرد. احساس کردم که این روایت یک بخش گمشده از تاریخ ماست و باید به تصویر کشیده شود.
وی در ادامه توضیح داد: علی پارسا نتیجه تحقیقات 5 ساله خود را در کتابی به نام «بادبانهای جنوب» منتشر کرده است. او بعدها این پیشنهاد را به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ارائه داد که این هنر کهن را احیا کنند. با حمایت و اصرارهای او، 2 نفر از دانشجویان علاقهمند کار را آغاز کردند و توانستند دوستان دیگری را نیز با خود همراه کنند. هدف این بود که این هنر که بیش از 50 سال از آن گذشته بود، دوباره زنده شود.
مقدم مطرح کرد: احیای این هنر کار سادهای نبود. از یک سو، نیاز به مهارتهای سنتی بود که تنها پیرمردان دریانورد میدانستند. با این حال، گروه پس از 7 یا 8 ماه تلاش توانستند کشتی را بازسازی کنند و کشتی در زمستان 1398 برای بهرهبرداری آماده شد.
کارگردان مستند گفت: من تلاش کردم این مستند فقط درباره کشتیسازی نباشد. میخواستم جنبه انسانی ماجرا را هم نشان بدهم. اینکه چگونه گروهی از افراد با عشق و انگیزه دست به احیای یک میراث زدند و چگونه این عشق با موانع روبهرو شد. هدفم این بود که هم تلاشهای آنها و هم چالشهایشان را به نمایش بگذارم تا برای آیندگان الهامبخش باشد.
مقدم در پایان تاکید کرد: این داستانها بخش مهمی از هویت ما هستند. اگر این روایتها ثبت نشوند، ممکن است در آینده فراموش شوند. این مستند را بهعنوان سندی از یک تلاش بیوقفه و شکستخورده میبینم که میتواند به آیندگان نشان دهد چگونه عشق به میراث فرهنگی میتواند حتی در دشوارترین شرایط نیز شعلهور باشد.
شناسه خبر 89796