شناسه خبر:43492
1400/4/27 10:22:31

سپهرغرب، گروه شهر: شهردار سگد، سومین شهر بزرگ مجارستان، به‌طور آزمایشی از سایبان‌هایی شبیه به بادبان کشتی‌ها برای جلوگیری از تابش نور خورشیدی به سطح زیرین آن در یکی خیابان‌های تاریخی شهر بهره برده است تا از این طریق دمای هوا را کاهش دهد.

ایجاد سایه بر فراز ساختمان‌ها یکی از استراتژی‌هایی به حساب می‌آید که اخیراً مدیران به‌منظور خنک‌سازی فضای داخلی سازه‌ها به کار گرفته‌اند. شهردار سگد از این شیوه، البته این بار در خیابان‌های شهر به‌طور آزمایشی بهره گرفته و قرار است در صورت اثربخشی، سراسر خیابان‌های سومین شهر بزرگ مجارستان را با سایبان‌هایی شبیه به بادبان کشتی بپوشاند و از این طریق، مردم خود را در حین عبور و مرور از اثرات تابش نور خورشید در امان نگه دارد. بدون شک، این بادبان‌های خورشیدی از طریق ایجاد سایه روی سازه‌ها از جذب نور خورشید به آن‌ها جلوگیری می‌کند و در خنک‌سازی ساختمان‌ها مؤثر خواهد بود.

خیابانی که برای اجرای طرح آزمایشی انتخاب شده، پیاده‌راهی بزرگ است که به‌طور کامل و مستقیم در معرض تابش نور خورشید قرار دارد و به همین دلیل در تمام طول سال از دمای هوای بالایی برخوردار است. مدیران شهر پیش از این در نظر داشتند به‌منظور خنک‌سازی این خیابان به کاشت درخت در آن بپردازند اما این کار با توجه به وضعیت حفاظت از میراثی نظیر میدان کلوزال و خیابان Krsz غیر ممکن بود چرا که بیم آن می‌رفت شاخ و برگ درختان، نمای این سازه‌های تاریخی را بپوشاند و چشم‌انداز خیابان را تغییر دهد بنابراین بهترین استراتژی برای خنک‌سازی خیابان و سازه‌های اطراف آن، نصب سایبان‌هایی بود که از تابش نور خورشید به زیر آن‌ها خودداری کند و در نتیجه دمای هوا را در سطح مناسبی نگه دارد.

اگرچه سایبان‌های جدید ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد با این حال در طراحی آن‌ها، جنبه‌های زیبایی‌شناسی و حرفه‌ای بسیاری در نظر گرفته شده است به‌عنوان مثال این بادبان‌ها از یک دیوار به دیگری امتداد نیافته است بنابراین امکان ورود نور طبیعی به فضاهای زیرین خود همچنین به داخل ساختمان‌های اطراف را فراهم خواهد آورد. این سایبان‌ها به وسیله کابل‌های فلزی بسیار کلفت و در عین حال نامرئی بر فراز آسمان قرار گرفته است و این تصور را در ذهن عابران پیاده به وجود می‌آورد که در هوا شناور است.

بادبان‌های زیبای سگد از موادی بسیار مقاوم در مقابل باد، نور خورشید و بارش باران و برف ساخته شده است و در نتیجه در هر وضعیت آب و هوایی، مردم را از اثرات آن‌ها در امان نگه می‌دارد. علاوه بر این طراحان در نظر دارند این سایبان‌ها را به گونه‌ای منعطف نصب کنند تا در هر زمان ممکن آن‌ها را جمع‌آوری کنند و در مکان دیگری مورد استفاده قرار دهند یا مواد آن را برای مصارف دیگر بازیافت کنند.

شهردار سگد بر حفظ امنیت و بعد زیباشناسی آثار تاریخی محیط در حین نصب بادبان‌ها تأکید کرده و از افراد متولی این کار خواسته است در حین تکمیل فرآیند نصب، تمام توجه خود را برای به حداقل رساندن اثرات منفی به کار گیرند. برای این منظور قرار است کابل‌های نامرئی سایبان‌ها در چهار تا 6 متری سطح زمین و در کنار یکدیگر قرار گیرد تا امکان برخورد آن‌ها با سطح میراث تاریخی شهر را به حداقل برساند همچنین این کابل‌ها از الگویی زیگزاگی برخوردار خواهد بود که این کار امکان قرار گرفتن سیستم‌های روشنایی شهری بین این ساختارها را فراهم می‌آورد و در نتیجه مانع از آسیب به آن‌ها خواهد شد.

شهردار سگد ادعا کرده است که چنانچه طرح جدید او برای خنک‌سازی پیاده‌راه بزرگ شهر از استقبال مردم برخوردار شود و به کاهش قابل توجه دمای هوا در آن کمک کند، آنگاه به‌زودی و به تدریج این ایده را در سایر خیابان‌های شهر نیز اجرا می‌کند تا از این طریق، اثرات جزایر گرمایی در شهر را به حداقل برساند.

شناسه خبر 43492