شناسه خبر:44198
1400/5/16 09:39:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: 27 نقطه از خط انتقال آب سد گاوشان دقایقی بعد از وارد مدار شدن دچار نشتی و 40 درصد شهر با مشکل قطعی آب مواجه شد.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که در تصفیه‌خانه شهید نظری کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه فرسودگی شبکه کرمانشاه آفت آب شرب این شهر است، اظهار کرد: حدود هشت تا 9 سال از سد گاوشان بین 200 تا یک‌هزار لیتر آب خام وارد تصفیه‌خانه می‌شده و قرار بوده در سال 94 با دو هزار و 600 لیتر بر ثانیه تحویل آبفا شود، اما محقق نشد.

وی افزود: در روز عید غدیر تصفیه‌خانه عمرمل افتتاح و آب وارد تصفیه‌خانه شد، اما بعد از 30 دقیقه در روستای حسین‌آباد خط در محل اتصالات دچار نشتی و 13 نقطه اصلاح شد.

کاکاوند با بیان اینکه اکنون 27 نقطه دچار نشتی شده است، بیان کرد: این خط برای فشار بار 80 اتمسفر و انتقال دو هزار و 600 لیتر بر ثانیه طراحی شده، اما اکنون که دو هزار لیتر بر ثانیه وارد آمده، دچار این‌چنین مشکلی شده و با این رخداد 40 درصد شهر دچار مشکل آب شد.

وی با اشاره به اینکه سپاه، ارتش، هلال‌احمر و آتش‌نشانی در این بحران بسیار کمک کردند، گفت: مناطقی که دچار مشکل بودند، با تانکر آب‌رسانی شدند.

کاکاوند با بیان اینکه قرار شد تا زمان اوج گرما تصفیه‌خانه وارد مدار نشود و همان روال گذشته ادامه پیدا کند، افزود: مقرر شده شنبه تیمی از وزارت نیرو خط را بررسی کنند که دلیل این مشکل مشخص و راهکار ارائه شود.

وی با بیان اینکه نهایت اُفت آب چشمه و چاه در ماه‌های شهریور و مهر است، عنوان کرد: در شهر کرمانشاه چند منبع تأمین وجود دارد و سراب قنبر به‌عنوان یکی از منابع در سال گذشته 320 لیتر بر ثانیه آب‌دهی داشت که امسال به 61 لیتر بر ثانیه رسیده است.

کاکاوند با اشاره به اینکه چشمه آب طاقبستان نیز از 600 لیتر بر ثانیه به 70 لیتر بر ثانیه رسیده که آن‌هم به‌دلیل فشار کم به تصفیه‌خانه نمی‌رسد، گفت: تأثیر خشک‌سالی همچون زلزله یا سایر حوادث غیر مترقبه نیست و به‌صورت خاموش اثر می‌گذارد و به همین دلیل برخی آن را باور ندارند.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته بسیاری از مناطق ازجمله پاوه و جوانرود مشکل کم‌آبی داشتند، افزود: امسال هیچکدام از این مناطق مشکل نداشتند.

کاکاوند گفت: در سال 98 حدود 248 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شدند، درحالی که از پُربارش‌ترین سال‌ها بود، اما این امر امروز به کمتر از 130 روستا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه امسال 23 حلقه چاه حفر و وارد مدار شده است، عنوان کرد: حدود 9 میلیارد تومان پمپ تهیه شده و از طرف دیگر برای جبران سرقت‌ها سه‌ونیم میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال 1400 هنوز یک ریال به آبفا تخصیص داده نشده است، ابراز کرد: انتظار می‌رفت در این شرایط سخت به آبفا کمک شود، اما دستگاه‌های متولی توجهی به این موضوع نداشتند.

وی افزود: روز گذشته بخشی از اعتبارات ملی شامل 260 میلیارد تومان تخصیص داده شد، اما اعتبارات استانی ریالی تخصیص داده نشده است.

کاکاوند با بیان اینکه هرسال حدود یک تا یک‌ونیم میلیارد برای تنش آبی درنظر گرفته شده بود و برای امسال به 12/5 میلیارد تومان رسید، گفت: در زمینه آب روستاها با 600 میلیارد تومان اعتبار جهش چندبرابری رخ می‌دهد و با راه‌اندازی حدود 70 حلقه چاه، مخازن و شبکه توزیع بخش عمده مشکل آب شرب روستاها رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سامان‌دهی فاضلاب شهر کرمانشاه در مرحله تهیه اسناد است، بیان کرد: مدول دوم تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه امسال آغاز می‌شود و دو تصفیه‌خانه دیگر در سایر شهرستان‌ها به‌زودی افتتاح می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه زیرساخت آب شهر کرمانشاه متناسب با توسعه شهر نبوده است، گفت: ساخت‌وسازها بیشتر از جانب تعاونی‌ها به‌سرعت انجام شده، اما به افزایش ظرفیت مخازن و خط انتقال توجهی نشده است.

وی بیان کرد: در کرمانشاه 250 هزار متر مکعب مخزن و چهار هزار و 700 لیتر بر ثانیه آب نیاز است، اما اکنون سه هزار و 700 لیتر بر ثانیه آب و 129 هزار متر مکعب مخزن وجود دارد که 125 هزار متر مکعب آن در مدار قرار دارد و در برخی نقاط نیز به هم وصل نیستند.

کاکاوند با اشاره به اینکه یکی از آفت‌های استان انشعابات غیر مجاز است، گفت: اولویت جمع‌آوری این انشعابات با باغات است که در طول هفته گذشته 370 پرونده به دادسرا ارجاع شد.

شناسه خبر 44198