شناسه خبر:57167
1401/4/8 10:40:34

رئیس دادگستری اسدآباد از آزادی 19 زندانی مالی توسط خیرین اسدآبادی در سه‌ماهه گذشته خبر داد.

 احمد کاظمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفت تیر، با بیان اینکه در اسدآباد محکوم مالی زیر 50 میلیون تومان در زندان وجود ندارد، گفت: با استفاده از ظرفیت خوب خیرین و ایجاد صلح و سازش، این نوع پرونده‌ها مختومه شده‌اند.

وی کمبود نیرو را یکی از مشکلات قوه قضائیه دانست و افزود: متأسفانه این مهم باعث شده است دادگستری اسدآباد نیز کاهش نیرو را تجربه کند؛ به‌طوری که همکاران قضائی مجبور هستند وقت بیشتری را جهت رسیدگی به پرونده‌ها صرف کنند.

کاظمی با بیان اینکه درحال حاضر دادگستری اسدآباد به‌دلیل کمبود نیرو با 40 درصد ظرفیت اداری و 70 درصد ظرفیت قضائی خود درحال فعالیت است، اظهار کرد: اقدامات لازم از طریق دادگستری استان در این رابطه انجام شده و قرار است در آینده نزدیک 15 نفر نیروی اداری به دستگاه قضا شهرستان اضافه شود.

رئیس دادگستری اسدآباد میزان ورودی پرونده‌های دادگستری اسدآباد در بخش‌های مختلف چون شورای حل اختلاف، دادسرای عمومی و دادگاه عمومی را در یک سال گذشته جمعاً 25 هزار و 174 فقره دانست و گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران قضائی شهرستان در مدت یادشده به 24 هزار و 134 فقره پرونده رسیدگی شده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: پرونده‌های خانوادگی، اختلافات اراضی و تصرفات عدوانی و نیز در بخش کیفری توهین، سرقت و ضرب و جرح جزء بیشترین پرونده‌های دادگستری اسدآباد هستند.

وی اطاله دادرسی پرونده‌ها را یکی از معضلات دادگستری شهرستان دانست و افزود: تمام تلاش ما بر این بوده تا سرعت رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یابد.

کاظمی با اشاره به کاهش اطاله دادرسی پرونده‌ها، تصریح کرد: شعب کیفری شهرستان دارای موجودی معمول در سطح شعبات دادگستری بوده، اما در شعب حقوقی در بحث اطاله دادرسی دارای مشکل بودیم که با راه‌اندازی شعبه سوم حقوقی و همچنین افزایش تعداد رسیدگی‌ها در شعبات اول و دوم، کاهش چشمگیری در زمان رسیدگی به پرونده‌ها داشته است.

رئیس دادگستری اسدآباد افزود: درحال حاضر رسیدگی به پرونده‌های حقوقی به 75 روز کاهش یافته، درحالی که سابق بین پنج تا 6 ماه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در دادگستری شهرستان، خاطرنشان کرد: 95 درصد از ابلاغیه‌ها به‌صورت الکترونیک صادر می‌شود و تنها پنج درصد به شکل دستی است که این امر نیز به‌دلیل عدم همکاری شخص نسبت به ثبت در سامانه بوده و باید برگه ابلاغیه به‌صورت سنتی و دستی ارسال شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: رسیدگی الکترونیکی به پرونده‌های قضائی زندانیان سطح کشور که با ما دارای پرونده مشترک هستند و ملاقات‌های الکترونیک زندانیان از دیگر موارد استفاده از فناوری‌های نوین در دادگستری شهرستان به‌شمار می‌رود.

وی همچنین از الکترونیکی شدن برخی از پرونده‌های دادگستری شهرستان در آینده نه‌چندان دور خبر داد و گفت: در این رابطه به دنبال حذف پرونده‌های کاغذی هستیم، ابتدای امر از پرونده‌های سبک شروع می‌کنیم تا به تناوب تمامی پرونده‌های فیزیکی و کاغذی سیستمی شوند.

کاظمی با اشاره به تأکید رئیس دادگستری استان همدان بر ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده‌ها، تصریح کرد: در همین رابطه بستر کمیته معتذرین و مصلحین را در شهرستان برای ایجاد صلح و سازش و مصالحه در پرونده‌ها ایجاد کرده و این کمیته‌ها موجب آن شدند که از اردیبهشت‌ماه 1400 تا اردیبهشت‌ماه امسال ارزش ریالی مصالحه‌شده پرونده‌ها در بحث جنبه خصوصی جرم منتهی به صلح و سازش افزون‌بر 47 میلیارد و 703 میلیون ریال باشد و به‌عبارتی اگر این پرونده‌ها منجر به مصالحه نمی‌شد، باید نسبت به پرداخت این مبلغ اعم از دیه و موارد دیگر اقدام می‌کردند.

وی جلوگیری از پرداخت 6 میلیارد و 43 میلیون ریال در حق صندوق دولت، جلوگیری از 680 ماه حبس و جلوگیری از 489 ضربه شلاق را از پیامدهای خوب این دو کمیته در ایجاد مصالحه بین طرفین پرونده‌ها طی مدت فوق اعلام کرد.

کاظمی در خاتمه از همکاری و تلاش شبانه‌روزی کلیه همکاران در دستگاه قضا اسدآباد تقدیر و تشکر کرد.

شناسه خبر 57167