شناسه خبر:73921
1402/7/4 11:57:04

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: جذب هشت هزار و 100 نفر در استان برای شرکت در دوره‌های مختلف تحصیلی نهضت سوادآموزی با آغاز ثبت‌نام افراد محروم از نعمت سواد و کم‌سواد، هدف‌گذاری شده‌ است.

منوچهر توسلی‌کیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از ابلاغ دستورالعمل کلاس‌گذاری و توزیع حجم دوره‌های سوادآموزی در بین شهرستان ها، نواحی و مناطق استان خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید براساس ابلاغ سازمان نهضت سوادآموزی سه هزار و 600 نفر در دوره سوادآموزی، دو هزار و 500 نفر در دوره انتقال و دو هزار نفر نیز در دروه تحکیم سواد شرکت خواهند کرد که می‌توان 20 درصد از این حجم ابلاغی را برای ثبت‌نام افراد 50 تا 59 سال اختصاص داد.

وی با اشاره به حجم ابلاغی سال 1402 سازمان نهضت سوادآموزی به آموزش‌‌وپرورش استان همدان، افزود: معاونت سوادآموزی درنظر دارد با مشارکت دستگاه‌های عضو شورای پشتیبانی سوادآموزی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های درون و برون سازمانی نسبت به شناسایی، جذب و ثبت‌نام جامعه هدف اقدام کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه کلاس‌گذاری دوره‌های سوادآموزی از اول شهریورماه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت، گفت: شیوه کلاس‌گذاری در سال جاری نیز تلفیقی خواهد بود و در کنار آموزش‌های جاری، فعالیت‌های مکمل دیگری ازجمله اجرای آموزش مهارت رایانه، طرح خواندن با خانواده، نماز کلید بهشت و حلقه‌های کتاب‌خوانی نیز متناسب با دوره‌های سوادآموزی در سطح استان پیش‌بینی شده است.

توسلی‌کیا ادامه داد: طول دوره سواد 400 تا 550 ساعت و طول دوره انتقال 800 ساعت است که بی‌سوادان و کم‌سوادان پس از گذراندن این دوره‌ها و موفقیت در آزمون‌های پایانی، مدرک باسوادی خود را دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: همچنین دارندگان مدرک سوادآموزی که قصد ادامه تحصیل ندارند، می‌توانند با ثبت‌نام در دوره‌های تحکیم و گذراندن 200 ساعت آموزش حضوری و غیر حضوری، نسبت به تثبیت و ماندگاری سواد خود اقدام کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در درجه نخست «توسعه سواد» و درجه دوم «تعمیق سواد» مورد نظر بوده و نباید کار متوقف شود.

توسلی‌کیا ادامه داد: نرخ باسوادی استان در سال 1355 حدود 48 درصد بود و طبق آخرین سرشماری سال 1395 این نرخ به 95 درصد رسیده که نشان از جهش سواد و علم‌آموزی در همدان دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های سوادآموزی در سال تحصیلی آینده باشیم.

براساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر است که تعداد افراد بی‌سواد در استان حدود 49 هزار نفر اعلام شده است و هم‌اکنون با آموزش‌های داده‌شده، مهاجرت و فوت، حدود 16 هزار نفر بی‌سواد در استان پیش‌بینی می‌شود.

سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی‌ماه 1358 با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد.

 

شناسه خبر 73921