شناسه خبر:74535
1402/7/20 10:05:53
استقبال پرشور از شیخ مبارز؛

امام شیعیان آفریقا وارد تهران شد

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد شد و مورد استقبال مختلف مردم و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان نیجریه‌ای قرار گرفت.

 

 

هواپیمای حامل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه پیش از ظهر روز چهارشنبه در فرودگاه امام خمینی بر زمین نشست.

 

اقشار مختلف مردم و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان نیجریه‌ای از صبح امروز با حضور گسترده در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آماده استقبال و حضور «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در تهران بوده‌اند.

 

مردم با در دست گرفتن تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شیخ زکزاکی و پلاکاردها و نوشته‌هایی با مضامین «شیخ زکزاکی الگوی مسلمان واقعی»، «شیخ زکزاکی نماد اتحاد آفریقا»، «زکزاکی پیوند ایران و آفریقا» به استقبال آمده‌اند و شعارهایی مانند «مرگ بر آمریکا» «مرگ بر اسرائیل» و ندای «الله اکبر» سر داده‌اند.

 

ابراهیم زَکزاکی (زاده 1332 ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه. زکزاکی با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی، شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

 

چنان‌که زکزاکی گفته، وی هم‌زمان با انقلاب اسلامی در ایران (1357 ش)، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان اهل بیت (ع) در نیجریه، در دهه 1390 شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تَن رسیده است.

 

سه فرزند زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس 1393 ش، کشته شدند. همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله در شهر زاریا در سال 1394 ش بازداشت و زندانی شد. سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، و شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین به کشتار شیعیان در نیجریه اعتراض کردند. تجمعات و آیین‌هایی هم در ایران، آمریکا، استرالیا، سوئد و ترکیه، در اعتراض به عملکرد دولت نیجریه برگزار شد.

 

او و همسرش پس از 6سال حصر خانگی و زندان در 6 مرداد سال 1400 شمسی (28 ژوئیه 2021) از تمام موارد اتهامی تبرئه و آزاد شدند.

 

اولین خروج شیخ «ابراهیم زکزاکی» بعد از سال‌ها بیماری که پس از حمله دولت نیجریه زخمی و به بیماری‌های سخت دچار شده بود، جهت معالجه‌ای بود که با فشار سازمان‌های بین‌المللی و ملت‌های مسلمان به دولت نیجریه، حکومت نیجریه را ناچار به موافقت برای خروج وی به مقصد هند کرد و روز چهارشنبه با حضور در تهران برای دومین بار از این کشور خارج شده است.

 

لازم به ذکر است که اولین خروج شیخ «ابراهیم زکزاکی» بعد از سال‌ها بیماری که پس از حمله دولت نیجریه زخمی و به بیماری‌های سخت دچار شده بود، جهت معالجه‌ای بود که با فشار سازمان‌های بین‌المللی و ملت‌های مسلمان به دولت نیجریه، حکومت نیجریه را ناچار به موافقت برای خروج وی به مقصد هند کرد و امروز با حضور در تهران برای دومین بار از این کشور خارج شده است.

 

***تحول اسلامی را در آمریکا و اروپا ایجاد می‌کنیم

 

شیخ ابراهیم زکزاکی پس از ورود به تهران و با حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هشت سال اخیر من خانواده ام مورد امتحان الهی قرار گرفته بودیم و ما همیشه در حال آزمایش هستیم و طبق آیات قرآن که می‌فرمایند فکر نکنید که ما شما را رها کرده‌ایم بلکه شما همیشه در حال آزمایش هستید، ما در این سال‌ها آزمایش‌های سختی پس دادیم و بحمدالله پیروز شده‌ایم.

 

رهبر شیعیان نیجریه با ابراز امیدواری کرد که تحول اسلامی را در آمریکا و اروپا ایجاد کنیم گفت: امیدوار هستیم که انقلاب اسلامی ایران بتواند با مشی خود در همه دنیا تغییراتی ایجاد کند که زمینه برای ظهور هر چه زودتر حضرت مهدی فراهم شود.

 

***70 سال دلدادگی برای بیداری اسلامی از حسن‌البنا تا امام خمینی

 

گفتنی است؛ شیخ ابراهیم زکزاکی، قرآنی از حضرت امام هدیه گرفت و امام خطاب به او فرمود بروید و با این قرآن مردم نیجریه را به اسلام دعوت کنید و او با همین رهنمود جنبشی کم نظیر را راه‌اندازی کرد.

 

جایی که ندای امام خمینی بیش از پیش وجدان‌های جوانان اسلام را بیدار کرد و تبدیل به نقطه اتکا و امید مستضعفین جهان شد. دامنه بیداری اسلامی که حضرت امام آن را آغاز کرده بود البته محدود به جغرافیای ایران و همسایگان آن نمی‌شد و دعوت امام خمینی به قیام مستضعفین از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی فراگیر شده بود.

 

پیش از آغاز نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی جوانان دغدغه‌مند مسلمان که نمی‌خواستند به ایسم‌های جعلی انقلابی نزدیک شوند خود را تحت تأثیر جریانی می‌دانستند که می‌توان سید جمال‌الدین اسدآبادی را سرمنشا آن دانست. پس از سید، محمد عبده و پس از او حسن البناء که با یک واسطه شاگرد سید جمال و مؤسس اخوان المسلمین بود توانسته بودند روح‌های بیدار در جوامع اسلامی خصوصاً در خاورمیانه و آفریقا را جذب خود کنند. به همین دلیل است که ابراهیم جوان دلباخته جذبۀ حسن البناء و ابوالاعلی مودودی بود.

 

***دانشجویان طومار مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی را امضا کردند

 

دانشجویان نیز در حاشیه ورود رهبر شیعیان نیجریه به تهران طومار مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی را امضا کردند.

 

گفتنی است که در طومار امضا شده توسط دانشجویان آمده که ما دانشجویان و جوانان امضا کننده این طومار نیز اعلام می‌داریم که در این جنگ نابرابر رژیم منحوس و استکبار جهانی علیه اسلام و انسانیت آماده هر گونه مجاهدت در راستای نابودی این شر مطلق و نجات مردم مظلوم تحت فرماندهی مقام معظم رهبری هستیم تا زمینه ساز ظهور حضرت باشیم.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 74535