شناسه خبر:74894
1402/7/30 09:46:30

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان با تأکید بر حفظ بافت تاریخی هورامان، خواستار توقف ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط در این منطقه شد.

زاهد کریمی روز چهارشنبه در نشست رسیدگی به مشکلات شهر اورامان از توابع سروآباد اظهار کرد: منطقه جهانی هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌ و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ است که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می‌شود.

 

وی افزود: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به‌شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌ساخت دارد.

 

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان، بر حفظ و حراست از بافت تاریخی و سیما و منظر فرهنگی این سایت جهانی تأکید و اضافه کرد: صدور مجوزهای خارج از ضوابط حفاظت از بافت تاریخی به‌یکی از چالش‌های پایگاه منظر فرهنگی هورامان تبدیل شده است.

 

کریمی با اشاره به اینکه حفظ بافت هورامان به حفظ بافت سایر روستاها هم کمک خواهد کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری هورامان ضمن توجه به وضعیت این منطقه، مجوزهای خارج از ضوابط را متوقف کند.

 

وی اظهار کرد: کارشناس این پایگاه در شهرداری مستقر شده است تا مجوزهای ساخت‌وساز در هورامان با تأیید پایگاه و با رعایت و اعمال ضوابط حفاظت از بافت هورامان انجام شود.

 

در این جلسه بر احیای بازار قدیمی شهر هورامان و تبدیل آن به بازارچه صنایع‌دستی و تعریف مسیرهای جدید بازدید گردشگری در منطقه جهانی هورامان بحث و تبادل نظر شد.

 

 

 

 

شناسه خبر 74894