شناسه خبر:75054
1402/8/3 11:54:21

مسئول دفتر فنی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: مجتمع آموزشی 24 کلاسه طرح هشت هزار و 100 واحدی نهضت ملی مسکن اراک با عنوان سردار سلیمانی طراحی شد.

«مرتضی صیاد » روز سه‌شنبه افزود: 2 آموزشگاه ابتدایی 12 کلاسه در راستای تامین سرانه آموزشی شهرک شهید سلیمانی طرح نهضت ملی مسکن اراک با هشت هزار و 100 واحد مسکونی بر اساس آخرین استانداردهای کشور طراحی و در مرحله اجرا قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: این مجموعه آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان مسکن ملی واقع در شهرک شهید سلیمانی اراک در زمینی به مساحت چهار هزار و 838 مترمربع به صورت 2 آموزشگاه ابتدایی 12 کلاسه، با زیربنای سه هزار و 933 مترمربع در سه طبقه در قالب 24 کلاس درس، 2 آزمایشگاه، 2 کارگاه، 2 کارگاه کامپیوتر، 2 کتابخانه، 2 نمازخانه، یک سالن ورزشی و سایر فضاهای خدماتی و پشتیبانی طراحی و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اجرا می‌شود.

 

طراح مجتمع آموزشی شهرک شهید سلیمانی اراک نیز گفت: از محوطه مرکزی به عنوان یک کهن الگوی معماری ایرانی اسلامی در این طرح استفاده شده، تا علاوه بر دمیدن حال و هوای معماری ایرانی اسلامی به فضا، پیوستگی تاریخی، رعایت محرمیت، انتقال سبزینگی به فضای داخلی و ایجاد یک فضای واسط برای ارتباط حوزه‌های اداری در آموزشگاه‌ها دنبال شود.

 

«مهدی رجبی» افزود: بهره‌گیری از این الگو امکان استفاده حداکثری از نور و انرژی خورشید و کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی را در این مجتمع آموزشی فراهم می‌کند.

 

وی ادامه داد: برای هر آموزشگاه یک سالن بزرگ و درخور شکل‌گیری تعاملات و ملاقات‌های اجتماعی دانش‌آموزان در طرح گنجانده شده و به عنوان فضای تفریح در فصول سرد سال قابل استفاده‌ است.

 

طراح مجتمع آموزشی شهرک شهید سلیمانی اراک خاطرنشان کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانش‌آموزان فضای کتابخانه در مجاورت سالن این مجتمع و در تعامل با آن ایجاد می‌شود.

 

رجبی اظهار کرد: دسته‌بندی فضاهای آموزشی، کمک آموزشی، اداری و پشتیبانی، ورزشی و خدماتی در این مجتمع رعایت شده است و همچنین نمازخانه به صورت یک سالن چند منظوره در بالاترین طبقه قرار گرفته و از جایگاه ویژه‌ای در طرح برخوردار است.

 

وی گفت: در راستای ترویج فرهنگ ورزش و حفظ سلامت روح و جسم دانش‌آموزان یک سالن ورزشی در مجموعه پیش بینی شده که به صورت مشترک بین 2 آموزشگاه و با در نظر گرفتن نیازهای ورزشی مقطع ابتدایی طراحی شده است.

 

طراح مجتمع آموزشی شهرک شهید سلیمانی اراک افزود: در نمای طرح سعی‌شده از اقتدار و ابهت توده ساختمان کاسته و با توجه به مقطع تحصیلی دانش‌آموزان دعوت کنندگی، پذیرا بودن و صمیمیت در این فضا افزایش یافته و در مصالح و ترکیب‌بندی‌های نما به ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی از جمله رنگ، بافت، ریتم، مردم واری و ایمنی مورد توجه ویژه قرار گرفته‌ است.

 

 

شناسه خبر 75054