شناسه خبر:75137
1402/8/6 10:48:36

سپهرغرب، گروه کاردانش: نویسندگان، فعالان، روزنامه‌نگاران، فیلم‌سازان و کاربران عادی در سراسر جهان گفته‌اند پست‌های حاوی هشتگ‌هایی مانند «فلسطین را آزاد کنید» و «ایستادن کنار فلسطین» و همچنین پیام‌های اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل، در شبکه‌های اجتماعی سانسور و پنهان می‌شوند.

با تشدید جنایات اسرائیل در غزه، شبکه‌های اجتماعی کنترل خود را روی اخبار بیشتر کرده‌اند. اکنون نویسندگان، فعالان، روزنامه‌نگاران، فیلم‌سازان و کاربران عادی در سراسر جهان گفته‌اند که پست‌های حاوی هشتگ‌هایی مانند «فلسطین را آزاد کنید» و «ایستادن کنار فلسطین» و همچنین پیام‌هایی مبنی بر حمایت از فلسطینی‌های غیرنظامی کشته شده توسط نیروهای اسرائیلی، توسط این پلتفرم‌ها پنهان می‌شوند.

  ورود تمام‌قد اتحادیه اروپا برای سانسور فلسطین

در این میان اتحادیه اروپا از نخستین نهادهایی بود که با تهدید، سریعاً پلتفرم‌ها را مجاب کرد تا در مورد مطالب منتشرشده مربوط به تحولات فلسطین به این نهاد پاسخگو باشند. بعد از این تهدیدات، متا اعلام کرد اقداماتی ازجمله حذف محتوای حمایت از حماس در پلتفرم‌های خود را انجام می‌دهد. به گفته این شرکت بیش از 795هزار محتوای عبری یا عربی حذف یا به‌عنوان مزاحم علامت‌گذاری شدند.

برخی از کاربران اینستاگرام، اعلام کردند که متا خودسرانه پست‌هایی را که صرفاً مربوط به فلسطین است را حذف می‌کند. برخی دیگر گفتند استوری اینستاگرام آن‌ها به‌دلیل اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد تظاهرات لس آنجلس و منطقه خلیج سانفرانسیسکو در حمایت از فلسطین پنهان شده است. برخی از آن‌ها همچنین از وجود کلمه تروریست در کنار بیوگرافی اینستاگرام خود شکایت کردند.

میلیون‌ها کاربر اینستاگرام، شرایطی را تجربه می‌کردند مشابه آنچه در چهار سال گذشته به کاربران ایرانی تحمیل شده بود: حذف نام، عکس یا هر چیزی که نشانی از «حاج قاسم» داشته باشد. فقط این بار «آزادی فلسطین» جای سردار سلیمانی را گرفته بود.

در ادامه این محدودیت‌ها «عظمت خان» روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر در ایکس نوشت: «پس از انتشار یک استوری اینستاگرام در مورد جنگ غزه، حساب کاربری من مسدود شد. این یک تهدید برای جریان اطلاعات و روزنامه‌نگاری معتبر درباره جنگی بی‌سابقه است.»

«امیر الخطبگ»، بنیانگذار و سردبیر وب سایت خبری مازلم، که بر مسائل مسلمانان تمرکز دارد، متوجه شد که طی چند روز گذشته پست‌های این نشریه در اینستاگرام به میزان قابل توجهی کاهش بازدید داشته است. (1.2 میلیون قبل از اتفاقات فلسطین، به کمی بیش از 160هزار در هفته پس از آن)

وی افزود عمده‌ترین شکل سانسوری که اعمال می‌شود، هر حسابی است که در استوری‌ها و پست‌های اینستاگرام، کلمات کلیدی مانند فلسطین، غزه، حماس، حتی قدس و بیت‌المقدس را در کنار هشتگ‌هایی مانند «#فلسطین را آزاد کنید» ذکر می‌کند.

شبکه خبری قدس مستقر در فلسطین هم طی پستی در ایکس خبر داد که صفحه فیس بوک آن توسط متا به حالت تعلیق درآمد.

*گوگل حتی در محتوای تلگرام هم مداخله کرد

در ادامه سانسورها یوتیوب نیز به دیگر پلتفرم‌ها پیوست و آیوی چوی، سخنگوی یوتیوب در بیانیه‌ای گفت: « ما ده‌ها هزار ویدئوی مضر را حذف کرده‌ایم و صدها کانال را بسته‌ایم.»

اما عجیب‌ترین مورد به گوگل بر می‌گردد که از طریق فروشگاه برنامه‌های خود (گوگل‌پلی) در تلگرام دخل و تصرف کرده تا کانال‌های مربوط به حماس را از دسترس خارج کند. این اقدام در حالی صورت گرفت که مدیر تلگرام دو هفته پیش در مورد حذف نکردن محتواهای مربوط به جنگ، از پلتفرم خود دفاع کرده بود.

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه و بعد از درخواستی که اسرائیل از گوگل و اپل داشته است اکنون این دو شرکت نیز اعلام کردند که نقشه آنلاین ترافیک در سرزمین‌های اشغالی و غزه را غیرفعال کرده‌اند. این درخواست اسرائیل به این دلیل صورت گرفته تا تحرکات نیروهایش پنهان بماند.

پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) نیز از این قاعده مستثنی نشد و اتحادیه اروپا به ایلان ماسک ضرب الأجل 24 ساعته داد تا نسبت به آنچه آن‌ها «اطلاعات نادرست» می‌خوانند پاسخگو باشد. بعد از این اقدام اروپایی‌ها حساب‌های وابسته به حماس توسط ایکس حذف شدند. این شرکت گفت که حساب‌های تازه ایجاد شده وابسته به حماس را حذف و سیاست‌های خود را به‌روزرسانی کرده است.

  درخواست 48 سازمان برای احترام به اخبار فلسطین

48 سازمان، ازجمله 7amleh (حملة، مرکز عربی برای توسعه شبکه‌های اجتماعی که از حقوق جامعه مدنی فلسطین و عرب دفاع می‌کند) در این ماه، بیانیه‌ای صادر کردند و از شرکت‌های فناوری خواستند به حقوق فلسطین در طول اتفاقات جاری احترام بگذارند.

در این بیانیه آمده است: «ما نگران سانسور قابل توجه و نامتناسب صداهای فلسطینی از طریق حذف محتوا و پنهان کردن هشتگ‌ها، در میان سایر موارد نقض حقوق آن‌ها هستیم. این محدودیت‌ها در مورد فعالان، جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر تهدیدی جدی برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، آزادی تجمع و مشارکت سیاسی است.»

این نخستین‌بار نیست که رسانه‌های اجتماعی صدای فلسطینی‌ها را سانسور می‌کنند. گزارش مستقلی که یک سال پس از جنگ اسرائیل در غزه در سال 2021 توسط متا علنی شد، نشان داد که این شرکت تأثیر منفی بر حقوق بشر کاربران فلسطینی در زمینه‌هایی مانند آزادی بیان، آزادی اجتماعات، مشارکت سیاسی و غیره گذاشته است.

انسانیت حکم می‌کند که این شرکت‌ها نقش خود را در این لحظه حیاتی به رسمیت بشناسند و بدانند که حفظ جریان مداوم اطلاعات از فلسطین برای نجات جان انسان‌ها و کاهش تاثیرات حقوق بشری که سانسور می‌تواند داشته باشد، کاملا ضروری است.

به نظر می‌رسد همزمان با تنفس مصنوعی سران کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی، غول‌های فناوری دنیا نیز در یک چیز متحد شده‌اند: نمی‌گذاریم اسرائیل در فضای مجازی هم شکست بخورد.

شناسه خبر 75137