شناسه خبر:77654
1402/10/7 11:11:01

رئیس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از اجرای طرح‌های احیا و اصلاح مراتع در قالب طرح‌های کپه‌کاری، بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در دو هزار و 100 هکتار از اراضی ملی این استان خبر داد.

سعید الیاسی اظهار کرد: در راستای احیا و اصلاح مراتع، افزایش پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه و ظرفیت مراتع به‌منظور استفاده بهینه بهره‌برداران از علوفه مرتعی، در استان همدان طرح‌هایی درحال اجرا است.

وی اضافه کرد: طرح‌های احیا و اصلاح مراتع در قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در سه بخش با مشارکت و بهره‌گیری از توان جوامع محلی، از محل اعتبارات استانی و با بهره‌گیری از اعتبارات ملی، اجرا می‌شود.

رئیس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: طرح‌های احیا و اصلاح مراتع با بهره‌گیری از توان جوامع محلی تنها در مراتعی که به بهره‌برداران و دامداران مجاز احاله مدیریت شده، اجرا می‌شود.

الیاسی بیان کرد: کتابچه طرح مطالعاتی با عنوان طرح مرتعداری تهیه شده که عملیات‌ کپه‌کاری، بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در آن پیش‌بینی شده که به سه شیوه صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تعهدات اداره کل منابع طبیعی در اجرای طرح‌های یادشده با مشارکت بهره‌برداران، انجام یک‌هزار هکتار طرح‌های بیولوژیک در قالب کپه‌کاری با بذور گونه‌های مرتعی، 600 هکتار کشت گیاهان دارویی به روش کپه‌کاری و 500 هکتار عملیات بیومکانیک در قالب عملیات ذخیره نزولات با گیاهان مرتعی است.

رئیس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: طرح بیولوژیک با مشارکت بهره‌برداران به‌طور صددرصدی اجرا شده است و دو طرح دیگر حدود 80 درصد پیشرفت دارد.

الیاسی ادامه داد: اجرای طرح بیولوژیک در 370 هکتار از مراتع این استان با پیش‌بینی 12 میلیارد و 980 میلیون ریال برنامه‌ریزی شده که تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون ریال برای کپه‌کاری تخصیص یافته و از محل اعتبارات ملی نیز در مراتعی به وسعت 250 هکتار عملیات کپه‌کاری با انواع گونه‌های مرتعی و دارویی در دست اجرا است و این طرح‌ها 50 درصد پیشرفت دارد.

 

 

شناسه خبر 77654