شناسه خبر:79523
1402/11/28 11:27:55
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

تشکل‌های مردمی بازوهای عملیاتی کشور هستند

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه محقق شدن کار‌ها به‌صورت دسته‌جمعی و گروهی امکان‌پذیر است، بیان کرد: تشکل‌های مردمی بازوهای عملیاتی در ایران هستند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : سینا کلهر صبح پنجشنبه در مراسم افتتاحیه رویداد ملی جامعه‌پرداز استان همدان که در محل سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار شد، خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد کمک می‌کند قدمی در راه مأموریت‌های بزرگ کشور که نیاز به پیگیری دارند، برداریم.

وی با اشاره به اینکه مسئله فردگرایی و گرایش به تنهایی و تنها بودن در تمامی جوامع رواج یافته است، ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر اصالت منفعت و لذت نیز در کنار فردگرایی رواج یافته است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان منشأ اصلی فردگرایی را سبک زندگی غربی دانست و افزود: در 150 سال اخیر کشور‌های غربی با ترویج این مسئله در تمامی جوامع آسیب بسیار بزرگی را به عموم مردم وارد کردند.

کلهر روحیه جهادی، فداکاری و شهادت‌طلبی را از تفکرات ملت ایران بیان کرد و گفت: همین روحیه باعث شده است که مردم ایران در تمامی آزمون‌های بزرگ سربلند باشند و به‌راحتی شکست نخورند.

وی با اشاره به اینکه مسئله فردگرایی و تنها بودن باعث کم‌رنگ شدن ارتباط با اقوام، دوستان و همسایه‌ها شده است، خاطرنشان کرد: خانواده صرف داشتن همسر و فرزند نیست و نباید از کنار این مسئله به‌راحتی عبور کنیم که اگر عمو، خاله یا دایی از زندگی ما حذف شد و روابط کمی با آن‌ها داشتیم، هیچ مشکلی در زندگی نخواهیم داشت.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در کشور بلژیک تحقیقی در زمینه فردگرایی و تنها زندگی کردن انجام شده است، ادامه داد: بعد از انجام این تحقیق میدانی مشخص شد که 75 درصد از شهروندان هر سه‌سال یک‌بار به سراغ پدر و مادر خود می‌روند و 60 درصد دیگر نیز بعد از یک‌سال از طریق دوستان و اقوام متوجه می‌شوند که پدر یا مادر آن‌ها فوت کرده است.

کلهر با تأکید بر اینکه باید مواظب مسئله صله رحم و دیدوبازدید‌های خانوادگی و دوستانه باشیم که فاصله‌ای بین ما و عزیزانمان ایجاد نشود، بیان کرد: جمع‌های خانوادگی و دوستانه که در دین اسلام نیز از آن به صله رحم یاد می‌شود، یک حرکت بسیار مقدس است که از مسئله فردگرایی فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال نیز در قرآن کریم بر مسئله کار‌های دسته‌جمعی و گروهی تأکید کرده است، افزود: یکی از مصادیق اقدام‌های گروهی همین حضور در نماز جماعت بوده که خداوند ثواب آن را از نماز فرادا بیشتر قرار داده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ایده اجرای این رویداد را مربوط به سال 1390 دانست و بیان کرد: در آن سال که در بنیاد خاتم (ص) مشغول به خدمت بودم، به دنبال راهکاری می‌گشتم که بتوانیم از این طریق تشکل‌های مردمی را گِرد هم آورده و از ظرفیت‌های موجود آن‌ها استفاده کنیم.

کلهر اصالت منفعت را از دیگر آسیب‌های زندگی انسان‌ها دانست و گفت: اصالت منفعت یعنی اینکه فقط به فکر خودمان باشیم و هر چیزی که هست را فقط برای خودمان بخواهیم و به این فکر کنیم که فقط خودم باید پیشرفت داشته باشم؛ این مسئله نیز یک تفکر بی‌اساس و اشتباه بوده که در جوامع امروزی رواج یافته است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال نیز در خلقت زن و مرد برای هریک ویژگی‌های خاصی را مد نظر داشته است، ادامه داد: زن و مرد از جنس‌های متفاوتی آفریده شده‌اند واین گویای آن است که باید با هم و برای هم کار کنند و کار انفرادی تأثیر آنچنانی در جامعه نخواهد داشت.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن قدردانی از زحمات آقایان یامین‌پور و متقی‌فر برای اجرای این رویداد در سراسر کشور، بیان کرد: در این رویداد به دنبال آن هستیم که هم‌افزایی بین تشکل‌های مردم‌نهاد اتفاق افتاده و از ظرفیت‌های موجود برای یک عملیات مشترک استفاده شود.

کلهر با اشاره به اینکه ثواب یک کار مؤثر و مفید گروهی بیشتر از 10 کار دیگر است که به‌صورت تنهایی انجام شود، خاطرنشان کرد: در کشور ما براساس آمار‌های دریافتی از سازمان ثبت احوال تعداد 12 میلیون نفر جوان وجود دارد که تاکنون برای یک‌بار هم ازدواج نکرده‌اند که این آمار برای پسران 49-20 و برای دختران 49-15 سال است.

وی ارائه راهکار‌های مؤثر برای کاهش سن ازدواج و تشویق جوانان به ازدواج را از دیگر رویکرد‌های این جشنواره دانست و گفت: تشکل‌های مردمی باید به دنبال این باشند که آمار مربوط به عدم ازدواج در جوانان را کاهش داده و آمار آن‌ها را جهت ارائه بازخورد ثبت و ضبط کنند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نقطه قوت و قدرت جمهوری اسلامی ایران را در جریان مردمی بیان کرد و افزود: دولت مردمی به دنبال این است که از ظرفیت مردم در تمامی جنبه‌ها استفاده شده و توجه به ظرفیت مردم را در دستور کار دارد.

کلهر با بیان اینکه در سازمان‌های مردم‌نهاد کار برای تسهیل‌گری در امورات مردم انجام می‌شود، ادامه داد: وظیفه دولت نیز آن است که این تشکل‌ها را رشد داده و حمایت کند و در برنامه وزارت ورزش و جوانان نیز این مهم مد نظر باشد که بخشی از تشکل‌های فعال مردم‌نهاد را در سطح بین‌الملل معرفی کنیم.

وی تهاجم فرهنگی علیه خانواده‌ها را بزرگ‌ترین تهاجم دشمن در سال‌های اخیر دانست و گفت: با تمامی این مسائل هستند خانواده‌هایی که پای اصول خود ایستادگی کرده و از عفت و حجاب زینبی دفاع می‌کنند.

کلهر در پایان ضمن قدردانی از زحمات عوامل برگزارکننده این مراسم، افزود: در طول این رویداد قرار است به‌صورت چهره به چهره با تمامی شرکت‌کنندگان صحبت کرده و از نزدیک در جریان روند اجرای برنامه‌های آن‌ها قرار بگیریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تعداد 39 سمن در این رویداد حضور خواهند داشت، ادامه داد: این رویداد ملی با هدف تمرین عملیات مشترک به مدت دو روز در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار خواهد شد.

علی حقیقی برگزاری این رویداد را مهم‌ترین راهکار برای معارفه و هم‌افزایی بین سمن‌ها دانست و گفت: این رویداد با هدف حل مسئله براساس بوم مسائل استان در سه محور خانواده و ازدواج، جمعیت و فرزندآوری و هویت زن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه رویداد مذکور به همت وزارت ورزش و جوانان و با مشارکت بنیاد ملی خانواده در سراسر استان‌ها برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این رویداد گروه‌های جهادی، مؤسسه‌های فرهنگی، کنشگران جمعیت و ازدواج حضور دارند که بعد از معارفه و هم‌افزایی، به دنبال اجرای برنامه‌های مشترک باشند.

حقیقی از فعالیت سمن‌های فعال در سه حوزه مرتبط با این رویداد در تمامی شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: در شهرستان همدان 53 گروه، بهار 12 گروه، رزن و درگزین 12 گروه، کبودراهنگ 18 گروه، اسدآباد هفت گروه، تویسرکان 17 گروه، ملایر 38 گروه و نهاوند 29 گروه در زمینه خانواده و ازدواج، جمعیت و فرزندآوری و هویت زن مشغول به فعالیت هستند.

شناسه خبر 79523