شناسه خبر:79687
1402/12/1 11:35:47

سپهرغرب، گروه گردشگری - شهره کرمی: پیست اسکی همدان که یکی از فضاهای گردشگری در فصل زمستان است، همچنان بلاتکلیف و در انتظار متولی بوده و راه دسترسی به آن مسدود است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : گردشگری این صنعت بدون دود که امروزه در جهان جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و بسیاری از کشورها از آن طریق درآمدزایی می‌کنند، دارای انواع مختلفی است؛ یکی از انواع این صنعت، گردشگری زمستانی است که تاکنون در کشورهای سردسیر برگزار شده و در سطح جهان مخاطبان خاص خود را دارد.گردشگران زیادی در سطح جهان برای ورزش اسکی به چنین مناطقی سفر می‌کنند و حتی در برخی کشورها مسابقاتی در این خصوص برگزار می‌شود؛ در برخی مناطق سردسیر جهان نیز برای چنین ظرفیت‌هایی امکانات مختلفی درنظر گرفته‌اند.

بخشی از گردشگری زمستانه به گردشگران خارجی و بخشی به گردشگران داخلی وابسته بوده، بنابراین نیاز است تا فضاهای گردشگری برای این مهم فراهم باشد تا جوامع محلی نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ همچنین بخشی از چنین فضاهایی برای برگزاری مسابقات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همدان نیز ازجمله شهرهایی است به‌دلیل وجود کوهستان الوند و پیست اسکی تاریکدره، می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری ورزشی باشد تا افراد در کنار کوهنوردی و صخره‌نوردی، بتوانند در فصل زمستان از پیست اسکی آن استفاده کنند. البته این مکان تنها مختص این فصل نیست و می‌تواند در فصل تابستان نیز میزبان افرادی که علاقه‌مند به اسکی روی چمن هستند، باشد. البته افرادی که به همدان سفر کنند، می‌توانند از مناطق بکر طبیعی و خوش‌آب‌وهوا و فضاهای تاریخی نیز بازدید کنند.

با توجه به اینکه گردشگری ورزشی امروزه به‌عنوان یکی از شاخه‌های این صنعت معرفی شده و کشورهای مختلف با توجه به ظرفیت‌های خاص خود از آن بهره می‌برند، برای اطلاع از وضعیت این موضوع در همدان با علیرضا حقیقی، مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و علی فکری، رئیس پلیس راه استان همدان و سپس درخصوص گردشگری زمستانی با سیدفرخ میرشاه‌زاده که دکترای حرفه‌ای مدیریت گردشگری دارد و ارزیاب کیفیت خدمات و تأسیسات گردشگری است، گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌‌خوانید:

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان اینکه پیست اسکی تاریکدره از قبل با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود، اظهار کرد: یکی از این موارد دستگاه برف‌کوب آن بود که با توجه به نبود قطعه آن، چندین‌سال بی‌استفاده مانده بود و سال گذشته تأمین اعتبار و قطعه آن به همراه یدک تهیه و دستگاه راه‌اندازی شد؛ این دستگاه سال گذشته نیز به مدت دو هفته مورد استفاده قرار گرفت.

علی حقیقی با اشاره به اینکه رستوران این فضا که مخروبه شده بود نیز بازسازی شده است، افزود: مناقصه و مزایده آن برگزار شد و اکنون در اختیار بهره‌بردار بوده و درحال ارائه خدمات است.

وی در ادامه عنوان کرد: تمام تجهیزات نیز در اختیار هیئت اسکی است و خوابگاه موجود در این منطقه هم جزء مصوبات سفر ریاست جمهور قرار گرفت و 6 میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده است؛ از این اعتبار سال گذشته سه میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و خوشبختانه هم‌اکنون نزدیک به 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما با توجه به شرایط سرما، امکان کار کردن در آنجا وجود ندارد.

حقیقی افزود: با تخصیص مابقی این اعتبار، سه طبقه این خوابگاه برای اسکان ورزشکاران مهیا خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل این پیست مسیر آن است، اظهار کرد: جلسات متعددی در این خصوص در استانداری همدان و در اداره کل ورزش و جوانان استان تشکیل شده است و راهداری پای کار بوده، اما نیازمند همراهی سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری و پلیس راهور هستیم تا این ظرفیت بی‌نظیری که در استان وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

حقیقی در بخش دیگر سخنان خود درخصوص ورزش‌های زمستانه افزود: ورزش‌های زمستانه همانند دیگر ورزش‌ها برای ما حائز اهمیت هستند و درصورتی که مسیر پیست اسکی توسط شهرداری بازگشایی شود، ما آمادگی برقراری ورزش اسکی را در آن فضا داریم و دستگاه برف‌کوب ما آماده است.

وی درخصوص ورزش‌های زمستانه و ایجاد فضایی امن با کمک سایر دستگاه‌ها در شهر برای انجام ورزش‌هایی همچون تویوپ‌سواری تصریح کرد: این ورزش خطرناک است و ایمنی ندارد و درصورت بازگشایی پیست مردم می‌توانند از فضای پیست اسکی که امنیت بیشتری دارد، استفاده کنند.

رئیس پلیس راه استان همدان نیز با بیان اینکه محور پیست اسکی و گنجنامه به‌دلیل ناایمن بودن مسدود شده است، گفت: ما به‌عنوان متولی ایمنی راه آن را مسدود می‌کنیم.

علی فکری با اشاره به اینکه این موضوعات در جلسات کمیسیون ایمنی نیز مطرح شده است، اظهار کرد: اگر این راه ایمن شود و درصورتی که مثلاً اداره کل ورزش و جوانان استان همدان مسئولیت ایمنی راه را قبول کند و پیگیری آن را انجام ‌دهند، ما حرفی برای بازگشایی نداریم و مسدود شدن این جاده تنها برای ایمنی است.

وی تصریح کرد: راهداری قبول نمی‌کند راه را بازگشایی کند؛ درصورتی که اداره کل ورزش و جوانان استان همدان خود با برف‌روب این فضا را پاک‌سازی و ایمن‌سازی کند و امکان ریزش بهمن و سنگ را رد کند، ما نیز حرفی نداریم.

فکری تأکید کرد: اگر ایمنی آن جاده تأمین نشود، ما اجازه نخواهیم داد بازگشایی شود. درصورتی که اداره کل ورزش و جوانان استان همدان یا راهداری مسئولیت تأمین ایمنی آن را به عهده بگیرند، اجازه خواهیم داد این جاده بازگشایی شود.

وی تصریح کرد: ما موافق بازگشایی این جاده و استفاده از ظرفیت ورزشی آن هستیم، اما به شرطی که ایمنی آن تأمین شود؛ با بارش برف مردمی که به این جاده رفته‌اند، آنجا گیر افتاده‌اند و هیچ وسیله‌ای برای نجات آن‌ها وجود ندارد. دیگر موضوع بحث دیواره‌ها، سقوط و ریزش سنگ و بهمن است که باید توسط مسئولین مربوطه تدابیری برای آن‌ها اندیشیده شود.

وی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه تا زمانی که این راه ایمن نشود و جان مردم در خطر باشد بازگشایی نخواهد شد، گفت: درحال حاضر متولی این جاده اداره راه است که امکانات ایمن‌سازی آن را ندارد و اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز فعلاً اقدامی در این خصوص نکرده است.

یک فعال و مدرس گردشگری نیز با بیان اینکه اسکی یکی از ورزش‌های لوکس و تفریحی است، اظهار کرد: درست است که این ورزش یک رشته حرفه‌ای به حساب می‌آید، اما به‌لحاظ بازار گردشگری غالباً گردشگر حوزه لاکچری و تفریحی از این نوع ورزش استقبال می‌کند.

سیدفرخ میرشاه‌زاده با اشاره به اینکه ما همیشه مدعی این موضوع بوده‌ایم که کشور چهارفصلی هستیم، گفت: این شرایط یک‌سری امکاناتی را برای ما مهیا می‌کرد که متأسفانه طی سنوات اخیر شاهد آن هستیم که فصل‌ها درحال تغییر هستند و چنین مفهومی را نمی‌توان برای آینده ایران تصور کرد.

وی با عنوان اینکه جذابیت و کشش‌پذیری این ورزش به حدی است که کشورهای بیابانی مثل امارات سالن سرپوشیده اسکی می‌سازند، افزود: این مهم نشان‌دهنده آن است که بازارش چنین کششی را داشته و مخاطب تقاضای آن را دارد و به تناسب آن سرمایه‌گذار در آن حوزه سرمایه‌گذاری کلان و اساسی خواهد کرد.

این مدرس حوزه گردشگری گفت: باید دید که آیا ورزشی مثل اسکی با عرف اجتماعی ما و انتظارات فکری ما سازگاری دارد یا خیر؟ آیا کسی که برای انجام این ورزش مراجعه می‌کند، با الگوی اعتقادی ما سازگاری پیدا می‌کند یا خیر؟ این موارد چالش‌هایی است که در این حوزه وجود دارد و باعث می‌شود با این سؤال که آیا می‌توان به اسکی به‌عنوان یک فرصت مناسب در عرصه گردشگری نگاه کرد یا خیر، مواجه شویم.

میرشاهزاده با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: پیست سپیدان شیراز و دربندسر تهران، ازجمله پیست‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و در آن‌ها برف مصنوعی نیز تولید می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه ما در کشور پیست‌های مطرحی همچون آلوارس، دیزین و سایر فضاها را شاهدیم، افزود: اما متأسفانه چون اعتقادی به گردشگری ورزشی لوکس نداریم، هیچ تحول سازنده‌ای در حاشیه این پیست‌های ارزشمند به وقوع نپیوسته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در امارات و قطر شاهد احداث پاتیناژ روی یخ (اسکیت روی یخ) وسط بیابان هستیم؛ نمونه این ورزش در تهران و در محل ایران‌مال در ابعاد کوچک احداث شده است.

میرشاهزاده با تأکید بر اینکه ما فرصت‌های بسیار زیادی در عرصه صنعت گردشگری داریم، گفت: اما آنچه حائز اهمیت است این است که باید دید آیا اعتقادی به صنعت گردشگری داریم یا خیر؟ چراکه بسیاری از کشورها اقدام به ساخت زیرساخت مصنوعی کرده و جاذبه را خلق می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ما وفور جاذبه گردشگری وجود دارد، ابراز کرد: تپه‌های پیرامون همدان در زمان بارش برف همه ظرفیت‌های گردشگری را دارند، اما اینکه ما چرا نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و دلیل عدم استفاده از این فرصت چیست؟ مسئله است.

این فعال حوزه گردشگری دیگر موضوع مهم در این عرصه را تمایل جامعه به استفاده از خدمات گردشگری ارزان‌قیمت عنوان کرد و افزود: این خدمات گردشگری ارزان‌قیمت ماهیتی را به‌وجود می‌آورد که اجازه نمی‌دهد تا در عرصه تحول گردشگری نقش اثربخشی را ایفا کنیم.

میرشاهزاده در پایان تصریح کرد: یک موضوع این است که ما به‌لحاظ سیاسی- اعتقادی به توسعه گردشگری اعتقاد نداریم و موضوع دیگر اینکه به‌لحاظ اجتماعی نیز جامعه ما فرهنگ گردشگری را ندارد و تا این دو بستر مهیا نشود، هر سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه خواهد بود؛ پس نیاز است این چالش‌ها را حل کنیم و بعد به دنبال سرمایه‌گذاری در این عرصه باشیم.

همدان دارای ظرفیت‌های مختلف گردشگری است که در نوع خود بی‌نظیر هستند؛ دامان الوند زیبا در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد، الوند ازجمله مقاصدی است که در همه فصول کوهنوردان زیادی میهمانش می‌شوند.

همدان با دارا بودن پیست اسکی تاریکدره می‌تواند در فصل زمستان فضای مناسبی را برای علاقه‌مندان فراهم آورد، برای این فضا اعتبارات خوبی درنظر گرفته شده است و ماشین برف‌کوب و رستوران آن تعیین تکلیف شده‌اند، اما مسئله اصلی که هنوز تعیین تکلیف نشده است، راه دسترسی به آن بوده که امید است هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

شناسه خبر 79687