شناسه خبر:80617
1402/12/23 13:00:09

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: کشورهای نفتی خیلی تمایلی به گزارش‌های مرتبط با کاهش انتشار آلاینده‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند تهیه گزارش‌ها به سمت راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم سوق پیدا کند.

سحر تاج‌‌بخش با اشاره به هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) اظهارکرد: تقریبا حدود 190 کشور عضو این هیئت هستند و اطلاعات خود را در سامانه‌های بین‌المللی در اختیار مجامعی مثل IPCC قرار می‌دهند تا بتوانند گزارش‌های بین‌المللی را از روی آن تهیه کنند.
وی با بیان اینکه IPCC دارای سه کارگروه است، گفت: کارگروه اول آن مربوط به اصول علمی فیزیکی است. با استفاده از همین اطلاعات و داده‌ها تغییر اقلیم را که شامل تغییرات دما، بارش و رطوبت خاک می‌شود را بررسی می‌کند و در جلدهای بعدی پیامدها و میزان آسیب‌پذیری‌ها، راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم را توضیح می‌دهد و به کشورها ارائه می‌دهد.
رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: سه جلد گزارش با حجم بسیار زیاد تولید و خلاصه آن برای سیاستگذاران آن کشورها تهیه می‌شود. هر کشوری می‌تواند گزارش‌ها را برای خودش ترجمه کند و در اختیار سیاستگذاران و تصمیم‌گیران سیاسی خود قرار دهد. ما هم این کار را در ایران انجام دادیم و اطلاعات جامعی برای سیاستگذاران در سه جلد آماده شده است که در اختیار تمام دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های مرتبط قرار خواهیم داد.
تاج‌ بخش در ادامه گفت: نکته بسیار مهم در IPCC این است که حدود 12 هزار دانشمند در سراسر دنیا به‌صورت داوطلبانه و بدون دریافت هزینه در تهیه این گزارش‌ها مشارکت داشته‌اند و این کار یک همکاری و مشارکت بین‌المللی است. همکاران ما هم در سال‌های اخیر جزو مولفان آن در بخش‌های مربوط به خودمان بوده‌اند همچنین امسال هم توانستیم یکی از همکاران دانشگاه سمنان را به عضویت کمیته IPCC درآوریم تا در در این کمیته با اظهار نظرهایی که مربوط به کشور ایران است، دخالت بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه اظهار کرد: امسال اجلاس IPCC در کشور ترکیه به‌منظور آماده‌سازی گزارش هفتم برگزار شد. تقریباً بین چهار تا پنج سال زمان لازم است تا گزارش‌ها آماده شود. در این خصوص همکاران هواشناسی هم قطعاً مشارکت خواهند داشت.
تاجبخش اضافه کرد: کشورهای نفتی خیلی تمایلی به گزارش‌های مرتبط با کاهش انتشار آلاینده‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند تهیه گزارش‌ها به سمت راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم سوق پیدا کند که این اتفاق افتاد و مقرر شد علاوه بر راهکارهایی که در IPCC به‌طور روتین تهیه می‌شود، یک گزارش مشخص برای سازگاری با تغییر اقلیم برای کشورها آماده شود.
وی درباره راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم گفت: موارد بسیار زیادی را دربرمی‌گیرد و یکی از شناخته‌شده‌ترین و دم دست‌ترین آن بهره‌گیری از انرژی‌های پاک است که ما هم در کشور از آن استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های انرژی بادی وانرژی خورشیدی حتی انرژی امواج دریا یکی از راهکارهایی است که استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد بنابراین در حال حاضر در دنیا بسیار طرفدار دارد و کشورهای بسیار زیادی به خصوص در اروپا در این جهت تلاش می‌کنند.
رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: بعد از آغاز جنگ اوکراین منابع گازی اروپا مقداری کاهش یافت و سیاست به سمت استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های برگشت پذیر رفت و توانستند حدود سه درصد از منابع انرژی برق خود در این مدت کوتاه را به سمت استفاده از این ظرفیت ببرند تا هم وابستگی آن‌ها به گاز کاهش یابد و هم در آلوده کردن محیط زیست سهم کمتری داشته باشند.
تاجبخش ادامه داد: در کشور ایران ظرفیت خیلی خوبی در بخش انرژی‌های خورشیدی و انرژی‌های بادی داریم و با سیاستگذاری‌هایی که از سوی نهادهای مرتبط ازجمله سازمان محیط زیست، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت صمت انجام می‌شود، که اصلی‌ترین حوزه‌های تأثیرگذار بر اقلیم هستند، بتوانیم به سمت انرژی‌های نو حرکت کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم در مدیریت منابع فسیلی بهتر عمل کنیم.

شناسه خبر 80617