شناسه خبر:80671
1402/12/26 10:49:06

سپهرغرب، گروه خبر: حاشیه راه‌های همدان در آستانه ورود به سال جدید، از زباله‌ها پاک‌سازی شد تا طبیعت مهربان برای ورود به سال جدید نونوار شود.

برای سومین سال متوالی پویش و اقدام ملی «مسیر سبز- ایران پاک» با هدف پاک‌سازی طبیعت به‌ویژه در حاشیه راه‌های ارتباطی اجرا شد.

روز پنجشنبه و در آستانه نوروز 1403، شماری از کارکنان محیط‌زیست در کنار عوامل راهداری، شهرداری و واحدهای صنعتی حدود 10 کیلومتر از حاشیه راه‌های جاده همدان را از زباله پاک‌سازی کردند.

رهاسازی پسماند در حاشیه راه‌ها همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های زیست‌محیطی مورد توجه دوست‌داران محیط‌زیست بوده و در این راستا از سال 1400 پویشی به‌منظور پاک‌سازی و احیای طبیعت از زباله در پایان اسفندماه و در آستانه ورود به سال جدید آغاز شد.

این اقدام نمادین یک کار فرهنگی برای جلب نظر و آگاه کردن مردم درباره آثار سوء و زیان‌بار رهاسازی زباله در طبیعت است، وگرنه با یک یا چند روز فعالیت نمی‌توان طبیعت را از آفت زباله نجات داد.

دراین‌باره مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: محیط‌زیست محل‌های تجمع و تمرکز انسانی در جاده‌ها شامل مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، عوارضی‌ها و پاسگاه‌های پلیس راه به کانون انباشت زباله تبدیل شده است.

سیده‌مریم محمدی افزود: خانواده‌ها هنگام اتراق و حضور در اماکن یادشده به‌جای مدیریت پسماند، زباله را بی‌محابا در طبیعت رها می‌کنند؛ غافل از اینکه طبیعت محل زیست جانداران است و باید در نظافت آن همانند تمیزی خانه مسکونی تلاش شود.

وی بیان کرد: رهاسازی زباله در حاشیه راه‌ها منظره‌ای زشت و نازیبا را به‌جای طبیعت سرسبز و بهاری برای رانندگان و مسافران عبوری از جاده‌های استان همدان به نمایش می‌گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه جذب پلاستیک بیش از 500 سال طول می‌کشد، افزود: آلودگی آب، از بین رفتن خاک و به خطر افتادن جان حیات وحش به‌علت تغذیه زباله، از دیگر آثار منفی رهاسازی زباله در طبیعت است.

محمدی ادامه داد: مسافران عبوری از مسیرهای شریانی استان همدان با نزدیک شدن به مرکز استان به‌جای لذت بردن از طبیعت سرسبز و زیبای این استان، شاهد زباله‌های رهاشده در حاشیه جاده هستند.

   قانون مدیریت پسماند اجرایی شود

وی اظهار کرد: ماده هفت قانون مدیریت پسماند وظایف هریک از دستگاه‌ها در مدیریت پسماندهای عفونی، عادی، ویژه، صنعتی و امثالهم را مشخص کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: بیشترین چالش این مجموعه در زمینه مدیریت پسماندهای خارج از حریم شهر و روستاها به‌خصوص حاشیه راه‌ها است.

محمدی تأکید کرد: براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند متولی پسماند خارج از حریم شهر، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها هستند که انتظار می‌رود در انجام تکالیف محوله اهتمام ورزند.

وی با بیان اینکه وجود و انباشت زباله در حاشیه راه‌ها بار روانی دارد، افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست براساس قانون تنها مکلف به نظارت بر حُسن اجرای قوانین است و با خاطیان برخورد قانونی می‌کند.

شناسه خبر 80671