شناسه خبر:81514
1403/1/30 18:43:22

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری موسیقی «شب‌های تاک» با حضور اساتید مطرح و برجسته کشوری و با هدف رشد و اعتلای فرهنگ موسیقی ناب ایران‌زمین به مدت یک هفته در جهان‌شهر ملایر برگزار می‌شود.

«فرشاد کشاورزیان» روز پنجشنبه اظهار کرد: این جشنواره برای نخستین‌بار به مدت یک هفته از ششم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر برگزار خواهد شد.

وی با قدردانی از حمایت‌های فرماندار ویژه ملایر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و پیگیری سایر مسئولان برای اجرای این جشنواره، افزود: این جشنواره موجب شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در راستای سیاست‌های دولت خدمت‌گزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر برگزاری جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» را در راستای شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالت‌محوری دانست و بیان کرد: تمرکززدایی یکی از شاخصه‌های عدالت‌محوری است که بر این اساس برنامه‌ها و رویدادهای ملی و استانی در شهرستان‌ها نیز برگزار شود.

کشاورزیان ادامه داد: این جشنواره شامل پنج بخش اجراهای صحنه‌ای موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و متنوع با موضوعات مختلف شعر، موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تورگشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر در راستای استفاده از ظرفیت بزرگ گردشگری و هنری ملایر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات ملایر است.

وی با بیان اینکه دومین دوره نمایشگاه ساز با توجه به ظرفیت بالای این شهرستان برپا خواهد شد، بیان کرد: درحال حاضر 250 کارگاه سازگری در این شهرستان فعال است که برای بیمه تعداد زیادی از این هنرمندان اقدام کردیم و افرادی که مجوز کارگاه، نمونه آثار و مهر داشته باشند، می‌توانند با عضویت در صندوق اعتباری هنر، از خدمات و حمایت‌های آن برخوردار شوند.

* 14 اجرای صحنه‌ای در جشنواره «شب‌های تاک»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر یادآور شد: جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار می‌شود که یک جشنواره در سطح منطقه‌ای است و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور دارند.

کشاورزیان همچنین به جدول زمان‌بندی جشنوراه اشاره و بیان کرد: 6 اردیبهشت‌ماه آیین افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار و در روزهای بعد از ساعت 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که درمجموع 12 کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این کارگاه‌ها با موضوعات پیوند شعر و موسیقی، تأثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب‌شناسی، فیزیک سوت و وگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول گفت: اجراهای صحنه‌ای نیز هرشب در دو سانس از ساعت 18 تا 19:30 و 20 تا 21:30 شب اجرا می‌شوند و به مدت هفت شب 14 اجرای صحنه‌ای خواهیم داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر با بیان اینکه در ایام برگزاری جشنواره از ساعت 14 تا 16 عصر هر روز تورگشت شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر برگزار می‌شود، افزود: برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره با کیفیت و نظم و انضباط خوب، کمیته پنجگانه تشکیل دادیم.

* بسترسازی معرفی ملایر به‌عنوان «پایلوت سازسازی ایران»

کشاورزیان ازجمله اهداف و رویکردهای برگزاری جشنواره موسیقی به رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام‌گرفته از فرهنگ و هنر ناب ایرانی مبتنی بر اصالت‌های ملی قومی و منطقه‌ای براساس نیازهای فرهنگی کشور، حفظ، احیا و ترویح و صیانت از موسیقی اصیل ایرانی و گسترش ابعاد مختلف موسیقی در متن زندگی مردم از ترانه‌ها و لالایی‌های مادران گرفته تا عزاداری‌ها و جشن‌ها، اشاره کرد.

وی شناسایی ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و تقویت جریان عمومی موسیقی، ایجاد فرصتی برای بروز استعدادهای هنرمندان موسیقی، شناسایی نخبگان این عرصه، کمک به تولید و شناسایی آثار فاخر موسیقیایی در جامعه و تقویت هوش شنیداری در ارتقای سلیقه شنیداری مردم در جامعه، حمایت و معرفی هنرمندان بومی، سازگران و سازندگان ساز در ملایر و تعامل و معاشرت بیشتر سازندگان و نوازندگان و آشنایی نسل جدید به‌ویژه کودکان و نوجوانان با انواع سازها و حفظ و ترویج فرهنگ غنی موسیقیایی را از دیگر اهداف برشمرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم ما در برگزاری جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»، برندسازی، طراحی سایت و فروش اینترنتی ساز و بسترسازی و معرفی جهان‌شهر ملایر به‌عنوان «پایلوت سازسازی ایران» است و پیگیری‌های لازم را برای کسب مجوزهای لازم انجام می‌دهیم.

کشاورزیان از دیگر اهداف این جشنواره درک پیوند شعر و موسیقی ایرانی و آشنایی مخاطبان و هنردوستان با زوایایی مختلف و مغفول شعر و موسیقی ایران، توجه به جنبه پُراهمیت آموزش‌وپرورش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات جذاب شعر، موسیقی و سازسازی، توجه به ورود و جذب گردشگر به جهان‌شهر ملایر، معرفی صنایع دستی ملایر و استفاده از ظرفیت فراوان توریسم هنری اشاره کرد.

وی گفت: هدف ما این است با برگزاری جشنواره موسیقی، شادی و نشاط عمومی و فضاسازی و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای سطح مشارکت مردمی در رویدادهای فاخر هنری ایجاد شود و حس زیبایی‌طلبی و کاهش جرم، بزه و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش یابد.

شهرستان ملایر از ششم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81514