شناسه خبر:14611
1398/9/12 10:07:26
با رعایت بهداشت فردی و جمعی؛

مراقبت از خود در زمان شیوع آنفلوآنزا

سپهرغرب، گروه سلامت: این‌روزها خبرهای مختلفی درباره شیوع بیماری آنفلوآنزا در جامعه منتشر می‌شود، برخی خبرها حکایت از مرگ‌ تعدادی از هم‌وطنان دارد که موجب نگرانی بیشتر می‌شود، اما به‌راستی این بیماری چیست؟ آنفلوآنزا یک بیماری واگیردار است که توسط نوعی ویروس آراِن‌اِی منتقل می‌شود. ویروسی که بر پرندگان و پستانداران تأثیرگذار است؛ از آنجایی که انسان یک پستاندار بوده، بیماری آنفلوآنزا در انسان نیز به‌وجود می‌آید. این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد، تب، ضعف و بی‌حالی و درد‌های ماهیچه‌ای می‌شود؛ در موارد حاد این بیماری در خردسالان، باعث سینه‌پهلو است. همچنین آنفلوآنزا دارای سه گروه به نام‌های A، B و Cاست. انواع دیگر این آنفلوآنزا می‌تواند به نام‌های آنفلوآنزای پرندگان، آنفلوآنزای خوکی و غیره باشد.

      کمتر از 5 درصد مردم نیاز به تزریق واکسن «آنفلوآنزا» دارند

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه کمتر از پنج درصد مردم نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند، گفت: مهم‌تر از تزریق این واکسن، رعایت بهداشت فردی و جمعی است.

علیرضا رئیسی اظهار کرد: توصیه اکیدم این است که تزریق واکسن آنفلوآنزا اصلاً لزومی ندارد؛ مگر برای افراد پُرخطر شامل سالمندان، مادران باردار، کسانی که دچار بیماری‌های مزمن کلیه، تنفس، قلب، سرطان و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند که باید این واکسن را استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه درصدی از جامعه باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند؟»، گفت:‌ آمار خیلی شاخصی نداریم، اما قطعاً کمتر از پنج درصد جامعه هستند که باید این واکسن را تزریق کنند؛ اما به افراد گروه‌های پُرخطر توصیه می‌کنیم حتماً این واکسن را استفاده کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که «آیا وزارت بهداشت واکسن آنفلوآنزا را بین مراکز بهداشتی توزیع کرده‌ است؟»، افزود: امسال حدود 200 هزار واکسن آنفلوآنزا در سطح کشور و مراکز بهداشتی برای گروه‌های پُرخطر توزیع شده و این افراد تزریق کرده‌اند.

رئیسی تأکید کرد: مهم‌تر از تزریق این واکسن، رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی است؛ یعنی شستن دست،‌ استفاده از ماسک و عدم حضور افرادی که دچار این بیماری شدند در جمع، موارد مهمی است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

وی درباره اینکه «این واکسن در مراکز بهداشت برای مردم توزیع می‌شود؟»، بیان کرد: نه این واکسن جزء برنامه‌های همیشگی واکسیناسیون کشوری نیست.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: 80 درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا معمولاً بدون علامت، کم‌علامت و یا خفیف هستند که نیازی نیست به پزشک مراجعه کنند.

فرشید رضایی افزود: مراجعه به پزشک زمانی لازم می‌شود که فرد مبتلا در روز دوم و سوم بیماری، احساس تنگی نفس می‌کند.

رضایی با اشاره به انواع بیماری‌های فصل سرما که یکی از آن‌ها آنفلوانزا است، گفت: معمولاً آنفلوآنزا با درد بدن، گلودرد، سرفه و تب بالا همراه است.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که بیماری مذکور در موارد خفیف هیچ خطر جدی نداشته و کشنده نیست، افزود: در 20 درصد موارد که تب بیمار در روزهای سوم و چهارم کنترل نمی‌شود و پایین نمی‌آید، لازم است پزشک حتماً او را ویزیت کند و اگر عفونت به ریه‌ها نریخته بود، می‌تواند به بیمار اطمینان دهد که مشکل خاصی نیست و خوب می‌شود.

رضایی ادامه داد: اما اگر تب بیمار در روزهای پنجم و ششم کم نشد، لازم است مجدد نزد پزشک برود و اگر نیاز بود، بستری شود.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: آنفلوآنزا یک بیماری است که با سیستم ایمنی بدن درگیر می‌شود. این ویروس در جهان بسیار مهم تلقی شده و علت آن نیز تغییراتی است که هرسال در نوع بروز آن مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بیمار مبتلا به تنگی نفس همراه خس‌خس سینه و سرگیجه بود، حتماً به پزشک مراجعه کند.

رضایی افزود: در 99 درصد موارد اگر بیمار به‌موقع نزد پزشک برود، اقدامات درمانی جواب می‌دهد.

وی با اشاره به شیوع بالای ویروس آنفلوآنزا طی سال جاری نسبت به سال گذشته در کشور، گفت: گذر از دوره تب‌دار بیماری مهم است که باید نسبت به آن توجه داشت؛ یعنی در روزهای پنجم و ششم که دوره انتقال ویروس است، باید نکات بهداشتی را دقیق رعایت کنیم.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با توصیه به والدین که کودکان مدرسه‌ای دارند، افزود: بچه‌ها حتماً ماسک بزنند و از دست دادن با دیگران خودداری کنند.

رضایی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا به مدت 30 دقیقه روی دست‌ها می‌ماند و از همین رو شستن دست‌ها با آب و صابون، خیلی مهم است.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ارتباط با آلودگی هوا و شیوع آنفلوآنزا گفت: آلودگی هوا منجر به شیوع ویروس آنفلوآنزا نمی‌شود، اما روی شدت بیماری اثرگذار است.

در همین حال یک متخصص بیماری‌های عفونی مهم‌ترین علامت آنفلوآنزا را تب ناگهانی و بالای 39 درجه دانست و گفت: تب در آنفلوآنزا برخلاف سرماخوردگی که به‌ندرت 38 درجه می‌شود، به بالای 39 و 40 درجه نیز می‌رسد.

مسعود مردانی افزود: فرد سرماخورده با علائمی مثل آبریزش بینی و عطسه درگیر می‌شود؛ اما شاه علامت آنفلوآنزا، تب بالا و درد بدن است.

مردانی ادامه داد: آنفلوآنزا با عفونت گوش میانی و ریه‌ها همراه است و اگر فرد مبتلا دچار بیماری زمینه‌ای نباشد و واکسن آنفلوآنزا زده باشد، خطری او را تهدید نمی‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: افراد بالای 60 سال، بیماران قلبی و ریوی، کلیوی، افراد دیابتی، کسانی که آسم دارند و زنان باردار، اگر واکسن آنفلوآنزا نزده باشند، باید از آنفلوآنزا بترسند.

مردانی ادامه داد: در کودکان 6 ماه تا 6 سال، ممکن است علائم آنفلوآنزا شدید باشد.

وی شست‌وشوی مکرر دست‌ها را مهم دانست و گفت: ثابت شده که شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.

یک متخصص طب سنتی نیز با اشاره به اینکه بوییدن مواد خوشبو یکی از راهکارهای کاهش عوارض آلودگی هوا است، گفت: در این خصوص بوییدن برخی از گل‌ها توصیه می‌شود.

ناصر رضایی‌پور افزود: بوییدن مواد خوشبو یکی از راهکارهای کاهش عوارض آلودگی هوا است و برای این منظور کافور، نیلوفر، بنفشه و صندل در افراد گرم‌مزاج و مشک، عنبر، لادن، میخک (قرنفل) و جوز بوا در افراد سردمزاج توصیه می‌شود.

وی گفت: هم‌وطنان باید در این روزهای آلوده بوهای خوشی همچون لیمو، پرتقال، سیب، به، زعفران، هل، دارچین، بهارنارنج، خیار، گل سرخ، گلاب و غیره را نیز مد نظر داشته باشند؛ بوهای خوش اعضای رئیسه (قلب، مغز و کبد) را تقویت می‌کنند، شادی‌بخش بوده و توان عمومی بدن را افزایش می‌دهند.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: از سوی دیگر پرهیز از کارهای کاهنده قوا مانند خواب ناکافی و شب‌زنده‌داری، مواجهه با هوای بسیار سرد، مواجه درازمدت با امواج الکترومغناطیس به‌ویژه رایانه و تلفن همراه، حمام سنگین، گرسنگی طولانی نیز توصیه می‌شود.

به گفته وی پرهیز از فعالیت‌های بدنی و ورزش سنگین و همچنین پرهیز از بی‌تحرکی نیز لازم است.

رضایی‌پور افزود: راهکارهای دیگر پرهیز از مواد زائد و سمی، مصرف سیگار و قلیان، استفاده نکردن از حشره‌کش در محیط و پخت‌وپز بدون تهویه مناسب در آشپزخانه است.

وی به تدابیر غذایی در زمان آلودگی نیز اشاره و اظهار کرد: کاهش مصرف غذا و نوشیدنی و پرهیز از پُرخوری و درهم‌خوری، کاهش رطوبت بدن با مصرف بیشتر غذاهایی چون خشکبار، مغزها و غیره، پرهیز از خوردن غذاها و میوه‌های تر (آبدار) سریع‌العفونت مانند غذاهای حاوی گوشت و روغن زیاد، شیرینی، ماهی و در میوه‌ها نیز انگور، آلو، شفتالو، هندوانه، خربزه، خیار و برخی از سبزی‌ها توصیه می‌شود.

وی گفت: پرهیز از خوراکی‌های افزاینده غلظت خون مانند گوشت گاو، عدس، بادمجان به‌ویژه میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی (سوسیس و کالباس)، کنسروها، غذاهای خمیری همچون ماکارونی و لازانیا، غذاهای چرب و سنگین مانند کله‌پاچه نیز ضرورت دارد.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: همچنین از مصرف خوراکی‌های یبوست‌آور مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس و کالباس، غذاهای خشک، عدس‌پلو، موز سفت، خرمالوی نارس و گس، میوه‌های ترش و سنجد نیز پرهیز شود.

شناسه خبر 14611