شناسه خبر:16364
1398/10/24 10:52:52
امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد

از بسیج و سپاه تا روحانیون همه کمر همت بستند

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: مردم و ارگان‌های امدادی در سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی با سیلاب و آبگرفتگی‌ها و خسارتها دست و پنجه نرم می‌کنند، از سپاه و بسیج تا هلال احمر و اورژانس و راهداری همه در حال خدمات دهی هستند اما عمق تخریب زیرساخت‌ها زیاد است و مردم انتظار حمایت و همیاری بیشتر مسؤولان کشوری دارند.

اگر چه بارش باران در سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده اما هنوز خانه و زندگی مردم به ویژه در شهرهای منطقه بلوچستان گرفتار سیلاب و آبگرفتگی است.

ارگان‌های امدادی از چند روز گذشته در آماده باش هستند و در منطقه حاضر بوده، اما عمق خسارت‌ها زیاد است و انتظار می‌رود مردم و مسئولان کشوری اقلام امدادی بیشتری به این مناطق گسیل کنند.

     راه ارتباطی 75 روستای نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 75 روستای گرفتار برف و یا سیلاب نیمه شمالی استان با پایدار شدن شرایط جوی و تلاش شبانه روزی راهداران، بازگشایی شد.

ایوب کرد، اظهار کرد: به دلیل سیلاب ناشی از بارندگی شدید در سراسر استان که در مناطق کوهستانی به صورت بارش سنگین برف بوده است، شاهد مسدود شدن مسیر ارتباطی 125 روستا در حوزه جغرافیایی فعالیت این اداره کل بودیم که با فروکش کردن بارش باران و برف در منطقه و تلاش بی وقفه نیروهای راهداری، مسیر ارتباطی 75 روستا بازگشایی شده و راهداران مشغول بازگشایی راه ارتباطی 50 روستای باقیمانده هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 30 اکیپ با بهره‌گیری از 100 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری در نیمه شمالی سیستان و بلوچستان در حال خدمات رسانی به مردم و بازگشایی مسیرها هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به 3428 آسیب‌دیده از بارندگی‌های چند روز اخیر در استان توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر این استان خبر داد.

رسول راشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان از امدادرسانی به 3428 نفر آسیب دیده از بارندگی‌های چند روز اخیر در استان توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: امدادرسانی به 767 خانوار آسیب دیده از 21 تا 22 دی ماه توسط 822 نفر روز نجاتگر و پرسنل در قالب 161 تیم عملیاتی در استان صورت گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در این مدت 986 روستا در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، دلگان، میرجاوه، هیرمند، سراوان - فنوج - سرباز، کنارک، ایرانشهر چابهار، سیب و سوران و زاهدان دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند.

وی ادامه داد: 1144 نفر از آسیب دیدگان و متاثرین از سیل در 252 دستگاه چادر این جمعیت اسکان یافتند.

این مسؤول گفت: 509 تخته موکت، 1058 تخته پتو و 2961 کیلوگرم نایلون اقلامی بودند که برای اسکان اضطراری توزیع و مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: توزیع بیش از 1100 کنسرو، 130 بسته غذایی 72 ساعته، همچنین اقلام ضروری دیگر از قبیل برنج، روغن، چای، قند و شکر، حبوبات و وسایل گرمایشی بین سیل زدگان توزیع شده است.

مسؤول روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه نیز در باره نیروی زمینی سپاه با تمام ظرفیت‌هایی که در جنوب شرق داشت پای کار آمد و امروز اولین مرحله از کمک‌ها در قالب بسته‌های غذایی، پتو و بخاری و پیکنیک به مناطق سیلزده انتقال داده می‌شود.

قاسم حسن زاده در جمع خبرنگاران در حاشیه ارسال اقلام امدادی به مناطق سیلزده از ارسال 10 هزار بسته معیشتی و هزار بسته لوازم خانگی و امکانات و تجهیزات مهندسی و ترابری سپاه به مناطق سیلزده خبر داد.

وی اظهار کرد: نیروی زمینی سپاه با تمام ظرفیت‌هایی که در جنوب شرق داشت پای کار آمد و امروز اولین مرحله از کمک‌ها در قالب بسته‌های غذایی، پتو و بخاری و پیکنیک به مناطق سیلزده انتقال داده می‌شود.

مسؤول روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه افزود: در حوزه امدادرسانی 5 گروه مهندسی رزمی سپاه با تمام امکانات و تجهیزات به مناطق سیلزده اعزام شدند.

وی ادامه داد: دو فرورند بالگرد ترابری قرارگاه قدس برای کار امدادرسانی و توزیع امکانات در مناطقی که دسترسی جاده حذف شده است اعزام شده اند.

حسن زاده افزود: اعزام 3 تیم قایقرآنی سپاه در منطقه و امکاناتی که تخلیه آ ب از منازل مسکونی را انجام می‌دهد.

وی گفت: توزیع نان گرم در بین منطقه دشتیاری نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در حال انجام در مناطق سیلزده است.

مردم سیلزده مراقب تمساح‌ها باشند

اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب باشند.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد.

به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات وحش به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود در زمان مشاهده هرگونه جانور وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند.

شدت سیلاب و طغیان رودخانه‌های محلی به گونه ای است که خودروهای سبک و سنگین نیز در امان نیستند، امداد رسانی و توزیع اقلام در برخی نقاط روستایی به وسیله بالگرد انجام می‌شود.

شناسه خبر 16364