شناسه خبر:17365
1398/11/23 23:06:33
سپهرغرب خطاب به مدیران ارشد صنعتی و اقتصادی همدان مطرح کرد:

چشمه‌‌قصابان؛ چشمه نیمه‌جان صنعت استان نیازمند حمایت

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: عدم ارائه زیرساخت‌های خدماتی، صنعتگران منطقه چشمه‌قصابان همدان را با داشتن 200 واحد صنعتی از ادامه فعالیت مأیوس کرده‌است.

دی‌ماه سال جاری بود که علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی همدان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان، تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی را مهم‌ترین خواسته صنایع مستقر در این مراکز دانست و گفت: بی‌تردید تأمین و تقویت زیرساخت‌ها در افزایش تولید و ظرفیت صنایع مستقر، بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به برخی کمبودها در این زمینه، خواسته دیگر صنعتگران همدانی را تعیین‌تکلیف منطقه صنعتی چشمه‌قصابان دانست و اظهار کرد: الحاق این منطقه به شهرک صنعتی بهاران یا تفکیک به‌عنوان یک شهرک صنعتی مجزا مطالبه جدی 200 واحد صنعتی مستقر در این منطقه است؛ استاندار همدان در واکنش به این خواسته با اشاره به شرایط حاکم بر واحدهای صنعتی «چشمه‌قصابان» شهرستان بهار وظیفه سامان‌بخشی این منطقه را طبق قانون به فرماندار واگذار کرد، اما طبق گزارشی که به‌تازگی توسط خبرگزاری ایرنای همدان منتشر شده‌است، چشمه‌قصابان لکه‌ای از صنعت همدان است که حال و روزش بی‌شباهت به گوشت قربانی نبوده و هر کسی ادعایی نسبت به آن دارد.

این منطقه صنعتی که در 11 کیلومتری شهر همدان واقع شده‌است این روزها از صنعتی بودن فقط نامش را یدک می‌کشد، چراکه نه مجوزهای لازم شهرک صنعتی را دارد و نه زیرساخت‌هایش را.

خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع دراین‌باره با احسان قنبری فرماندار شهرستان بهار، محمدرضا بادامی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان و فرهنگ نساء مدیرعامل شرکت آریامتال یکی از صنعتگران این منطقه گفت‌وگویی کرده‌است که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت آریامتال با ابراز ناامیدی از حل شدن مشکلات این منطقه صنعتی، گفت: این منطقه صنعتی در حال حاضر نه جزء شهرک صنعتی است و نه حداقل یک مدیریت واحد دارد، چراکه در این منطقه هرکسی ساز خود را می‌زند.

فرهنگ نساء با بیان اینکه ارائه بدیهی‌ترین زیرساخت‌ها نیز در این شهرک با چالش تقسیمات کشوری مواجه است، اظهار کرد: به‌طور مثال، خطوط تلفن واحد صنعتی شرکت آریامتال دارای کد متفاوت است چنانکه برخی خطوط دارای کد شهرستانی (بهار) هستند و بعضی به‌عنوان خط تلفن همدان محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه گویا این منطقه صنعتی در همدان متولی ندارد اما به محض سر رسید موعد پرداخت مواردی همچون مالیات و ارزش‌افزوه ما جزء صنعت استان محسوب شده و در رده‌‌های نخست دریافت این هزینه‌ها قرار می‌گیریم، افزود: این منطقه صنعتی باوجود تعدد واحدهای صنعتی هنوز از کوچه و خیابان مشخص و جدول‌گذاری محروم است.

نسا با بیان اینکه این شرکت در زمینه ریخته‌گری (تولیدکننده قطعات صنعتی) از سال 74 در این منطقه مستقر شده، خاطرنشان کرد: پیش از استقرار در این منطقه در روستای دهنه‌گرد فعالیت داشتیم اما به بهانه آلایندگی از ما خواهان خروج از روستا و استقرار در این منطقه شدند درحالی‌که با گذشت این همه سال هنوز کوچه‌های منطقه چشمه‌قصابان خاکی است.

به گفته مدیرعامل شرکت آریامتال با وجود دارا بودن مجوز برای فعالیت در این منطقه اما در حال حاضر سازمان صنعت و معدن پاسخگوی نیازهای بدیهی ما جهت ایجاد زیرساخت‌های اولیه نیست.

وی اذعان کرد: وضعیت خیابان‌‌ها و جاده منتهی به این منطقه به گونه‌ای‌ است که به‌عنوان صاحبان صنایع در زمان حضور مشتری خجالت‌‌زده می‌شویم.

نسا با اشاره به اینکه در زمان اعطای مجوز جهت دایر کردن این واحد از این منطقه به‌عنوان شهرک صنعتی یاد می‌کردند، اما پس از گذشت سال‌‌ها هنوز بلاتکلیف است، اظهار کرد: در حال حاضر متولی این منطقه مشخص نیست و نمی‌دانیم برای برآورده کردن نیازهای این منطقه بباید به کجا مراجعه کنیم.

     آب آشامیدنی نداریم

مدیرعامل شرکت آریامتال با بیان اینکه حتی در واحدهای این منطقه صنعتی آب آشامیدنی وجود ندارد و به اجبار از آب چاه برای آشامیدن استفاده می‌کنیم، گفت: حتی برای تردد در این منطقه تاکسی وجود ندارد و کارکنان برای رسیدن به این منطقه از خودروهای عبوری با پرداخت هزینه گزاف استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه به دلیل هزینه بالای خرید با مشکل مواجه هستیم اما متولی خاصی برای پیگیری مشکلات وجود ندارد، تصریح کرد: چندین‌بار جهت حل این مشکل به پیشنهاد سازمان صمت برای دریافت تسهیلات اقدام کردم اما سختگیری‌ها به حدی بود که عطایش را به لقایش بخشیدم.

نسا با اشاره به اینکه برای دریافت تسهیلات 500 میلیون تومانی وثیقه دو میلیارد تومانی درخواست می‌کنند، یادآوری کرد: تعیین چنین وثیقه‌ای برای واحدی با سابقه فعالیت چندین ساله و در شرایط اقتصادی کنونی امکان‌پذیر نیست.

فرماندار شهرستان بهار نیز در خصوص مشکلات این منطقه صنعتی، عنوان کرد: چشمه‌قصابان و اراضی آن در تقسیمات کشوری جزء بخش مرکزی همدان محسوب می‌شود.

احسان قنبری گفت: البته اراضی چشمه‌قصابان در حریم شهر بهار قرار داشته و طبق ضوابط، مجوز ساخت واحدهای صنعتی مستقر در آن بعضاً توسط شهرداری بهار صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حتی برخی خدمات نیز توسط شهرداری بهار به این واحدها ارائه می‌شود، ابراز کرد: بر اساس وجود این اختلافات از سال‌ها پیش وزارت کشور به دنبال ارائه راهکار برای این مشکل بوده و طی ماه‌های اخیر این مهم توسط اداره کل تقسیمات کشوری به‌صورت جدی‌تر پیگیری شده و حتی چندین‌بار در منطقه حاضر و از نزدیک شاهد وضعیت بوده‌اند.

فرماندار شهرستان بهار یادآوری کرد: در حال حاضر نیز سند طرح جامع شهر بهار از سوی وزارت کشور ابلاغ شده اما در استانداری همدان به دلیل وجود همین اختلاف مرزی و سیاسی مسکوت مانده‌است.

قنبری با بیان اینکه می‌بایست این اختلافات تعیین تکلیف شود، ادامه داد: برای ما فرقی نمی‌کند که این اراضی مورد اختلاف در تقسیمات کشوری جزء شهر همدان باشد یا به بهار ملحق شود.

وی با بیان اینکه حل مشکل این صنعتگران فقط با تعیین تکلیف این اختلاف قابل حل است، تصریح کرد: در غیر این صورت مشکلات همچنان پا برجا خواهند بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه چشمه‌قصابان یک منطقه صنعتی و جزء نخستین مناطقی بوده که قبل از ایجاد شرکت شهرک‌های صنعتی شکل گرفته‌است، گفت: در بدو امر واحدهای این منطقه با دریافت مجوز زیر نظر سازمان صنایع و معادن کار خود را آغاز کردند.

محمدرضا بادامی با بیان اینکه برای این منطقه نقشه‌ اولیه‌ای نیز تعیین شده بود، عنوان کرد: بعدها این منطقه در حریم شهر بهار قرار گرفت بنابراین طبق ضوابط مسؤولیت ارائه خدمت به این گونه واحدها با شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری بر اساس مجوز ساختی که برای این واحدها صادر می‌کند موظف است خدمات زیرساختی همچون ساماندهی معابر، جدول‌کشی، آسفالت، روشنایی و غیره را نیز ارائه کند، ادامه داد: دراین‌بین شرکت‌های خدمات‌رسان نیز به نوبه خود موظف به ارائه امتیازات هستند.

بادامی با تأکید بر اینکه اخیراً نیز مشکلات زیرساختی این واحدها در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی مطرح شد، یادآوری کرد: به نظر می‌رسد برای حل این مشکلات نخستین راهکار و در عین حال الزامی‌ترین راه حل تعیین هیئت‌امنا برای این منطقه صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه این منطقه در خارج از ساختار شهرک‌های صنعتی دایر شده، پس طبق ضوابط ارائه خدمات از سوی شرکت شهرک‌ها به آن امکان‌پذیر نیست، زیرا اختیار خدمات‌رسانی ما در محدوده شهرک است، تأکید کرد: تبدیل کردن این منطقه به شهرک نیز غیرمنطقی است چراکه احداث شهرک‌های صنعتی تابع قوانین خاصی بوده و طبق بدیهی‌ترین ضوابط محیط زیستی، احداث شهرک‌های صنعتی می‌بایست در فاصله دو هزار متری از مناطق مسکونی باشد حال آنکه این منطقه در جوار روستای چشمه‌قصابان قرار دارد.

وی ورود این واحدها در ساختار شهرک صنعتی را بعید دانست و گفت: بازهم تأکید می‌کنم که بهترین راه حل برای برطرف کردن مشکلات این منطقه مدیریت هیئت‌امنای است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد که واحدهای صنعتی مستقر در منطقه اقتصادی چشمه‌قصابان این روزها بیش‌ازپیش نیازمند حمایت هستند که این حمایت در گام نخست نیازمند تعیین تکلیف در عرصه تقسیمات کشوری در راستای نحوه ارائه خدمات زیرساختی است، چراکه به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان این مجموعه جزء نخستین مناطق صنعتی استان محسوب می‌شود که امکان الحاق آن به شهرک‌ها به دلیل ضوابط محیط زیستی و ساختاری وجود ندارد؛ بنابراین انتظار می‌رود متولیان حوزه صنعت و اقتصاد استان در کمترین زمان ممکن با تعیین تکلیف، باری را از دوش صنعتگران منطقه چشمه‌قصابان بردارند.

شناسه خبر 17365