شناسه خبر:81819
1403/2/6 16:37:15

سفیر هند در ایران با اشاره به اینکه بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است، گفت: سعدی با حکایت‌ها و پند و اندرزهایی‌ که ارائه می‌دهد، راه زندگی صحیح و مسالمت‌آمیز را به ما می‌آموزد.

نشست سعدی در هندوستان به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران در مرکز فرهنگی این سفارتخانه و با حضور رودرا گاوراو شرست سفیر هند در ایران، بلرام شکلا رایزن فرهنگی هندوستان در ایران، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از استادان برجسته زبان و ادب فارسی برگزار شد.

رودرا گاوراو شرست با اشاره به اینکه هندی‌ها از گذشته تا امروز هنرهای فروانی را از ایرانیان آموخته‌اند، گفت: ازجمله این هنرها، شعر و شاعری است و یکی از مهم‌ترین شاعران ایرانی که در هند مطمح نظر (هر چیز که به دقت در وی بنگرند) همگان است، سعدی شیرازی است.

* میلیون‌ها دانش‌آموز هندی زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گران‌مایه می‌آموزند

سفیر هند در ایران اضافه کرد: هندی‌ها برای «سعدی» اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل‌اند و در این راستا میلیون‌ها دانش‌آموز هندی زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گران‌مایه می‌آموزند. البته شرح و تفسیرهای گوناگونی هم از سوی استادان و نویسندگان هندی بر این دو اثر مهم و تأثیرگذار به رشته تحریر درآمده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی پیام‌آور صلح و دوستی برای جهان بشریت است، تا جایی که شعر مشهور او «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» بر سردرب سازمان ملل متحد به‌عنوان نماد همبستگی ملت‌ها و دولت‌ها، نقش بسته است.

رودرا گاوراو شرست در پایان تأکید کرد: بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه او با حکایت‌ها و پند و اندرزهایی‌هایی که ارائه می‌دهد، راه زندگی صحیح و مسالمت‌آمیز را به ما می‌آموزد.

* حکیم عارف

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه سعدی شیرازی بخش عمده‌ای از عمر خود را در نظامیه بغداد به تحصیل و آموزش سپری کرد، ادامه داد: همچنین با بهره‌گیری از محضر عارفانی چون شهاب‌الدین (عمر) سهرودی، خود در زمره عارفانِ حکیم درآمد و به یقین تسلطی فراوان بر مبانی و مبادی عرفانی داشت.

* سعدی با ادبیات تعلیمی خویش، پندهای انسان‌ساز به مردمان آن زمان ارائه می‌کرد

محمود شالویی اضافه کرد: بنا بر نقل مورخان، سعدی سفرهای بسیار کرد و به بلاد گوناگون وارد شد؛ نقل است که حتی در مقام واعظ، به خطابه و وعظ اهتمام می‌کرد و با ادبیات تعلیمی خویش، پندها و حکمت‌های انسان‌ساز خود را به مردمان آن زمان ارائه می‌کرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین‌ اندیشه‌های حکیم سعدی که در آثار او به زبان نظم و نثر برآن تصریح شده است، همانا توصیه او به انسان‌ها مبنی بر عدم اطاعت از نفس و امیال نفسانی است؛ چراکه درصورت اطاعت آدمی از نفس خویش، گرفتار قبله‌های گوناگون خواهد شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان تصریح کرد: اگر ما همانند سعدی به جهان پیرامون خود بنگریم، نگاه به دنیا، طبیعت و انسان‌ها تغییر پیدا می‌کند و درنتیجه از تمایلات مادی و نفسانی فاصله خواهیم گرفت.

* کتاب‌های انسان‌ساز سعدی

استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به اینکه سعدی شاعر جهانی است، توضیح داد: چراکه شعر، ‌اندیشه و آثار سعدی بدون اغراق در جهان فرهنگ و ادب مورد توجه متخصصان و عموم مردم است.

* در گلستان و بوستان سعدی هیچ سخن زائدی به چشم نمی‌خورد

احمد تمیم‌داری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعدی سه دوره مشخص در زندگی خود داشته است؛ او در 30 سال اول زندگی در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده است. سپس در 30 سال دوم به مسافرت و سیاحت پرداخته و در بخش سوم حیات خود به تعلیم، تربیت، تألیف، سرودن شعر و تنظیم دو اثر گهربار خود، بوستان و گلستان پرداخته است.

وی افزود: کلام سعدی در گلستان و بوستان به‌گونه‌ای است که هیچ سخن زائدی در آن به چشم نمی‌خورد و هرچه هست، پندآموز و حکمت‌آمیز است.

مؤلف کتاب «تاریخ ادب پارسی» در پایان تصریح کرد: سعدی در هشت باب، مهم‌ترین مسائل زندگی بشر را در بوستان و گلستان مطرح کرده است و درواقع صاحبان مشاغل و حرفه‌های مختلف اعم از تاجر، سیاست‌مدار، استاد و غیره می‌توانند از کلام و اندیشه او بهره‌مند شوند و درس بگیرند. این دو کتاب از معدود آثاری‌ هستند که علاوه‌بر نفوذ در میان خواص و دانشمندان، در میان مردم عادی نیز رواج پیدا کرده است.

* ستاره درخشان زبان‌آوران عالم

در ادامه این برنامه بخشی از پیام تصویری آذرمیدخت صفوی، استاد دانشگاه علیگر و رئیس انجمن استادان زبان فارسی هند برای حاضران پخش شد.

* بیشترین فرهنگ‌نویسی فارسی، شرح متون، دستورنویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت می‌گیرد

سپس در این آیین یک استاد زبان و ادبیات فارسی نیز طی سخنانی گفت: در هند بیشترین خدمت به زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته و آثار متعددی در سپهر این زبان، در این بلاد به رشته تحریر درآمده است.

احسان‌الله شکراللهی افزود: سعدی کار خود را در یکی از سیاه‌ترین برهه‌های تاریخ، یعنی مقارن با حمله مغولان به ایران به سامان رساند و به آنجا رسید که در میان شاعران و زبان‌آوران جهان، ستاره مجلس شد.

رئیس انتشارات کتابخانه مجلس تأکید کرد: بخش مهمی از حضور و نفوذ زبان فارسی در هندوستان با سعدی شیرازی پیوند خورده است. بیشترین فرهنگ‌نویسی فارسی، شرح متون، دستورنویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت می‌گیرد.

شکراللهی گفت: نه‌فقط دانشجویان زبان فارسی که بسیاری از استادان زبان سانسکریت نیز به‌دلیل قرابت ریشه‌ای این زبان با زبان فارسی، به‌جای یادگیری سایر زبان‌ها، به آموزش و یادگیری زبان فارسی اهتمام کرده‌اند. در این میان با توجه به نفوذ شعر و اندیشه سعدی در هندوستان، هیچ کتابی بیش از گلستان و بوستان در این بلاد تدریس نشده است.

گفتنی است، در این نشست گزارشی از فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در هفته بزرگداشت «سعدی» از سوی علیرضا حبیبی خوانده شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81819