شناسه خبر:18834
1399/1/4 18:41:19

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از غربالگری فعال مردم استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۲۶ درصد جمعیت استان معادل ۴۳۴ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

دکتر رشید حیدری مقدم شامگاه یکشنبه ۳ فروردین در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز همدان ضمن تبریک سال نو و عید بزرگ مبعث پیامبر خاتم(ص) اظهار کرد: تا امروز عصر ۳۱۶هزار و ۵۰۰ نفر در تمام دنیا به کرونا ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۶۰۰نفر فوت شده‌اند و ۱۸۹ کشور دنیا با این ویروس درگیر هستند.

وی به ابتلای ۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر در کشور به کروناویروس اشاره و بیان کرد: متأسفانه تاکنون ۱۶۸۵ نفر از افراد مبتلا جان خود را از دست داده اند و نکته درخور توجه در این رابطه این است که آمار کل فوتی‌های کشور ما معادل آمار دو روز فوت در اثر کروناویروس در کشور ایتالیا بوده و این نشانگر توان بالا و بروز و ظهور قدرت بهداشت و درمان کشور در این عرصه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: در استان همدان از ابتدای شیوع این ویروس در کشور چین که از اول بهمن ماه اتفاق افتاده بود، طی هماهنگی با استاندار و برنامه‌ریزی برای شیوع احتمالی، پشتیبانی‌های مطلوبی انجام شد و آموزش‌های لازم از خانه بهداشت‌ها گرفته تا مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های سلامت به کارکنان بهداشت و درمان ارائه شد.

وی با اشاره به ۸۸۴ مورد بستری افراد دارای علائم بیماری‌های حاد تنفسی طی این بازه زمانی در مراکز درمانی استان بیان کرد: برخی از این موارد سرماخوردگی، برخی آنفلوآنزا و برخی بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی داشته‌اند که خوشبختانه نتیجه آزمایش ۶۲۵ نفر از این افراد منفی گزارش شده‌است.

حیدری‌مقدم ادامه داد: نتیجه آزمایش ۲۴۳ نفر از این افراد مثبت اعلام شده که خوشبختانه ۱۵۰ نفر از آنها با بهبودی و روند مثبت احوالات جسمی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مبتلایان را جمعیت شهری و ۳۰ درصد آنها را جمعیت روستایی شکل می‌دهندتشریح کرد: در سطح کشور به ازای هر صدهزار نفر (میزان بروز تجمعی) ۳۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند اما در استان همدان به ازای هر صدهزار نفر ۱۴ نفر مبتلا وجود دارد و این بیانگر آن است که ما هم زودتر و هم عمیق‌تر اقدامات مقابله‌ای را در سطح استان انجام داده‌ایم.

میزان بروز تجمعی در استان، ۱۴ نفر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تفکیک آمار هر شهرستان در میزان ابتلا به کروناویروس تبیین کرد: شهرستان اسدآباد ۲۶ مورد، بهار ۱۵ مورد، تویسرکان ۸ مورد، رزن ۱۹ مورد، فامنین ۹ مورد، کبودراهنگ ۲۱ مورد، ملایر ۳۳، نهاوند ۳۸ و همدان ۷۲ مورد مثبت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: با شاخص میزان بروز تجمعی می‌توان گفت به نسبت جمعیت شهرستان‌ها اسدآباد از بالاترین نرخ شیوع در استان برخوردار بوده و پس از آن فامنین و نهاوند در رده‌های بعدی قرار دارند.

حیدری‌مقدم در ادامه به توئیت روز گذشته وزیر ارتباطات اشاره و بیان کرد: اینکه گفته شده ۱۰۰هزار نفر از مبادی ورودی شهر همدان وارد شده‌اند دلایل و تحلیل‌های خاص خود را دارد اما قطعا ظرفیت مسافرپذیری استان همدان بسیار کمتر از این میزان و حداکثر در حدود ۵۰۰۰ نفر است بر این اساس و برمبنای اطلاعاتی که از بررسی‌ بیمارستان‌ها به دست آمده با اطمینان می‌گویم کمتر از دو درصد مبتلایان، غیر بومی بوده‌اند که البته آنها هم به دیدار خانواده‌های خود آمده بودند و مسافر نبودند.  

وی با بیان اینکه در روزهای ۲۵ تا ۲۸ اسفندماه چرخش جمعیتی در استان بالا بوده‌است، خاطرنشان کرد: افزایش آمار مبتلایان به همین علت بوده و کاملا قابل پیش‌بینی بوده است و نمی‌توان آن را به ورود مسافران نسبت داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه گفت: از زمان شیوع این ویروس در کشور چین ما بر لزوم ایجاد آمادگی در ساختار بهداشت و درمان استان تأکید داشته و بر این اساس به‌جای درگیر کردن بیمارستان‌ها از خانه بهداشت‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، کلینیک‌ها و بعد در بیمارستان‌ها اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را آغاز کرده و در این راستا کلیه امکانات استان را بسیج کرده و در شورای تأمین و شورای اداری استان هماهنگی و پشتیبانی لازم را انجام دادیم.

طراحی ۳ فاز عملیاتی برای تقابل با بحران کرونا

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان همدان از طراحی سه فاز برنامه پیشگیرانه در مراحل پیش از شیوع کرونا در استان خبر داد و گفت: در فاز نخست، علاوه بر آموزش و موضوعات مرتبط، در مرکز استان ۶۰۰ تخت و در دیگر شهرستان‌ها ۲۰۰ تخت بیمارستانی را فعال کرده ودر فاز دوم ۱۵۰۰ تخت و طی فاز سوم ۲۴۰۰ تخت بیمارستانی را پیش‌بینی کردیم که خوشبختانه تا امروز نیازی به ورود به فازهای دوم و سوم نبوده و در حال بهره‌مندی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در فاز نخست هستیم.

وی با تأکید بر اینکه با کنترل شرایط، تاکنون بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده فشار مضاعفی به بخش بهداشت و درمان وارد نشده‌است، اظهار کرد: پیش از آنکه وزارت بهداشت سامانه ۴۰۳۰ را راه‌اندازی کند ما سامانه ۳۱۴۳ را با ۶۰ خط راه‌اندازی کردیم که از ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال بوده و همکاران ما کلیه اطلاعات مورد نیاز را از طریق این سامانه در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

حیدری‌مقدم متذکر شد: حدود ۸۰ درصد افرادی که نتیجه تست آزمایشگاهی آنان مثبت می شود نیازی به مداخله مستقیم واحدهای درمانی نداشته و می‌توان شرایط آنها را بدون مداخله مستقیم مدیریت کرد و ۱۸ درصد از افراد مبتلا که دغدغه ما بوده‌اند نیز تاکنون به خوبی مدیریت شده‌ و دچار مشکل حادی نبوده‌ایم.

وی بر همراهی، همگرایی و تعامل مردم و مسئولان استان در مدیریت این شرایط تأکید و بیان کرد: همه ما در یک کشتی هستیم که هریک باید خود را نسبت به سلامت دیگر افراد این کشتی مسئول بدانیم بنابراین همه باید در ریشه‌کن کردن این بیماری متحد شویم و با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات که به مثابه تیر خلاص به بدنه سلامت جامعه و افراد است به ریشه‌کن کردن چرخه این بیماری کمک کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی به ازای هر یک نفر فرد مبتلا، ۱.۸ است و چنانچه در دو هفته بحرانی پیش‌رو مردم با رعایت و خودمراقبتی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند می‌توان گفت مهار کردن و مدیریت این شرایط تسهیل شده‌است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مردم در مدیریت این بحران توصیه کرد: متأسفانه ما به سطح بالاتری از همراهی و همکاری مردم نیاز داریم و رفتارهای بازدارنده فعلی کفایت شرایط پیش‌رو را نمی‌کند چراکه دغدغه جدی ما اوج گرفتن شیوع در روزهای آینده است بنابراین از مردم تقاضا می‌کنیم در خانه بمانند چراکه امن‌ترین جای ممکن برای هر فرد و خانواده‌اش محیط منزل است که به رفع بخش عظیمی از این مشکل منجر خواهد شد.

همه هم‌استانی‌ها در سامانه خودارزیابی ثبت‌نام کنند

حیدری‌مقدم ادامه داد: دو سامانه ۴۰۳۰ و salamat.gov.ir  برای خودارزیابی مردم طراحی شده که تاکنون حدود ۲۱ درصد در این سامانه‌ها ارزیابی سلامت شده‌اند اما دیگر افراد جامعه نیز باید در این سامانه‌ها ثبت‌نام کنند تا ما به اطلاعات سلامت کل افراد جامعه دست یافته و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهیم.

وی همچنین از فعالیت مراکز ۱۶ ساعته برای پاسخگویی و غربالگری افراد خبر داد و تأکید کرد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آلودگی‌ها در مرحله دوم اوج گرفتن این بیماری در بیمارستان‌ها به وقوع خواهد پیوست و این دغدغه جدی ما برای مردم و کارکنان درمانی است بنابراین تقاضا دارم مردم کمتر به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و در صورت داشتن علائم در مراکز ۱۶ ساعته مرکز استان و شهرستان‌ها ارزیابی سلامت انجام دهند تا در صورت لزوم مورد راهنمایی کارشناسان قرار گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه اشاره‌ای هم به موضوع مصرف الکل و مرگ در اثر مصرف ناآگاهانه این ماده داشت و بیان کرد: تاکنون ۲۶۰ نفر در کشور جان خود را بر اثر مصرف الکل از دست داده‌اند که خوشبختانه در استان همدان این موضوع شکل خفیفی داشته اما لازم است مردم نسبت به این موضوع آگاه شوند که خوردن الکل هیچ جایگاهی در درمان این بیماری و هیچ بیماری دیگری نداشته و نخواهد داشت.
وی در پایان از کارکنان بخش‌های بهداشتی و درمانی قدردانی کرد و گفت: این افراد در خط مقدم مبارزه با کروناویروس قدم برمی‌دارند و جانفشانی‌های آنها قابل تقدیر است همچنین از نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان برای حمایت‌های متعدد و پشتیبانی لازم در تقابل با این بحران قدردانی می‌کنم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 18834