شناسه خبر:22143
1399/3/6 10:05:37
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

نقشه پروژه تالار بزرگ شهر را قبول نداریم

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: متأسفانه در مرکز استان نقص عدم وجود یک سالن بزرگ مجهز فرهنگی را داریم؛ نقشه قبل تالار بزرگ شهر را قبول نداریم و به دنبال تغییر آن هستیم.

پروژه‌های نیمه‌تمام از معضلات هر استان و شهری بوده و عدم تخصیص اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها از دیگر مواردی است که دستگاه‌های مربوطه همواره از آن گلایه‌مند هستند؛ تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف همیشه مورد تأکید مسئولان و پیگیری رسانه‌ها بوده و هست، اما همچنان قصه ناتمام ماندن آن‌ها باقی است.

از پروژه‌های عمرانی ناتمام می‌توان به پروژه‌ها در بخش فرهنگی اشاره کرد که در استان همدان نیز ازاین‌دست پروژه‌ها داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به پردیس سینمایی، موزه هنرهای معاصر، تالار بزرگ شهر و غیره به‌عنوان پروژه‌های برجسته اشاره کرد که به‌منظور پیگیری وضعیت آن‌ها گفت‌و‌گویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ترتیب دادیم.

احمدرضا احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اظهار کرد: پروژه موزه هنرهای معاصر از حدود 13 سال پیش شروع شده و حدود هفت سال نیز تعطیل بود.

وی به مشکلات حقوقی پروژه موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: گرفتن پروانه و وجود معارض شخصی و دولتی ازجمله مشکلات این پروژه بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده و با همکاری و مدیریت خوب استاندار و حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی توانستیم مجدداً این پروژه را راه‌اندازی کنیم.

وی به راه‌اندازی کارگاه پروژه بعد از پیگیری‌ها اشاره کرد و افزود: در 6 ماهه دوم سال گذشته موفق به جذب پنج میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه شدیم.

احسانی با بیان اینکه امسال نیز با توجه به محدودیت‌های منابع مالی تاکنون موفق به جذب پنج میلیارد تومان اعتبار در این خصوص شده‌ایم، تصریح کرد: اعتبار جذب‌شده در مرحله تخصیص است.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را تا سال 98 حدود 19 درصد دانست و ادامه داد: طی 6 ماه فعالیت با تخصیص اعتبار حدود 11 درصد پیشرفت داشته و پروژه اکنون با 30 درصد پیشرفت فیزیکی با قدرت ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: با جذب اعتبار مذکور در سال جاری امیدواریم طی 6 ماهه نخست امسال میزان پیشرفت پروژه به بیش از 50 درصد برسد.

وی به میزان اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و یادآور شد: حداقل 30 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور تکمیل پروژه نیاز است.

احسانی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های مالی و درصورت افزایش صددرصدی اعتبار جذب‌شده بازهم بهره‌برداری از این پروژه در سال جاری ممکن نیست، اظهار کرد: امیدواریم با جذب اعتبارات مورد نیاز، سال آینده شاهد بهره‌برداری از پروژه موزه هنرهای معاصر باشیم.

وی درخصوص پروژه تالار بزرگ شهر نیز گفت: این پروژه 12 سال پیش شروع شد و با هزینه چهار میلیارد تومان خاک‌برداری در جنب کتابخانه مرکزی انجام گرفت و سپس تعطیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: این پروژه یک‌سری مشکلات حقوقی با تپه مصلا داشته که متأسفانه از طریق اداره کل پیگیری نشده بود و سال گذشته با انجام پیگیری‌های ردیف از بین رفته پروژه، احیا شد.

وی با بیان اینکه اکنون این پروژه ردیف ملی دارد، افزود: قول گرفته‌ایم که حدود کمتر از یک میلیارد تومان برای تغییر نقشه پروژه اختصاص داده شود.

احسانی با تأکید بر اینکه همدان به‌عنوان مرکز استان نیازمند یک تالار بزرگ و مجهز فرهنگی برای برنامه‌های فرهنگی هنری، همایش‌ها و سمینارها است، تصریح کرد: متأسفانه مرکز استان این نقص را دارد و با پیگیری‌ها متوجه شدیم ابتدا قرار بوده تالار بزرگ شهر یک سالن بزرگ باشد که سپس نقشه را با نظر اداره کل تغییر داده‌اند.

وی با بیان اینکه با تغییر نقشه دو سالن 500 نفری در این خصوص جانمایی شده بود، ادامه داد: این نقشه را قبول نداریم و به دنبال تغییر نقشه هستیم و قول دریافت اعتباری برای تغییر نقشه از وزارتخانه گرفته‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: درخواست یک میلیاردی به وزارتخانه داده‌ایم تا کار مطالعاتی و تغییر نقشه این پروژه انجام شود؛ ما یک سالن با ظرفیت بیش از یک‌هزار نفر در این پروژه مد نظر داریم که اسم سالن بزرگ شهر درخصوص آن مصداق داشته باشد.

وی درخصوص پروژه پردیس سینمایی نیز یادآور شد: این پروژه سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشته و قرار بود زمینی در بلوار آیت‌الله نجفی از طریق شهرداری به آن اختصاص داده شود.

احسانی با بیان اینکه زمین اختصاص داده‌شده معارض داشته، اظهار کرد: تعاونی مسکن کوثر نیروی انتظامی معتقد بود زمین متعلق به این تعاونی است و مسئله مذکور موجب توقف کار شد.

وی به برگزاری جلساتی در سال گذشته برای پیگیری این موضوع در استانداری اشاره کرد و گفت: قرار شد تا پایان سال 98 مسئله رفع و رجوع شود که با گذشت دو ماه از سال، مکاتباتی با استانداری داشتیم، اما هنوز مشکل از سوی شهرداری حل نشده و دست ما بسته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به پروژه مجتمع فرهنگی هنری شهید مظاهری شهر مریانج، بیان کرد: سال گذشته این پروژه را فعال کردیم و کتابخانه آن قبل از پایان سال 98 افتتاح و فعال شد.

وی با بیان اینکه فعال شدن سالن آمفی‌تئاتر، سینما و سایر بخش‌های این پروژه مستلزم تخصیص حدود 700 میلیون تومان اعتبار است، افزود: از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این اعتبار درنظر گرفته شده و امیدواریم قبل از 6 ماهه نخست سال و در هفته دولت آن را به بهره‌برداری برسانیم.

احسانی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز پروژه، تصریح کرد: پروژه آماده است و نیاز به نصب تجهیزات سالن آمفی‌تئاتر، صندلی و تجهیزات صوتی و تصویری بوده؛ امسال این پروژه افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه شهر مریانج دارای یک سالن درجه یک در حوزه فرهنگی هنری برای اجرای برنامه‌ها، پخش فیلم، تئاتر، موسیقی و سایر موارد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: مجتمع فرهنگی هنری شهرستان فامنین از دیگر پروژه‌های عمرانی و در اختیار مسکن و شهرسازی است که متأسفانه طی چهار سال اخیر روند آن رضایت‌بخش نیست.

وی با بیان اینکه اعتبارات مسکن و شهرسازی به پروژه‌های با پیشرفت بیش از 80 درصد تخصیص یافته و جابه‌جا می‌شد که به‌شدت با این موضوع مخالفت کردیم، یادآور شد: دو هفته پیش جلسه‌ای با فرماندار فامنین، معاون بودجه سازمان مدیریت، مدیر و معاونان مسکن و شهرسازی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

احسانی اظهار کرد: در این جلسه تأکید کردیم که حتماً باید پروژه به این اداره کل واگذار شود، چراکه روند کار رضایت‌بخش نیست و کمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری فرماندار فامنین از بخش اعتبارات مناطق محروم این شهرستان تا پنج درصد کل اعتبارات آن را برای این پروژه اختصاص دادیم، گفت: با توجه به اینکه امکان جابه‌جایی اعتبارات بود، درخواست تحویل پروژه را دادیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه کارهای انتقال پروژه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال انجام است، بیان کرد: تا پایان خردادماه این پروژه تحویل داده خواهد شد و آن را به مناقصه گذاشته و انجام خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه با انتخاب پیمانکار و مهندسان ناظر امیدواریم بتوانیم فاز اداری پروژه را به بهره‌برداری برسانیم، افزود: فاز دوم نیز سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

احسانی تصریح کرد: مجتمع فرهنگی هنری زنگنه ملایر از دیگر پروژه‌هاست که سال گذشته با همکاری خوب فرماندار و پیگیری‌ها، حدود یک میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه پروژه با تخصیص اعتبار فعال شد، ادامه داد: بخش کتابخانه‌ای پروژه در هفته دولت افتتاح شد و سالن آمفی‌تئاتر و سایر مجموعه سالن و پلاتو باقی مانده که مستلزم اعتبار است.

وی با بیان اینکه امسال نیز حدود بیش از یک میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این پروژه است، خاطرنشان کرد: درصورت تخصیص این میزان اعتبار تا پایان سال می‌توانیم پروژه را به‌طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.

احسانی به پروژه شهر فیروزان اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه نیز حدود سه سال متوقف بود و با توجه به انجام بخشی از کار، سقف احداث نشده بود و باد و باران آسیب جدی زد و مصالح از بین رفته و سازه آسیب‌ دیده بود که رفع شد.

وی اظهار کرد: با تلاش همکاران واحد فنی و معاونت توسعه مدیریت منابع پروژه فعال و 50 درصد کار انجام شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه درصورت تخصیص اعتبارات می‌توانیم تا پایان سال این پروژه را نیز افتتاح کنیم، گفت: درصورت عدم تخصیص اعتبار، افتتاح به سه‌ماهه نخست سال آینده موکول خواهد شد.

وی با اشاره به تعمیر و تجهیز پروژه‌های موجود در استان، بیان کرد: سال گذشته در تمام شهرستان‌ها به‌جز فامنین که پروژه اصلی دارد، تعمیر و بازسازی پروژه‌ها انجام شد.

احسانی به آغاز احصای نیازهای شهرستان‌ها از یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در همدان مجتمع شهید آوینی، مجتمع ابن سینا و مجتمع هنرستان هنرهای زیبا شهرک مدنی را در دست تعمیر و تجهیز داریم و کار آن‌ها تا قبل از شهریورماه انجام خواهد شد.

شناسه خبر 22143