شناسه خبر:24810
1399/4/21 10:41:42
مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم؛

مردم دغدغه معیشت دارند و به فرهنگ فکر نمی‌کنند

مهدی محمدی شجاعی گفت که به دلیل شرایط کرونا وضعیت فروش کتاب بسیار پایین آمده، مردم اکنون نگران معیشت‌شان هستند و طبیعی است که دغدغه فرهنگ و مطالعه نداشته باشند.

مهدی محمدی شجاعی، مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: «دیونوسیوس مجعول؛ شرحی بر آثار و مقدمه‌ای بر تاثیر آنها» نوشته پل رورم و ترجمه مهدی اصفهانی از جمله تازه‌ترین کتاب‌هایی است که نشر ما منتشر کرد. این کتاب یک اثر بنیادی است اما متاسفانه شمارگان آن 500 نسخه است. پیشتر ما همه کتاب‌ها را با شمارگان دو هزار نسخه منتشر می‌کردیم.

وی افزود: چند سال پیش وزارت علوم بودجه کلیه موسسات پژوهشی قم را قطع کرد. انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب هم بالطبع از این مساله متاثر شد و بسیاری از پژوهش‌های بنیادین ما متوقف شد. ما پروژه‌ای داریم به عنوان دانشنامه دین که حدود 15 سال روی آن کار شده، اما برای انتشارش بودجه نداریم. مشکل گرانی کاغذ کماکان وجود دارد و اگر قرار بر انتشار این دانشنامه باشد، هرجلد آن حدوداً 250 هزار تومان قیمت خواهد خورد.

محمدی شجاعی ادامه داد: کلیت صنعت نشر ایران با مشکل مواجه شده است. شما خبر تعطیلی کتابفروشی کهنه کار طهوری را شنیدید که اواخر سال گذشته منتشر شد. روز قلم امسال هم انتشارات دارالفکر که از ناشران کهنه کار کتب دینی بود، تعطیل شد.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که در تورم شدید، نخست کالاهای فرهنگی از سبد خانوارها حذف می‌شود، گفت: این روزها مردم درگیر معیشت هستند و طبیعی است که نتوانند به مطالعه و پژوهش فکر کنند. معمولاً در شرایط ناگوار اقتصادی نخستین مولفه‌ای که آسیب می‌بیند فرهنگ و صنایع وابسته به آن است. اکنون نیز شاهد هستیم که خرید کتاب بسیار افت کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح بهاره کتاب را برگزار کرد، اما رقم حمایتی آنقدر ناچیز بود که اتفاق خاصی را در وضعیت موجب نشد.

وی همچنین با اشاره به این نکته که انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم با مهم‌ترین شرکت‌های پخش کتاب در ایران همکاری دارد، ادامه داد: از نظر توزیع کتاب مشکلی نداریم، اما مساله اینجاست که کتابفروش نمی‌تواند کتاب را بفروشد و چک‌هایش برگشت می‌خورد، بنابراین چک شرکت‌های پخش هم پاس نمی‌شود و از آن طرف هم ما نمی‌توانیم حق‌التالیف‌ها را به موقع پرداخت کنیم و هزینه‌های تولید کتاب و کارمندان را بدهیم.

محمدی شجاعی اضافه کرد: معمولاً نقدینگی ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شکل می‌گیرد. ناشران بسیاری هزینه‌های چند صد میلیونی کردند تا آثار خود را به نمایشگاه برسانند، اما تعطیلی این رخداد فرهنگی مهم باعث شد تا همه کتاب‌ها در انبارها جا خوش کنند. بجز نمایشگاه، دیگر پیک فروش کتاب اوایل مهرماه است که دانشگاه‌ها باز شده و دانشجویان باید منابع مطالعاتی خود را تامین کنند. اگر شرایط کرونا مهر ماه را هم از ناشران و کتابفروشان بگیرد، معلوم نیست که چه باید بکنند؟

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان درباره وام حمایتی وزارت ارشاد از کسب و کارهای فرهنگی دچار شده به کرونا، گفت: ثبت نام کرده‌ایم اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و حتی ابعاد این وام، یعنی مقدار، شرایط بازپرداخت و… آن معلوم و مشخص نیست. البته دولت هم بودجه‌اش محدود شده و در این شرایط نخستین بخشی که رگ‌های حیاتی اقتصادی‌اش قطع می‌شود، فرهنگ است. فرهنگ همیشه مظلوم بوده است.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 24810