شناسه خبر:28670
1399/6/27 15:21:16

بیش از یک‌دهه است که مطالعات سد «ده‌پهلوان» در دستور کار قرار گرفته، مسئولان نیز طی یک‌دهه گذشته بر این موضوع تأکید داشته‌اند، اما تاکنون این امر تحقق پیدا نکرده است.

بسیاری از کارشناسان و مردم منطقه معتقد هستند: احداث سد ده‌پهلوان نقش مهمی در آبی کردن اراضی کشاورزی دارد، از طرفی تأمین آب شرب منطقه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

احداث سد ده‌پهلوان به‌عنوان یکی از مطالبات جدی و اساسی مردم مطرح بوده، اما این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه‌های لرستان، با گذشت سال‌ها همچنان بلاتکلیف است.

بسیاری از کارشناسان و مردم منطقه معتقدند: احداث سد ده‌پهلوان نقش مهمی در آبی کردن اراضی کشاورزی دارد، ازطرفی تأمین آب شرب منطقه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

اما نه‌تنها عملیات اجرایی سد ده‌پهلوان تاکنون آغاز نشده، بلکه در بازنگری‌های جدید وزارت نیرو تخصیص سد، تنها شامل تأمین آب آشامیدنی است.

گفتنی است؛ محل اجرای سد مخزنی ده‌پهلوان در10 کیلومتری غرب نورآباد مرکز شهرستان دلفان و بر روی رودخانه بادآور از سرشاخه‌های سیمره است.

*تغییر در تخصیص آب سد

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به آخرین وضعیت سد ده‌پهلوان دلفان عنوان می‌کند: مطالعات فاز نخست آن انجام شده، اما به‌دلیل بازنگری تخصیص که منابع آب اعلام کرده، تخصیص سد تغییر پیدا کرد.

سیاوش زیدعلی می‌گوید: سد ده‌پهلوان در بازنگری جدید 25 میلیون مترمکعب مجوز دارد که این میزان، تخصیص خوبی است و از نیاز نورآباد بیشتر است.

وی بیان می‌کند: در گذشته هدف از ساخت سد تأمین آب کشاورزی بود، اما اکنون به تأمین آب شرب تغییر پیدا کرد؛ یعنی مجوزی که اکنون در اختیار داریم، آشامیدنی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازنگری مطالعات سد ده‌پهلوان انجام شده است، می‌افزاید: با پیگیری نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی با احداث سد توسط شرکت آب نیرو موافقت شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان می‌کند: در حال تغییر و تحول اسناد و تحویل مطالعات به شرکت آب نیرو هستیم.

*تأمین آب آشامیدنی اولویت ساخت سد است

زیدعلی در پاسخ به این پرسش که آیا تأمین آب آشامیدنی از کشاورزی برای دلفان مهم‌تر است؟ توضیح می‌دهد: بدون شک تأمین آب آشامیدنی از منابع پایدار مهم‌تر است، به‌ویژه اینکه آب موردنیاز شهر نورآباد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی بیان می‌کند: ازطرفی منابع آب زیرزمینی به‌عنوان منابع استراتژیک برای نسل‌های آینده از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، نکته دیگر اینکه منابع زیرزمینی منبع پایداری نیست و یک مخزن است که به هر حال روزی تمام می‌شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌افزاید: اگر استفاده از منابع زیرزمینی تداوم پیدا کند، بدون شک بلایی که متوجه کوهدشت شد، گریبان دلفان را هم خواهد گرفت. بنابراین استفاده بهینه از آب‌های سطحی باید موردتوجه قرار بگیرد.

زیدعلی خاطرنشان می‌کند: اما با تخصیص آب در بخش آشامیدنی، بدون شک کشاورزی نیز رونق پیدا خواهد کرد و منابع آب زیرزمینی تقویت خواهد شد.

*هزینه مطالعات مرحله نخست

وی با اشاره به اینکه 500 میلیون تومان برای مطالعات مرحله نخست، ژئوتکنیک و خاک‌شناسی هزینه شده است، عنوان می‌کند: پس از تکمیل مطالعات استانی باید به‌دنبال ردیف اجرایی بود که این وظیفه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محول شده است.

*عملیات اجرایی شاید سال 1400

این مقام مسئول در مورد آغاز عملیات اجرایی سد می‌گوید: با توجه به اینکه شرکت آب منطقه‌ای کارفرما نیست، نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم، اما روال طبیعی این است که پس از پایان مطالعه باید از طریق سازمان مدیریت پیگیر ردیف اجرایی شد.

زیدعلی می‌گوید: درصورت پایان مطالعات ظرف سال جاری سال 1400 عملیات اجرایی شروع می‌شود.

*نبود اعتبار مانع اجرای پروژه

فرماندار نورآباد نیز در این رابطه می‌گوید: با وجود موافقت‌های اولیه با احداث سد ده‌پهلوان اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است، امیدواریم با پیگیری مسئولان به‌ویژه نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی این مطالبه مردم محقق شود.

حشمت‌الله بهمنی می‌افزاید: به نظر می‌رسد نبود اعتبار از موانع اصلی عدم احداث سد ده‌پهلوان است.

وی تأکید می‌کند: سال‌هاست که احداث سد از مهم‌ترین اولویت ‌های مردم این خطه بوده، بنابراین همه باید از توان و ظرفیت خود در راستای تحقق این امر استفاده کنند.

*پیامدهای احداث سد

فرماندار نورآباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبعات مثبت سد اشاره و می‌گوید: با احداث سد بهره‌وری از آب در دلفان افزایش پیدا می‌کند و این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا بسیاری از طرح‌ها به‌دلیل عدم تخصیص آب بلاتکلیف رها شده است.

بهمنی تأکید می‌کند: با ساخت سد ده‌پهلوان بخش عمده‌‌ای از زمین‌های پایین‌دست آبیاری می‌شود و این خود رونق کسب‌وکار، ایجاد اشتغال و افزایش راندمان را به‌دنبال دارد. نکته دیگر نقش سد در مهار سیلاب است.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده برای سال آینده، اعتباری برای این سد درنظر گرفته شوند.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28670