شناسه خبر:33251
1399/9/18 11:02:59
داستان کرونا و تعطیلی‌های بی ثمر اماکن ورزشی؛

بسته‌های حمایتی برای باشگاه‌داران کردستان در گردنه بروکراسی اداری

سپهرغرب، گروه ورزشی: با شیوع ویروس کرونا در جامعه شاهد آسیب دیدن بسیاری از مشاغل بودیم که در این میان باشگاه‌های ورزشی از صنوفی بوده اند که بیشترین زیان را دیده اند و کمترین حمایت را دریافت کرده اند.

عمر ویروس ناشناخته و منحوس کرونا کم‌کم به یک سال می‌رسد و طی این مدت برنامه‌ها و اقدامات حوزه‌های مختلف دست خوش تغییرات متعددی شده است و به واسطه این ویروس مهاجم نه تنها جان و روح و سلامت همه آحاد جامعه به خطر افتاده، بلکه بخش‌های مختلف به دلیل شرایط شیوع کرونا دچار ضرر و زیان قابل توجهی شده‌اند. در این میان بدون اغراق حوزه‌ای که پس از اقتصاد دچار بیشترین زیان شده، حوزه ورزش و تربیت بدنی است.

جدای از اینکه تعطیلی اماکن ورزشی و برخی محدودیت‌های فردی و اجتماعی موجب شده از لحاظ روحی و روانی اغلب مردم در وضعیت سختی قرار گیرند، عده‌ای از فعالان عرصه ورزش که به عنوان باشگاه‌دار یا مربی در بخش خصوصی برای توسعه ورزش فعالیت می‌کنند از لحاظ مالی و اقتصادی دچار خسران فراوانی شده‌اند. فعالان بخش خصوصی ورزش که در شرایط عادی هم مورد بی مهری قرار می‌گرفتند، در این شرایط سخت و بغرنج نیز تنهاتر از همیشه شده‌اند.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در ورزش استان در 2 محور فعال هستند، یا شخصاً اقدام به ساخت یا اجاره ملکی به عنوان محل فعالیت‌های باشگاه کرده و اینکه بر اساس ماده 88 اماکن ورزشی دولتی را اجاره کرده‌اند.

بخش دوم یعنی مستأجران اماکن ورزشی دولتی با بخشش بخشی از مبالغ اجاره مورد توجه قرار گرفته‌اند اما باشگاه داران بخش خصوصی که منابع مالی آنان ارتباط مستقیمی با فعالیت اماکنشان داشته، قشر تقریباً فراموش شده ورزش استان و حتی کشور هستند که فشارهای ناشی از شرایط شیوع ویروس کرونا در بخش‌های مختلف موجب ایجاد نگرانی‌های فراوانی نزد آنان شده است.

در این میان آنچه مشهود و بارز است عدم وجود برنامه و چارچوب مشخص از سوی متولیان ورزش کشور و استان می‌باشد. هر چند بر اساس مصوبات کشوری تسهیلات بانکی برای این قشر فراهم شده است اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد این چنین تسهیلاتی نتوانسته مشوق مناسبی برای رغبت و تمایل باشگاه داران و حل مشکلات آنان باشد.

البته این موضوع تنها مختص به باشگاه داران بخش خصوصی نیست و بخش اعظمی از مربیان رشته‌های مختلف ورزشی نیز که حرفه مربیگری تنها محل ارتزاق و درآمد آن‌ها بوده، به مراتب با مشکلات سخت‌تری مواجه شده‌اند و با تعطیل شدن اماکن ورزشی و فعالیت‌های ورزشی کاملاً به جرگه بیکاران در آمده‌اند. مربیان و حتی داوران ورزشی که بسیاری از آنان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند از اقشاری هستند که از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب‌های مالی بسیاری شده‌اند و جالب آنکه تاکنون نیز هیچ طرح حمایتی قابل اجرایی برای آنان تعریف نشده است.

برای بررسی وضعیت سرمایه گذران بخش خصوصی ورزش یعنی باشگاه داران در وضعیت کرونایی گزارشی تهیه کردیم که در ادامه خواهد آمد.خبری از بسته‌های حمایتی نیست!

اسماعیل چراغی یکی از باشگاه داران سقز در مورد موضوع این گزارش گفت: با توجه به این همه گیری بعد از اولین دوره تعطیلی باشگاه‌ها به علت استرس و جو روانی که در جامعه حاکم شده بود ورزشکاران کمتری به خانه‌های سلامت برای تمرین دادن عضلات خودشان مراجعه می‌کردند که این روال تا عادی شدن آن یک مقدار زمان‌بر بود و در نهایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه چیز به روال عادی قبل کرونا بازگشت.

چراغی در پاسخ به اینکه آیا از تسهیلات کرونا استفاده کرده است؟ گفت: بسته‌ای تشویقی همواره مورد استقبال باشگاه‌دار، مربی و هر صنف دیگر جامعه بوده و هست که متأسفانه از شیوع ویروس کرونا تاکنون در سه مرحله ثبت نام شده و طبق اطلاع بنده هیچ فردی موفق به اخذ آن نشده است.

وی افزود: علت آن نیز به نظر من پیگیری نکردن مسئولین مربوطه بوده است چرا که در این خصوص اطلاع رسانی و شفاف سازی درست و به موقع انجام نشده است.

هیوا مهران یکی از قهرمانان و باشگاه داران بانه در مورد فعالیت سالن‌های بدن‌سازی در شهرستان گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود 3 ماه باشگاه‌ها را تعطیل کردند و در ایام تابستان باشگاه‌ها اجازه فعالیت داشتند و در این دو ماه اخیر هم یک هفته با دستور ستاد کرونا باشگاه‌ها باز بودند تا اینکه از 14 روز قبل به طور کلی باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی را تعطیل کردند.

مهران در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی مکان‌های ورزشی باعث قطع زنجیره کرونا می‌شود، گفت: به نظر من این نحوه تعطیل کردن مکان‌های ورزشی هیچ تأثیری ندارد، چون کسی که کوچک‌ترین علائم حتی سرماخوردگی را نیز داشته باشد به باشگاه نمی‌آید و در کنار آن هم در سالن‌های بدن‌سازی تمام پروتکل‌های بهداشتی توسط باشگاه دار و ورزشکاران رعایت می‌شود.

وی افزود: اگر سالن‌های ورزشی تعطیل شده جوانانی که به باشگاه می‌آمدند در خانه نمی‌مانند و در یک جای دیگر جمع می‌شوند و کاری غیر از ورزش انجام می‌دهند لذا تعطیلی مکان‌های ورزشی به جز ضرر به مدیر، باشگاه دار، مربی و کسانی که در سالن فعالیت دارند، هیچ دست آوردی نداشته است.

این باشگاه‌دار بانه‌ای در مورد استفاده از تسهیلاتی بانکی که به باشگاه داران داده شده گفت: من خودم شخصاً مایل به استفاده از این تسهیلات نبودم و تا جایی که خبر دارم کسانی هم که درخواست داده بودند و تشکیل پرونده داده‌اند تاکنون موفق به اخذ هیچ تسهیلاتی نشده‌اند.

مهران درباره ضرر و زیان مادی و معنوی ورزشکاران از کرونا، گفت: متأسفانه در بحث تعطیلی سالن‌های بدن‌سازی بسیار سخت‌گیری می‌شود به طور مثال باشگاه بدن‌سازی من 350 متر مساحت و چهار متر ارتفاع دارد و در این مکان اگر در هر سانس 6 نفر با رعایت تمام مسائل بهداشتی تمرین کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ در مقابل ما شاهد هستیم در یک سوپرمارکت 12 متری به طور همزمان 6 نفر حضور دارند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم کمتر رعایت می‌شود! آیا خطر انتقال ویروس کرونا در سالن من بیشتر است یا در آن مغازه 12 متری؟ در حال حاضر اکثر سالن‌های بدن‌سازی به دلیل نبود ورزشکار و درآمد ورشکست شده‌اند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: یکی از عارضه‌های تعطیلی اماکن ورزشی که در آینده گریبان جامعه ما را می‌گیرد ناراحتی جسمی و روانی است چون ورزش کردن باعث تقویت جسم و روان می‌شود.

مهران خاطرنشان کرد: لازم است مسئولین کشوری و استانی با شرایط خاص اجازه دهند اماکن ورزشی به فعالیت خود ادامه دهند. تنها تعطیلی باشگاه زنجیره کرونا را قطع نمی‌کند

رستم عزیزی یکی از باشگاه داران کامیاران در مورد فعالیت سالن‌های بدن‌سازی در این شهرستان گفت: از اوایل اسفندماه تا 15 اردیبهشت سالن‌های بدن‌سازی در سطح شهرستان کامیاران تعطیل بودند، از اردیبهشت ماه هم تا هفته قبل فعالیت می‌کردیم که دوباره از هفته گذشته دستور دادند سالن‌های خود را تعطیل کنیم.

وی در مورد تأثیر تعطیلی سالن‌های ورزشی بر قطع زنجیره کرونا گفت: وقتی باشگاه‌های ورزشی بسته است ولی پاساژها، ادارات، بانک‌ها و سایر صنوف دیگر باز است نباید انتظار داشته باشیم زنجیره ویروس کرونا قطع و یا میزان شیوع آن کم شود. در این میان فقط باشگاه داران و ورزشکاران متضرر می‌شوند.

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست تسهیلات داشته است، گفت: در همان اسفند ماه سال گذشته درخواست خود را به اداره ورزش و جوانان کامیاران ارائه دادیم و آن‌ها گفتند اگر قرار باشد تسهیلاتی پرداخت شود به ما خبر می‌دهند و تا کنون هم هیچ خبری نشده است.

این باشگاه‌دار کامیارانی در مورد راهکار خود برای فعالیت باشگاه‌ها در این شرایط گفت: ما به اداره ورزش و جوانان پیشنهاد دادیم فعالیت باشگاه را محدود کنند و بر اساس مساحت باشگاه در هر سانس به چند نفر اجازه دهند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمرینات خود را انجام دهند و اداره ورزش و جوانان هم نظارت داشته باشد که متأسفانه این پیشنهاد را نیز قبول نکردند.

  پرداخت تسهیلات 16 میلیونی در 10 روز!

ستار سلیمانی مدیر باشگاه بسکتبال صدر که از جمله معدود مدیرانی است که موفق شده تسهیلات زمان کرونا را دریافت کند، در مورد فعالیت باشگاه در زمان کرونا گفت: از اسفندماه سال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد متأسفانه فعالیت باشگاه بسکتبال ما تعطیل شد و در مدت این 9 ماه هیچ‌گونه فعالیتی نداشته‌ایم. این در حالی بود که در سال 97 و 98 در رده نوجوانان و جوانان تیم داری می‌کردیم و در مسابقات حضور فعالی داشتیم.

سلیمانی درباره فرایند دریافت تسهیلات کرونا اظهار کرد: در سامانه کارا ثبت‌نام کردم که شرایط راحتی داشت و بیمه تأمین اجتماعی هم لازم نبود، بعد از سه روز به بانک معرفی شدم، مدارک خواسته شده را به بانک ارائه داد و درنهایت 16 میلیون تومان وام با نرخ 12 درصد را دریافت کردم و از زمان ثبت نام در سامانه کارا تا دریافت تسهیلات 10 روز طول کشید.

 وزارت رفاه مسئول گزینش نهایی دریافت کنندگان تسهیلات است

هیرش اسماعیل‌زاده مسئول ثبت سامانه کارا در اداره کل ورزش و جوانان استان در مورد فرایند دریافت تسهیلات کرونا برای باشگاه‌داران و مربیان گفت: متولی اصلی سامانه کارا، وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی است و با توجه به ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان ما به تمام ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های استان اعلام کرده‌ایم تا به تمام باشگاه‌های ورزشی اطلاع دهند کسانی که تمایل دارند تسهیلات زمان شیوع کرونا را دریافت کنند به شرطی که نیروی بیمه شده تأمین اجتماعی در باشگاه داشته باشند در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: در استان کردستان 350 باشگاه از اداره ورزش و جوانان مجوز دارند اما متأسفانه از این تعداد فقط پنج باشگاه بیمه شده تأمین اجتماعی دارند.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط با وزارت ورزش و جوانان مکاتبه کردیم که برای حل این مشکل وزارت ورزش به صورت ویژه اقدام به ثبت نام از کلیه فعالین این حوزه از جمله مؤسسین باشگاه، مدیران و مربیان کرد و آن‌ها می‌توانستند در بازه زمانی مشخص با عنوان اشخاص فعال ورزش که در زمان ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند، ثبت نام کنند.

وی افزود: در مرحله سوم هم وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سامانه کارا برای کسانی که بیمه نداشتند و یا خویش فرما بودند مرحله جدید ثبتنام را اعلام کرد.

اسماعیل زاده اظهار داشت: در این مرحله به 11 نفر از تمامی شهرستان‌ها به عنوان تأیید کننده سامانه کارا به وزارت ورزش معرفی شدند و پرونده تمام کسانی را که در سامانه کارا ثبت نام کرده بودند، تأیید کردند.

وی افزود: در نهایت وزارت کار و امور اجتماعی پس از گرفتن استعلامات لازم از ارگان‌های مختلف نفرات را برای گرفتن وام به بانک‌های عامل معرفی کرد و اداره کل ورزش و جوانان نقشی در حذف اشخاص نداشته است.

مسئول سامانه کارا اداره کل ورزش و جوانان کردستان در پاسخ به اینکه میزان و مبلغ تسهیلات تخصیص یافته به این افراد چقدر بوده است، گفت: این مبالغ شامل 6، 12 و 16 میلیون تومان می‌شد و حتی در یک مورد 560 میلیون تومان به یک استخر که 35 نفر نیروی بیمه‌شده داشته پرداخت شده است و یا یک مجموعه تفریحی ورزشی 320 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است.

اسماعیل‌زاده در پایان اظهار کرد: اداره کل ورزش و جوانان همکاری لازم را با باشگاه داران و مربیان برای ثبت نام در سامانه کارا انجام داده است و اگر کسانی نتوانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند، توسط وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی و براساس استعلامات لازم آنان واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند و اداره کل ورزش در این زمینه مقصر نیست.

شناسه خبر 33251